Sèrie documental original: Fanzilona.
Serie documental original: Fanzilona.

La sèrie documental original Fanzilona mostra cinc dècades de cultura underground barcelonina

16.10.23

Un documental sobre la llegenda del Ballet Rudolf Nuréiev i l’òpera Roméo et Juliette, de Charles Gounod, al Gran Teatre del Liceu, són les altres estrenes destacades de la setmana.

Sèrie documental original: Fanzilona

Fanzilona és una nova sèrie documental original de CaixaForum+ i Krik Krak Productions inspirada en les publicacions underground anomenades fanzins. Zosen Bandido, Miquel Ardèvol i Eric de Gispert signen aquesta sèrie en què es retrata, al llarg de vuit episodis, la creació artística i l’efervescent cultura alternativa a Barcelona des de finals de la dècada dels setanta fins avui.

La sèrie aborda de manera cronològica temes com el còmic underground, els fanzins, els grafits, el punk, la música urbana, la cultura de club, la gentrificació o les noves generacions artístiques. La diversitat i la riquesa de la cultura alternativa barcelonina de les últimes cinc dècades s’evidencien en els títols dels sis primers episodis de Fanzilona: Ràdios lliures, art urbà, còmic i punk; Breakdance, grafit i rap; Skate, hardcore i okupació; Ska, Olimpíades 92, gràfica i disseny; Cultura de club, skate i hip-hop, i, finalment, Mestissatge, moviments socials i postgrafit.

A partir d’un accelerat collage d’imatges, Fanzilona narra les vivències, relatades en primera persona, d’alguns dels protagonistes de les diferents escenes alternatives de la ciutat al llarg de les dècades. A través de figures com Javier Mariscal, Sergio Caballero, Francesc Punsola (Frank de Trepax), Boliche, Stigmata, Alicia Verdú, Txarly Brown, Paco Gabas (Panko), DJ Zero o Tomás Garcia (Inupie), entre molts d’altres, transitem per la Barcelona més gamberra i contestatària, la cara B de la ciutat en els últims cinquanta anys.

Fanzilona s’estrenarà el 19 d’octubre en el marc del Serielizados Fest i els sis primers episodis estaran disponibles a CaixaForum+ l’endemà, el 20 d’octubre.

Òpera: Roméo et Juliette

El 19 d’octubre arriba a CaixaForum+ la representació al Gran Teatre del Liceu de l’òpera Roméo et Juliette, en què Charles Gounod, un dels grans representants del drama líric francès, adapta la història d’amor més cèlebre de la literatura.

El muntatge de Stephen Lawless situa l’acció original en el context de la Guerra Civil dels Estats Units (1861-1865). Els amants viuen en un clàssic marc mortuori, com una prefiguració que condicionarà fatalment el seu destí des que s’enamoren. Roméo et Juliette està protagonitzada per la soprano Aïda Garifúl·lina com a Juliette i el tenor Saimir Pirgu com a Roméo, amb Josep Pons en la direcció musical i amb la participació de l’Orquestra i el Cor del Gran Teatre del Liceu.

Documental: Rudolf Nuréiev: L’atracció celestial

CaixaForum+ estrena el 19 d’octubre el llargmetratge documental Rudolf Nuréiev. L’atracció celestial (2008), sobre la vida i obra d’un dels ballarins i coreògrafs més destacats de la seva generació.

A través d’una quantitat ingent de material d’arxiu, com ara entrevistes o gravacions de vídeo originals de les representacions coreogràfiques de Nuréiev, la directora Sonia Paramo relata cronològicament la vida d’aquest ballarí d’origen soviètic. La pel·lícula narra el seu naixement a bord del Transsiberià, el seu fulgurant ascens cap als cims de la celebritat i els seus triomfs a l’Òpera Nacional de París, les seves trapelleries al programa televisiu The Muppet Show a finals dels anys setanta i, finalment, els seus anys al capdavant de l’Òpera de París fins que va morir, a conseqüència de la sida, el 1993.