Imatge del túnel de caleidoscopis, una de les parts més atractives de l’exposició Miralls. Dins i fora de la realitat.© Fundació "la Caixa"

CaixaForum València acollirà exposicions sobre naturalesa, espies, miralls, cinema i el poder femení

Valencia

10.09.24

CaixaForum València acollirà aquesta temporada 2024-2025 exposicions dedicades al poder femení en l’art i les creences, al fructífer diàleg entre art i natura, i al joc de miralls que han construït cinema i espionatge, així com una mostra que reivindica un segle de cinema domèstic.

La directora de l’Àrea d’Exposicions, Col·lecció i CaixaForum+ de la Fundació ”la Caixa”, Isabel Salgado, i el director de CaixaForum València, Álvaro Borrás, han presentat aquest dimarts la nova temporada d’exposicions 2024-2025, sota el lema «Creixem en la cultura».

La Fundació ”la Caixa” ha dissenyat per als seus centres de la xarxa CaixaForum un programa multidisciplinari i innovador, fruit de l’experiència, el rigor i el treball, amb exposicions de producció pròpia i altres en col·laboració amb institucions culturals de primer nivell, tant a escala nacional com internacional. Aquest model únic que representa la xarxa CaixaForum reflecteix l’aposta decidida de la Fundació ”la Caixa” per la divulgació del coneixement, la cultura i la ciència com a motors de transformació social.

La directora de l’Àrea d’Exposicions, Col·lecció i CaixaForum+ de la Fundació ”la Caixa”, Isabel Salgado, i el director de CaixaForum València, Álvaro Borrás.© Fundació "la Caixa"

En línia amb la programació dels últims anys, la Fundació ”la Caixa” continua treballant en la divulgació cultural, de l’art i de la ciència d’una forma transversal i complementària.

La programació 2024-2025 de CaixaForum València ofereix un ampli ventall de propostes que inclouen art, història i divulgació científica.

CaixaForum València acollirà sis propostes durant la temporada 2024-2025

El públic de CaixaForum València podrà gaudir de les següents exposicions i propostes al llarg de la temporada:

CaixaForum València donarà el tret de sortida de la nova temporada el pròxim 3 d’octubre amb l’exposició Miralls. Dins i fora de la realitat, en què els visitants se sorprendran en descobrir les propietats dels miralls, la física i les matemàtiques que hi ha al darrere, i com han servit per construir tota mena d’instruments —entre els quals es troben els telescopis— amb l’objectiu d’explorar l’univers i comprendre els orígens del planeta. L’exposició constitueix una imaginativa forma de donar a entendre que la realitat es pot observar des d’òptiques diferents. En aquesta mostra, els miralls són l’objecte museogràfic a través del qual, d’una manera totalment interactiva, es fa patent l’important paper que tenen en diferents àmbits de la ciència, de la cultura i de la vida en general.

El túnel de calidoscopis és una de les parts més atractives de l’exposició Miralls, dins i fora de la realitat.© Fundació "la Caixa"

El pròxim 27 de novembre serà el torn de l’exposició Art i natura. Un segle de biomorfisme, duta a terme en col·laboració amb el Centre Pompidou. La mostra proposa un recorregut per l’art del segle XX i començament del XXI a través d’un fructífer diàleg entre diferents llenguatges creatius al voltant de l’art i la natura. Així mateix, recull la preocupació pels reptes actuals sobre el medi ambient. L’exposició permet una nova aproximació a grans artistes de la modernitat, com ara Picasso, Kandinski, Le Corbusier, Raoul Hausmann, Jean Arp, Georgia O’Keeffe o Alvar Aalto, en diàleg amb artistes de les últimes dècades que han aportat nous punts de vista compromesos, com Jeremy Deller o Neri Oxman. Es podrà visitar fins al 30 de març de 2025.

Un altre dels plats forts de la temporada arribarà el pròxim 19 de febrer amb l’exposició Top secret. Cinema i espionatge, una col·laboració amb la Cinémathèque Française que es podrà veure fins al 8 de juny de 2025. La mostra, que porta a terme un joc de miralls entre els directors de cinema i els cineastes i espies, tots dos com a registradors i «falsificadors» del món, desplega una panoràmica completa d’aquest fascinant univers a través de cartells originals, fotografies, fragments de pel·lícules i objectes. Amb un ampli ventall de diferents tipus de peces, mostra l’evolució del gènere de l’espionatge al cinema vinculant-lo constantment a un doble joc entre mite i realitat. Els protagonistes seran grans espies de la ficció i reals, des de Mata Hari i Carrie Mathison fins a James Bond i Edward Snowden, amb un focus d’atenció especial en les dones espia, considerades les grans oblidades.

