Un moment durant l'estrena de l'exposició «Interior Berlanga» en Caixaforum València.© Fundació "la Caixa"

CaixaForum València descobreix el Berlanga més íntim en una gran mostra dedicada al cineasta

València

29.02.24

Interior Berlanga. CaixaForum València estrena aquesta exposició, que proposa un recorregut per la trajectòria del cineasta Luis García-Berlanga a partir de projeccions, objectes i documents del seu arxiu personal, molts dels quals inèdits fins avui. L’exposició reuneix més de 300 peces originals amb una escenografia curosament cinematogràfica que convida els espectadors a descobrir les múltiples facetes d’un creador fonamental del segle XX a Europa.

La directora general adjunta de la Fundació ”la Caixa”, Elisa Durán; els comissaris de l’exposició, Sol Carnicero i Bernardo Sánchez Salas; l’assessor de contingut i director dels audiovisuals de la mostra, José Luis García-Berlanga, i el director de CaixaForum València, Álvaro Borrás, han presentat aquest dijous Interior Berlanga.

Berlanga és un dels directors de cinema espanyol més populars i reconeguts internacionalment, autor de pel·lícules clàssiques com Bienvenido, Mister Marshall (1953), Plácido (1961), El verdugo (1963), L’escopeta nacional (1978), Patrimonio nacional (1981) o Todos a la cárcel (1993). Des d’aquest dijous s’ha convertit també en el protagonista d’una gran exposició a CaixaForum València.

Álvaro Borrás, Bernardo Sánchez, Elisa Durán, José Luis García Berlanga i Sol Carnisser.© Fundació "la Caixa"

Aquesta exposició ofereix una mirada íntima i mai explicada sobre Luis García-Berlanga (1921-2010), un enfocament inèdit gràcies als treballs de catalogació i digitalització de l’arxiu particular de Berlanga, que es posarà per primera vegada a l’abast del públic després que el Ministeri de Cultura l’hagi adquirit per a les col·leccions públiques estatals.

L’exposició descobrirà al gran públic —tant al més cinèfil i coneixedor de Berlanga com al més jove i allunyat— la figura del cineasta que va impulsar el cinema espanyol i el va transformar amb la seva ironia mordaç i les seves sàtires sobre qüestions socials i polítiques.

José Luis García-Berlanga: «Interior Berlanga és un projecte insòlit. L’exposició que li hauria agradat veure al meu pare. Es descobrirà un Berlanga molt íntim que complementa i amplia el personatge públic»

L’exposició es concep com un llarg pla seqüència seguint l’indiscutible segell narratiu del director, amb una posada en escena curosament cinematogràfica a càrrec de l’escenògraf

Carles Berga i que es divideix en una introducció i set àmbits:

• Introducció
  • «Gabinet. Refugi, habitatge i família»
  • «L’escola de la història. Episodis nacionals»
  • «Mal preparat per a aquest món del cinema. La vida de les pel·lícules»
  • «El tour de l’austrohongarès. Records d’aquí i d’allà»
  • «Eros i pors. Fetitxes»
  • «Inventari i cremà. La falla»
  • «Berlanguià. Sessió acadèmica»

Segons José Luis García-Berlanga, realitzador, cuiner i fill del director de cinema, «Interior Berlanga és un projecte insòlit». «L’exposició que li hauria agradat veure al meu pare. Coneixerem moltes coses inèdites». I és que l’exposició es basa en un arxiu que el seu pare guardava des que era petit: els seus quaderns escolars, les cartes que escrivia als seus pares quan estava intern, i també les relacions íntimes que s’han quedat a la recambra del que hem vist a la pantalla. «Es descobrirà un Berlanga molt íntim que complementa i amplia el personatge públic», afegeix el seu fill.

Un dels espais de la mostra «Interior Berlanga» a Caixaforum València. © Fundació "la Caixa"

El títol, Interior Berlanga, corrobora aquesta idea. És un passeig per tot allò que ningú no sabia d’aquesta creador cinematogràfic, tot el que va anar guardant al seu estudi. Després de la seva mort, es va dipositar tot en més de 70 caixes que s’han pogut obrir, catalogar,

digitalitzar i estudiar en un projecte que va començar el setembre del 2022 gràcies a la iniciativa de la Fundació ”la Caixa” i la col·laboració de la Filmoteca Española, que custodia l’arxiu com a organisme depenent del Ministeri de Cultura encarregat de la preservació del patrimoni cinematogràfic espanyol i que fa el préstec dels fons per a l’exposició. «Aquest arxiu, que és meravellós, no és només sobre el meu pare: és sobre l’Espanya de tot el segle XX», assegura Berlanga, que s’ha encarregat dels audiovisuals projectats en cada àmbit de la mostra.

