Estàs llegint:

Tractar el càncer quan ni la quimioteràpia ni el trasplantament no funcionen

thumb Siguiente historia
Una investigadora de l'Hospital Clínic de Barcelona al laboratorio. Les teràpies CAR-T són tecnologia punta per fer front al càncer.
© Francisco Avia. Fundació "la Caixa"

Tractar el càncer quan ni la quimioteràpia ni el trasplantament no funcionen

29.04.24

Sense els efectes adversos més comuns, amb millora des dels primers dies i amb remissió completa després de 18 mesos en gairebé el 70 % dels casos. Un assaig clínic amb teràpies CAR-T coordinat des de l’Hospital Clínic de Barcelona - IDIBAPS i amb el suport de la Fundació ”la Caixa” aconsegueix que la paraula curable s’acosti fins a gairebé tocar el mieloma múltiple, el segon càncer de la sang més comú al món, i que augmenti l’esperança i la qualitat de vida dels pacients.

«Després de vuit anys de tractaments fallits, com ara una forta quimioteràpia i un transplantament de medul·la, la meva vida ha canviat de manera radical. Gairebé faig vida normal. Ja no haig de passar per l’hospital cada setmana», assegura Olivier Jacob, un dels 30 pacients amb mieloma múltiple que han participat en un estudi d’immunoteràpia a l’Hospital Clínic-IDIBAPS. L’estudi, coordinat pel doctor Carlos Fernández de Larrea —hematòleg de l’hospital i cap del grup sobre Mieloma, Amiloïdosi, Macroglobulinèmia i Altres Gammapaties de l’IDIBAPS—, s’emmarca en la Unitat de Recerca en Immunoteràpia - CaixaResearch, dirigida pel doctor Manel Juan, cap del Servei d’Immunologia del Clínic-IDIBAPS i de les plataformes conjuntes de l’Hospital Sant Joan de Déu i el Banc de Sang i Teixits.

Declaracions del Dr. Carlos Fernández de Larrea, coordinador de l'estudi d'immunoteràpia amb teràpies CAR-T de l'Hospital Clínic-IDIBAPS.
© Fundació "la Caixa"

Olivier recorda el principi de la seva malaltia: «Estava cansat, decaigut, em costava fins i tot parlar. Les analítiques alertaven d’una anèmia enorme i també vaig tenir un problema greu de ronyó, coses una mica estranyes als 53 anys. Ingressat a nefrologia i després de moltes proves, em van detectar mieloma múltiple i em van passar a una unitat de tractament de mieloma», explica. Ni la quimioteràpia ni el transplantament de medul·la no van donar els resultats esperats, així que li van proposar recórrer a teràpies innovadores en fase d’experimentació com a última opció de cura del seu càncer, assenyala el pacient. «Em van explicar que seria una immunoteràpia i no una quimioteràpia, que si funcionava podia aconseguir una remissió completa i duradora, i que el seguiment seria molt més lleuger i sense medicació. No ho vaig dubtar ni un instant», recorda, convençut.

Aquest tractament, conegut com a teràpia CAR-T (Chimeric Antigen Receptor T-Cell o receptor d’antigen quimèric de cèl·lules T), busca cronificar el càncer que mata les cèl·lules plasmàtiques (els glòbuls blancs encarregats de produir els anticossos que necessitem per respondre a les infeccions). «En el mieloma múltiple, aquestes cèl·lules perden la capacitat de control, creixen d’una manera descontrolada, s’escapen del sistema immunològic i produeixen els diferents símptomes i signes de la malaltia», il·lustra el doctor Carlos Fernández de Larrea. L’investigador, que reconeix que encara no s’han identificat les causes del mieloma múltiple més enllà de constatar que sol afectar persones de més de 60 anys, explica de manera senzilla en què consisteix l’innovador tractament CAR-T, que converteix el mateix pacient en donant: «Extraiem limfòcits T de la sang del pacient i els modifiquem al laboratori mitjançant teràpia cel·lular per fer-los capaços de reconèixer les cèl·lules tumorals. D’aquesta manera, quan els tornem a injectar en el pacient, es dirigeixen a aquestes cèl·lules per eliminar-les d’una manera exquisida».

Declaracions d'Olivier Jacob, un dels 30 pacients amb mieloma múltiple que han participat a l'estudi de l'Hospital Clínic-IDIBAPS.© Fundació "la Caixa"

Som, doncs, davant d’una teràpia avançada (cel·lular, gènica i immunoterapèutica alhora), pionera a Europa, que té una resposta molt superior a la de les teràpies convencionals. Tots els pacients han respost al tractament amb CAR-T ARI0002h. Als 18 mesos, un 67 % mantenen una resposta completa, i en la resta, la resposta és parcial. A més, aquest CAR-T s’aplica en només dues dosis en tres mesos, sense cap procediment quirúrgic i, en paraules del doctor Juan, «fa que el sistema immunitari dels pacients torni a ser eficaç». Als 3 mesos, en gairebé cap pacient no es detecta malaltia residual ni toxicitat neurològica i els efectes adversos immunològics són lleus, gràcies en part a la pauta d’administració. «En el meu cas, em van donar una dosi al març i una altra al juny, i de cop es van acabar les nàusees, el cansament i el malestar», relata Olivier, pacient en remissió. «Només hem observat efectes adversos en els primers dies o setmanes després del tractament», puntualitza el doctor Fernández de Larrea.

Dr. Fernández de Larrea, hematòleg de l’hospital i cap del grup sobre Mieloma, Amiloïdosi, Macroglobulinèmia i Altres Gammapaties de l’IDIBAPS