Documental Children on Camera - A Primer about Movies (1969).
Figura femenina de marbre de Parian. c. 2400-2500 a. C. Marbre, Grècia.
Figura femenina de marbre de Parian. c. 2400-2500 a. C. Marbre, Grècia.© The Trustees of the British Museum (2023)
Wassily Kandinsky, Bleu de ciel [Cel blau], 1940. Centre Pompidou, Paris. Musée national d’art moderne – Centre de Création Industrielle. © Centre Pompidou, MNAM-CCI/Bertrand Prévost/Dist. RMN-GP.© Wassily Kandinsky, VEGAP, Barcelona, 2023.

En col·laboració amb el British Museum, la mostra Venerades i temudes. El poder femení en l’art i les creences s’instal·larà a CaixaForum València del 7 de maig al 7 de setembre de 2025. L’exposició repassa 5.000 anys de creences espirituals al voltant de la dona i la feminitat a través de peces ancestrals i contemporànies.Deesses, santes, dimonis, bruixes, rebels i maternals: el poder femení adopta aspectes molt diferents en les diferents creences d’arreu del món. L’exposició recorre la influència espiritual femenina al llarg de la història i de sis continents del globus, en una nova col·laboració amb el British Museum.

La mostra explora el paper que deesses, dimonis, bruixes i altres éssers espirituals tenen en la identitat de gènere i en les diferents percepcions del que és femení a tot el món. L’exposició mostra representacions del poder femení i objectes de culte, assenyala moments rituals de les diferents creences, i discuteix la seva influència sobre la vida de les persones en les cultures del passat fins avui.

Jean-Luc Blanc. Jeanne Angkor, 2020. Oli sobre tela. Cortesia de l'artista.
Jean-Luc Blanc. Jeanne Angkor, 2020. Oli sobre tela. Cortesia de l'artista.© Romain Darnaud

Finalment, el 16 de juliol de 2025 arribarà al centre l’exposició [REC]ORDS. La vida a través del cinema domèstic. Des de fa més d’un segle, el cinema domèstic ha anat recollint fragments de la vida quotidiana i s’ha convertit en un banc d’imatges que plasma la nostra memòria col·lectiva. Aquesta exposició, que es podrà visitar fins al 9 de novembre de 2025, reivindica més d’un segle de cinema domèstic com a patrimoni audiovisual d’un incalculable valor antropològic, sociològic i històric.

A més, analitza les raons per les quals ens filmem i l’evolució de la tecnologia, des de la màquina filmadora fins al mòbil. En aquesta exposició es recuperen filmacions i relats inèdits, i de vegades contrahegemònics, sobre èpoques i costums passats i contemporanis. Construint una crònica alternativa d’aquest segle, a través de les mirades de famílies anònimes en les quals tothom es pot reconèixer, el recorregut permetrà aprofundir en les relacions entre imatge, realitat i memòria, i revisar la nostra relació amb la càmera.

Fins al 20 d’octubre d’aquest any, el públic del centre podrà continuar visitant l’exposició XIX. El segle del retrat. Col·leccions del Museo del Prado. De la Il·lustració a la modernitat, dedicada a l’expansió que va viure el retrat al segle XIX en totes les seves manifestacions artístiques. És la primera vegada que el públic podrà gaudir a la ciutat de moltes de les obres del Museo Nacional del Prado, ja que s’hi exhibiran un total de 159 peces amb exemples de Goya, Madrazo, Rosales, Fortuny, Pinazo, Sorolla i Benlliure, entre molts d’altres.

Un programa d’activitats pensat per a totes les persones

Volem connectar amb els interessos de públics amplis i heterogenis a través d’un contingut plural quant a enfocaments, disciplines i formats, treballant amb professionals i institucions de referència, locals, nacionals i internacionals.

Aquests són alguns dels conceptes que configuren la programació de les activitats, així com alguns projectes destacats per a la pròxima temporada:

• Experimentació. Proposem entorns d’aprenentatge significatiu en l’àmbit de les arts visuals i escèniques, la literatura, la ciència, el disseny i la tecnologia, entre d’altres, sota el guiatge de professionals del sector educatiu, cultural i científic.
  • Innovació i creativitat. La programació d’activitats dona suport al talent creatiu nacional i el dona a conèixer a través de diferents propostes que uneixen art, ciència i tecnologia en programes i activitats.
  • Divulgació. S’organitzaran conferències, diàlegs i live talks sobre història i pensament, art i disseny, cinema i literatura, música, ciència bàsica, ciència i societat, medi ambient, alimentació i salut, amb investigadors i pensadors de referència, tant nacionals com internacionals.
  • Participació. Impulsem projectes que conviden a experimentar, a aprendre de forma activa i a cocrear.
  • Noves mirades a les exposicions. Una sèrie de propostes amplifiquen la visita a les exposicions amb recorreguts temàtics, intervencions artístiques, espais d’experimentació, visites dinamitzades i visites familiars.
  • Música. S’aborda la música de la forma més àmplia possible, explicant-ne la història, acostant-la als més petits, fomentant projectes participatius i oferint una programació de concerts completa i variada que va des de la música clàssica fins a l’electrònica, passant pel jazz i les músiques del món.
Última actualització: 10 setembre 2024 | 11:54