Federico de Madrazo, Saturnina Canaleta, 1856. Oli sobre tela. ©Archivo Fotográfico. Museo Nacional del Prado.
Federico de Madrazo i Kuntz, Saturnina Canaleta, 1856. Oli sobre llenç. © Arxiu Fotogràfic. Museo Nacional del Prado.

El retrat al segle XIX, els còmics i un diàleg Anglada-Zuloaga, novetats a CaixaForum Palma

Palma

05.09.24

CaixaForum Palma acollirà aquesta temporada 2024-2025 exposicions dedicades al gènere del retrat al segle XIX en una col·laboració amb el Museu Nacional del Prado, un viatge als orígens del món del còmic fins a l'actualitat, i un diàleg entre els pintors Ignacio Zuloaga i Hermen Anglada-Camarasa.

La cap d’Exposicions d’Art a l’Àrea d’Exposicions i Col·lecció de la Fundació ”la Caixa”, Carla Tarruella, i la directora de CaixaForum Palma, Margarita Pérez-Villegas, han presentat aquest dijous la nova temporada d’exposicions 2024-2025, sota el lema «Creixem en la cultura».

Carla Tarruella y Margarita Pérez-Villegas han presentat la temporada de CaixaForum Palma.© Fundació "la Caixa"

La Fundació ”la Caixa” ha dissenyat per als seus centres de la xarxa CaixaForum un programa multidisciplinari i innovador, fruit de l’experiència, el rigor i el treball, amb exposicions de producció pròpia i altres en col·laboració amb institucions culturals de primer nivell, tant a escala nacional com internacional. Aquest model únic que representa la xarxa CaixaForum reflecteix l’aposta decidida de la Fundació ”la Caixa” per la divulgació del coneixement, la cultura i la ciència com a motors de transformació social.

En línia amb la programació dels darrers anys, la Fundació ”la Caixa” continua treballant en la divulgació cultural, de l’art i de la ciència d’una forma transversal i complementària.

La programació 2024-2025 de CaixaForum Palma ofereix un ampli ventall de propostes que inclouen art, història i divulgació científica.

CaixaForum Palma acollirà cinc propostes durant la temporada 2024-2025

El públic de CaixaForum Palma podrà gaudir de les següents exposicions i propostes al llarg de la temporada:

CaixaForum Palma donarà el tret de sortida a la seva nova temporada el 21 de novembre amb la inauguració de l’exposició XIX. El segle del retrat. Col·leccions del Museo del Prado. De la Il·lustració a la modernitat. La mostra aprofundeix en la transformació de la imatge pública de les persones durant el segle XIX, i ho fa a través de grans obres del Museo Nacional del Prado en totes les tècniques i formats: des de Goya fins a pintors com Federico de Madrazo, Eduardo Rosales, Ignacio Pinazo i Joaquín Sorolla. La mostra, que es podrà visitar fins al 2 de març de 2025, ofereix als visitants la possibilitat d’endinsar-se, a través d’un gènere d’importància cabdal en la pintura espanyola, en l’època que va veure néixer les estructures econòmiques i socials que han configurat la nostra contemporaneïtat.

L’exposició Còmic. Somnis i història arribarà a CaixaForum Palma el 9 d’abril i s’hi quedarà fins al 31 d’agost de 2025 per reivindicar aquest art com a eina de reflexió sobre el present i el futur, i com a poderós mitjà de creació de realitats paral·leles, mons imaginaris, utopies i distopies. Aquesta exposició de producció pròpia presenta l’obra dels grans mestres universals, i també de clàssics del còmic del nostre país, que ha comptat amb guionistes i dibuixants reconeguts internacionalment. Des dels seus orígens, al començament del segle XX, el còmic ha estat un mirall de la realitat i ha mostrat aspectes que passaven desapercebuts en les altres arts.

María Medem, El sueño del madroño. Doble página del Ilibre, coeditat per Apa Apa Comics i Blackie Books. Gener 2022. Impressió digital. Col-lecció personal de l'artista
María Medem, El sueño del madroño. Doble página del Ilibre, coeditat per Apa Apa Comics i Blackie Books. Gener 2022. Impressió digital.Col·lecció personal de l'artista

A partir del 3 de juny de 2025 obrirà les portes la mostra Zuloaga i Anglada-Camarasa: dues visions de la modernitat, que proposa un recorregut per l’art, la vida i l’amistat de dos dels pintors més importants i representatius del modernisme. L’exposició, en col·laboració amb la Fundació Zuloaga, mostrarà les visions complementàries del procés creatiu de tots dos pintors, i romandrà al centre fins a l’agost del 2026. El pintor basc Ignacio Zuloaga i el català Hermen Anglada-Camarasa es varen conèixer a l’Exposició Universal de París del 1900, en la qual tots dos exhibien la seva obra. Varen construir la seva amistat a partir de trobades i cartes, en les quals intercanviaven opinions i consells, i es consultaven sobre qüestions sentimentals, professionals i artístiques.

