thumb

Estàs llegint:

ELA: investigar una malaltia que encara no té cura i que afecta més de 4.000 pacients

Motoneurones madures in vitro.© Navarrobiomed

11.06.24

Envia les teves preguntes a:

Maite Mendioroz

Directora de Navarrobiomed – Fundación Miguel Servet i investigadora principal de la Unitat de Neuroepigenètica

Sol·licitar entrevista
Rubèn López Vales

Catedràtic del Departament de Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia i investigador de l’Institut de Neurociències de la UAB

Sol·licitar entrevista

L’esclerosi lateral amiotròfica (ELA) és la tercera malaltia neurodegenerativa més prevalent a Espanya. La Fundació ”la Caixa”, en col·laboració amb la Fundación Luzón, impulsa investigacions que ens encaminin cap a una millora en el diagnòstic i el tractament d’aquesta malaltia, que actualment no té cura. A pocs dies del 21 de juny, Dia Mundial de l’ELA, repassem alguns d’aquests projectes.

L’esclerosi lateral amiotròfica, coneguda com a ELA, és una malaltia neurodegenerativa progressiva i letal que afecta les neurones motores i que causa símptomes de debilitat i atròfia muscular fins a provocar la immobilitat de la persona i la mort. Tot i que actualment no n’hi ha cap registre oficial, se sap que la pateixen entre 4.000 i 4.500 persones al nostre país i, segons la Societat Espanyola de Neurologia (SEN), cada any 700 persones desenvolupen els primers símptomes. Encara que l’esperança de vida dels pacients és altament variable i depèn de factors com l’edat, la velocitat de progressió o el tipus d’ELA (esporàdica o familiar), els malalts tenen una esperança de vida mitjana d’entre dos i cinc anys des del diagnòstic. No obstant això, els avenços en l’atenció als pacients i la comprensió de les variables determinants del progrés de la malaltia estan canviant aquest panorama: més de la meitat dels pacients viuen més de tres anys i prop del 20 % viuen cinc anys o més.

María José Arregui, presidenta de la Fundación Luzón.
María José Arregui, presidenta de la Fundación Luzón.© Pedro Sánchez. Fundació "la Caixa"

El moment del diagnòstic és devastador per al pacient i la seva família. «Un anunci de diagnòstic d’ELA és un cop vital difícil de descriure. És una catàstrofe. És l’espasa de Dàmocles que tens al damunt. És una mort anunciada. I és difícil, primer per al malalt i després per als més propers, digerir amb un mínim de racionalitat el que t’està passant, perquè creus que no és real i d’aquí ve la frustració», explica María José Arregui, presidenta de la Fundación Luzón, entitat que treballa per visibilitzar aquesta malaltia, millorar la qualitat de vida dels pacients i les seves famílies i promoure la investigació.

En aquesta malaltia degenerativa amb pronòstic fatal, les neurones responsables del moviment comencen a morir i es va perdent progressivament el control dels músculs. Les manifestacions clíniques de l’ELA són molt variables. Els símptomes d’inici més freqüents són la debilitat muscular i la disminució de la massa muscular a les extremitats, i fins a un terç dels pacients acudeixen per primera vegada a la consulta perquè tenen dificultats per parlar o per tragar. Amb el temps, l’ELA evoluciona generant paràlisi muscular i provocant en les persones que la pateixen la incapacitat de moure’s, parlar i respirar.

Els experts asseguren que en la majoria de casos no es pot determinar l’origen de la malaltia: només en un 5-10 % hi ha un component genètic. El més probable, asseguren, és que no hi hagi un factor etiològic únic, sinó una combinació de factors que condueixen a la neurodegeneració en l’ELA. En el 90 % dels pacients no s’arriba a saber per què s’ha desenvolupat la malaltia, dada que ajuda a entendre la complexitat de la investigació que es duu a terme per afrontar l’ELA.

Declaracions de María José Arregui, presidenta de la Fundación Luzón.© Fundació "la Caixa"
El compromís amb la recerca

Tot i que en l’última dècada s’han produït avenços significatius, la investigació de l’ELA continua requerint enormes esforços. Conscients d’aquesta necessitat, la Fundació ”la Caixa” i la Fundación Luzón han renovat fa poc el conveni de col·laboració que ambdues entitats mantenen des del 2017 per enfortir el teixit investigador sobre aquesta malaltia, amb un enfocament dirigit a buscar nous tractaments i a millorar el diagnòstic. «Crec que a partir d’aquest any hi ha un abans i un després pel que fa a la investigació de l’ELA. Hem aconseguit col·locar la malaltia a l’agenda pública i social i fer-la atractiva per als investigadors», assegura María José Arregui.

Des d’aleshores, la convocatòria CaixaResearch de Recerca en Salut ha donat suport cada any a un projecte de recerca de l’ELA, en col·laboració amb la Fundación Luzón. Un dels projectes està centrat en la neuroinflamació, un dels mecanismes patogènics que contribueixen a l’aparició i la progressió de l’ELA. Fins ara, els fàrmacs antiinflamatoris s’han mostrat ineficaços a l’hora de tractar els símptomes i de frenar-ne l’evolució. Al capdavant d’aquesta investigació oberta per primera vegada en aquest camp hi ha Rubèn López Vales, de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ell i el seu equip han demostrat que l’administració oral d’un lípid derivat dels àcids grassos omega-3, la maresina, té més efectes terapèutics que el riluzol, l’únic fàrmac aprovat per a l’ELA a Europa. El projecte, en etapa preclínica, ha provat amb èxit l’eficàcia de la maresina en models animals en reduir la inflamació i frenar l’avanç de la malaltia, obrint també noves esperances en altres malalties neurodegeneratives com l’esclerosi múltiple.

Declaracions de Rubèn López Vales, catedràtic del Departament de Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia i investigador de l’Institut de Neurociències de la UAB.© Fundació "la Caixa"

«Una analogia amb la malaltia crònica seria observar una autopista plena de cotxes que estan col·lapsats com a conseqüència d’un accident. Cadascun d’aquests cotxes seria una cèl·lula immunitària. Els fàrmacs antiinflamatoris el que intentarien fer és frenar o bloquejar l’entrada dels cotxes a l’autopista per evitar que hi hagi més col·lapse i que altres cotxes s’acumulin a l’autopista. Tot i això, fins que no es retiri el cotxe accidentat els cotxes han d’estar allà retinguts. Què estem fent nosaltres amb aquesta teràpia? Som la grua que ha de retirar el cotxe accidentat i ha de permetre la circulació dels cotxes que han quedat atrapats», apunta aquest investigador.

Investigadores del grup de Recerca de Neuroplasticitat i Regeneració de la Universitat Autònoma de Barcelona.