Declaracions de Bernardo Sánchez Salas.© Fundació "la Caixa"

Els comissaris, Sol Carnicero i Bernardo Sánchez Salas, tenen una llarga trajectòria en el món audiovisual. Sol Carnicero va ser directora de producció de diverses pel·lícules de Luis García-Berlanga, mentre que Bernardo Sánchez Salas és professor, guionista i dramaturg, autor de la versió teatral d’El verdugo (1963) el 2001 i de la dramatúrgia Teatro Berlanga (2021), que reuneix diversos moments fonamentals del seu cinema, juntament amb testimonis i entrevistes.

Els inicis del projecte

«Els meus germans i jo no sabíem què fer amb tots aquests elements que el meu pare havia conservat», recorda el seu fill, José Luis García Berlanga. «Vaig veure una bústia de suggeriments al web de la Fundació ”la Caixa” i vaig escriure: “Hola, soc José Luis García-Berlanga, fill del director de cinema, i tinc un arxiu que no sé què fer-ne”. I així va començar tot».

Bernardo Sánchez, Álvaro Borrás, Sol Carnicero, José Luis García Berlanga i Elisa Durán en la mostra «Interior Berlanga».Fundación "la Caixa"

D’això en fa ara cinc anys. Un viatge dels responsables de l’Àrea de Cultura i Ciència de la Fundació ”la Caixa” a Madrid, a la casa familiar, va permetre comprovar l’enorme valor patrimonial de l’arxiu Berlanga. Va sorgir la idea no sols de fer una exposició, sinó també que la Fundació ”la Caixa” col·laborés en la catalogació i la digitalització del seu llegat. Interior Berlanga és molt més que una exposició: és una posada en valor d’un patrimoni, un treball col·lectiu en el qual han intervingut professionals de diferents àrees i institucions. El propòsit és aconseguir que tot aquest patrimoni, que ara és de titularitat pública, pugui ser accessible en línia per a tota la ciutadania, com a voluntat conjunta de la família Berlanga, la Fundació ”la Caixa” i el Ministeri de Cultura.

Al mateix temps, és una oportunitat de connectar amb el debat social actual, En una època de grans conflictes, la mirada de Berlanga ajuda a comprendre la dinàmica dels grups socials, a detectar vicis i virtuts, i a subratllar el valor de la bona gent.

Declaracions de Sol Carnicero.© Fundació "la Caixa"
CaixaForum+ estrenarà dos nous documentals i quatre pel·lícules emblemàtiques

Amb motiu de l’exposició, la plataforma ha preparat una programació especial sobre aquest cineasta fonamental de la història del cinema espanyol. Els mesos vinents estrenarà un llargmetratge i un curtmetratge documental (tots dos dirigits pel seu fill, José Luis García-Berlanga) i quatre de les seves pel·lícules més emblemàtiques: La escopeta nacional,  Moros y cristianos, Nacional III i La boutique. La primera arriba a la plataforma avui mateix coincidint amb la inauguració de la mostra i es podrà veure gratuïtament a la plataforma fins al 4 de juny.

CaixaForum+ també estrena avui, en exclusiva, el curtmetratge documental original La mirada de Berlanga. José Luis García-Berlanga dirigeix aquest sincer homenatge al seu pare amb una gran sensibilitat i fent evident un gran sentit de l’humor. Com conclou la veu en off d’aquesta peça, «si la vida no és com a les pel·lícules, les pel·lícules de Berlanga sí són com la vida». D’aquí a uns mesos arribarà a la plataforma un altre documental, en aquest cas un llargmetratge, també dirigit pel seu fill i elaborat a partir de material inèdit, el qual ens mostra la faceta més íntima del geni valencià.

Més enllà de les sales d’exposicions: activitats per ampliar la mirada de Berlanga

La Fundació ”la Caixa” proposa un ventall d’activitats innovadores durant els mesos en què la mostra serà a CaixaForum València perquè tots els públics es puguin aproximar a l’art del gran cineasta des de diferents perspectives. Donarà el tret de sortida aquest dijous un concert a càrrec de Pablo García-Berlanga, pianista i nebot net del director, que ret homenatge a les seves pel·lícules de culte: a través de la música, el públic retornarà a films com Plácido, El verdugo, Calabuch o Bienvenido, Mister Marshall, entre molts d’altres.

També destaca el cicle Tot em sembla Berlanga, que inclou conferències i taules rodones per mitjà de l’escriptora Elvira Lindo; el director de cinema i escriptor Vicente Molina Foix; el fill del director, José Luis García-Berlanga, i els comissaris de la mostra, Sol Carnicero i Bernardo Sánchez Salas. El centre també acollirà una lectura dramatitzada de ¡Viva Rusia!, guió inèdit que hauria estat una quarta entrega de la seva saga nacional.

A més, el públic familiar es podrà endinsar en l’obra de Berlanga a través del taller «¡Americanooos!», en què grans i petits descobriran tot el poder de l’element invisible del cinema: la música. Com és habitual, el centre cultural també posa a disposició del públic visites comentades en diferents formats. Tota la informació ampliada es pot consultar aquí.

Imatge de la mostra «Interior Berlanga»© Fundació "la Caixa"
Última actualització: 29 febrer 2024 | 19:39