Hermen Anglada-Camarasa. Columna florida. 1940-1945 Oli sobre tela.
Hermen Anglada-Camarasa. Columna florida. 1940-1945 Oli sobre tela.© Col·lecció Anglada-Camarasa Fundació “la Caixa”

A més, fins al 27 d’abril del 2025 CaixaForum Palma continuarà convidant els visitants a passejar per El jardí d’Anglada-Camarasa, en una exposició que recrea l’interès d’aquest artista pels elements florals al llarg de la seva trajectòria artística. A través d’una selecció d’olis, dibuixos, fotografies, gravats, llibres i indumentària, la mostra aprofundeix en la passió d’Anglada-Camarasa per les flors, que va estudiar en profunditat amb notes i dibuixos de caràcter científic. Aquesta mostra es pot considerar una passejada per la seva finca El Pinaret, del Port de Pollença, que va enjardinar i en la qual fins i tot hi va plantar flors exòtiques d’altres països. El recorregut, que també aporta una aproximació a la flor des del punt de vista de la botànica, ofereix una perspectiva que enriqueix la comprensió dels diferents papers que Anglada-Camarasa va assignar a les flors i del vincle que varen tenir amb les seves etapes vitals i pictòriques.

Pel que fa a les exposicions de temàtica científica, Mamut. El gegant de l’edat de gel traslladarà fins al 20 d’octubre de 2024 els visitants de CaixaForum Palma a l’època de les glaciacions perquè coneguin els seus animals més característics: els mamuts. L’exposició mostra un fòssil real de mamut siberià en molt bon estat de conservació, i dona a conèixer com eren l’hàbitat i l’estil de vida d’aquests animals extingits fa quatre mil·lennis, mentre obre la reflexió sobre el nostre planeta i els seus cicles.

Vista frontal del fòssil de mamut siberià, peça principal de l'exposició.
Vista frontal del fòssil de mamut siberià, peça principal de l'exposició.© Fundació ”la Caixa”
Un programa d’activitats pensat per a totes les persones

El programa d’activitats convida les persones a participar en espais de trobada i intercanvi que afavoreixen el pensament crític, l’aprenentatge, la interacció i la cohesió social.

Volem connectar amb els interessos de públics amplis i heterogenis a través d’un contingut plural pel que fa a enfocaments, disciplines i formats, treballant amb professionals i institucions de referència, locals, nacionals i internacionals.

Aquests són alguns dels conceptes que configuren la programació de les activitats, així com alguns projectes destacats per a la pròxima temporada:

• Experimentació. Proposam entorns d’aprenentatge significatiu en l’àmbit de les arts visuals i escèniques, la literatura, la ciència, el disseny i la tecnologia, entre d’altres, sota el guiatge de professionals del sector educatiu, cultural i científic.
  • Innovació i creativitat. La programació d’activitats dona suport al talent creatiu nacional i el dona a conèixer a través de diferents propostes que uneixen art, ciència i tecnologia en programes i activitats.
  • Divulgació. S’organitzaran conferències, diàlegs i live talks sobre història i pensament, art i disseny, cinema i literatura, música, ciència bàsica, ciència i societat, medi ambient, alimentació i salut, amb investigadors i pensadors de referència, tant nacionals com internacionals.
  • Participació. Impulsam projectes que conviden a experimentar, a aprendre de forma activa i a cocrear.
  • Noves mirades a les exposicions. Una sèrie de propostes amplifiquen la visita a les exposicions amb recorreguts temàtics, intervencions artístiques, espais d’experimentació, visites dinamitzades i visites familiars.
  • Música. S’aborda la música de la forma més àmplia possible, explicant-ne la història, acostant-la als més petits, fomentant projectes participatius i oferint una programació de concerts completa i variada que va des de la música clàssica fins a l’electrònica, passant pel jazz i les músiques del món.
Última actualització: 05 setembre 2024 | 12:18