Eden: Lost in Music, de la cineasta francesa Mia Hansen-Løve, retrata l'escena de la música electrònica dels noranta.

Un documental guanyador de l’Oscar i els dos últims episodis de Fanzilona, estrenes de la setmana a CaixaForum+

27.05.24

El juny és el mes dels grans secundaris a CaixaForum+, on cada mes gaudirem de dos títols destacats de la història del cinema. També arriben aquesta setmana els dos últims episodis de Fanzilona, en què es retrata la creació artística i la cultura alternativa a Barcelona des de finals de la dècada dels setanta fins a l’actualitat. Per últim, avui s'estrena a la plataforma la tercera temporada del pòdcast Mestres del periodisme, dedicat a Ramón Sánchez-Ocaña.

El mes dels grans secundaris

A partir del dissabte 1 de juny, i gràcies a la col·laboració amb A Contracorriente Films, posem a la vostra disposició el documental guanyador de l’Oscar A 20 passos de la fama (Morgan Neville, 2013) i el llargmetratge de ficció Eden: Lost in Music (Mia Hansen-Løve, 2014).

A 20 passos de la fama, guanyadora de l’Oscar al millor documental el 2013, explica la desconeguda història de les coristes que han acompanyat algunes de les llegendes més grans de la música. Amb un metratge d’arxiu i una banda sonora inigualable, el documental inclou entrevistes amb Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Mick Jagger i Sting, entre d’altres.

Eden: Lost in Music, de la cineasta francesa Mia Hansen-Løve (La isla de Bergman, Una bonita mañana), retrata l’escena de la música electrònica dels noranta, la mateixa que va veure néixer Daft Punk, a partir dels ulls d’un duo amb menys èxit que els «robots» parisencs. En aquesta dècada, el moviment de la música electrònica avança a gran velocitat. En l’excitant vida nocturna parisenca, el Paul fa els primers passos com a DJ. En companyia del seu millor amic crea un duo anomenat Cheers, amb el qual no triga a tenir èxit. El remolí de la fama fa que el Paul, enlluernat per la seva passió, descuidi la seva vida personal.

El dijous 30 de maig arriben els dos últims episodis de Fanzilona, la sèrie documental original de CaixaForum+ i Krik Krak Productions, creada per Zosen Bandido, Miquel Ardèvol i Eric de Gispert, en què es retrata la creació artística i la cultura alternativa a Barcelona des de finals de la dècada dels setanta fins a l’actualitat.

Els primers sis episodis de Fanzilona ja estan disponibles a la plataforma, i ara hi arriben les dues últimes entregues d’aquesta sèrie documental, que repassen els darrers vint anys de la cultura underground a la ciutat:

• Fòrum 2004, Sound System i marca Barcelona (episodi 7). L’inici del nou mil·lenni a la ciutat és una mica caòtic, i les raves i els sounds systems estan a l’ordre del dia. Barcelona és un referent per als moviments socials i l’activisme. Aprofitant l’ambient multicultural que s’hi respira, el 2004 s’organitza el Fòrum de les Cultures i Barcelona es consolida com una marca; això genera, en molts casos, un rebuig i una oposició social que es manifesta de manera clara. El 2006 entra en vigor l’ordenança del civisme, i la ciutat es reorganitza i es prohibeixen moltes de les expressions creatives que promou la seva marca. Mentrestant, el turisme de masses es converteix en una realitat.
  • Xarxes socials, gentrificació i noves generacions (episodi 8). La gentrificació ha canviat la cara de la ciutat, i de mica en mica va destruint el teixit veïnal. La població flotant és la nova ciutadania, i la ciutat va perdent part de la seva personalitat. Les xarxes socials ocupen gran part del nostre dia a dia, i ha canviat la forma de crear i relacionar-nos entre nosaltres. Molta gent que ha participat en la creació cultural de Barcelona es veu obligada a marxar de la ciutat. Així i tot, hi ha artistes i nous creadors que es mouen per circuits diferents i espais alternatius. Quina és avui la creació alternativa a Barcelona i quin espai queda per a l’underground?
Imatge del capítol 7 de Fanzilona.CaixaForum+
La il·lustradora Flavita Banana participa a l'últim dels capítols de Fanzilona.CaixaForum+

La première dels dos últims capítols de Fanzilona tindrà lloc el dimecres 29 de maig, a les 19 hores, a CaixaForum Barcelona.

FITXA TÈCNICA / Títol: Fanzilona / Format: sèrie documental, vuit episodis de 30 minuts / Nacionalitat i any: Espanya, 2024 / Producció: CaixaForum+ i Krik Krak Productions / Idea original: Zosen Bandido / Guió: Zosen Bandido i Miquel Ardèvol / Direcció: Zosen Bandido, Miquel Ardèvol i Eric de Gispert / Realització i postproducció: Miquel Ardèvol i Eric de Gispert / Animacions i motion graphics: Eloi Muñoz, Miquel Ardèvol, Eric de Gispert, Carla Medrano i Pau Ardèvol / Disseny gràfic: Pau Ramírez i Isaac Alcober / So i mescla: Roger Blasco (Crater Sound) / Etalonatge: Cèlia Espanya

Avui dilluns 27 de maig arriba a CaixaForum+ la tercera temporada del pòdcast Mestres del periodisme. Creat per l’Asociación de la Prensa de Madrid (APM), amb la col·laboració de la Fundació ”la Caixa”, el pòdcast recull les experiències i vivències de grans figures del periodisme. Amb aquest projecte estratègic, l’APM pretén preservar la memòria del periodisme a través dels seus protagonistes i exalçar l’orgull de ser periodista.

Ramón Sánchez Ocaña protagonitza el primer episodi de la tercera temporada de Mestres del periodisme.