Marc Simón, subdirector general de la Fundació ”la Caixa”, i Rocío Barragán, directora general de Gent Gran de la Junta d'Andalusia, amb els guanyadors del XVI Concurs de Relats Escrits per Gent Gran.© Fundació "la Caixa"

Determinació i nostàlgia guanyen el XVI Concurs de Relats Escrits per Gent Gran

Sevilla

22.10.24

Volar sense ales, de María Luisa Hernández de la Mora, ha rebut el primer premi de la categoria de relat, mentre que La invisible, de María Loreto Perera García, ha resultat el guanyador de la categoria de microrelat. En la categoria de pòdcast s'ha alçat amb el reconeixement Cita prèvia, de Salvador Santamaría Barrios. En total s'han rebut 5.183 obres creades per persones majors de 60 anys de tot el territori espanyol, un 46% més que l'any passat: 3.498 relats, 1.522 microrelats i 163 pòdcast. A Catalunya s'han presentat 795 obres.

Una dona gran, marcada per la pèrdua i la guerra, reviu el seu anhel de volar. Enfrontant les limitacions de la seva edat i amb determinació, busca recuperar la llibertat de la seva joventut en un últim acte de desafiament. Aquesta és la història de Volar sense ales, de María Luisa Hernández de la Mora (Aranjuez), el relat guanyador del XVI Concurs de Relats Escrits per Gent Gran, organitzat per la Fundació ”la Caixa” juntament amb Ràdio Nacional d'Espanya (RNE) i amb la col·laboració de La Vanguardia, en la qual ha estat una edició amb rècord històric de participació en totes les categories.

En la categoria de microrelat, el primer premi l'ha obtingut La invisible, un text reivindicatiu de María Loreto Perera García (Tenerife), i en la categoria de pòdcast s'ha alçat amb el reconeixement Cita prèvia, una narració en to humorístic creada per Salvador Santamaría Barrios (Màlaga). A més dels primers premis concedits en les tres categories, s'ha atorgat un accèssit al pòdcast Ángeles, de Lourdes Ramírez Sevilla (Màlaga).

A més, dos autors catalans han quedat finalistes amb les seves obres: Luisa, de Pedro Gallardo Torrano (Tarragona); i Mooresville, d’Esperanza Castro Villoria (Sabadell), ambdues en la categoria de Relat.

En total, s'han rebut 5.183 obres creades per persones majors de 60 anys de tot el territori espanyol: 3.498 relats, 1.522 microrelats i 163 pòdcast. A Catalunya s'han presentat 795 obres: 568 relats i 227 microrelats. Amb un augment de participació del 46% respecte a l'any anterior, aquesta edició ha batut un rècord històric de participació.

Tot i que l'increment en la participació ha estat notable en totes les categories, destaca el creixement dels pòdcasts, una categoria estrenada fa a penes un any, que ha duplicat la xifra d'obres presentades. A més, també s'ha detectat un augment respecte  a la qualitat de producció, edició i ús d'efectes sonors.

La celebració del XVI aniversari del concurs, que enguany ha tingut lloc a CaixaForum Sevilla, ha culminat amb una actuació de flamenc a càrrec de la Fundació Alalá, una organització dedicada a donar suport a nens, nenes i joves en risc d'exclusió social, ajudant-los a construir un futur més prometedor. A més, s'ha fet entrega dels trofeus elaborats per la Fundació Autisme Mascasadevall: consisteixen en peces artesanals que al·ludeixen a la figura de l'ocell, com a al·legoria al lema del certamen "dona-li ales a la teva imaginació", i han estat realitzades amb ceràmica cuita i paper matxet amb textos de relats d'anteriors edicions.

L'acte ha comptat amb la participació de Marc Simón, subdirector general de la Fundació ”la Caixa”, i de Rocío Barragán, directora general de Gent Gran de la Junta d'Andalusia. Els 20 finalistes s'han desplaçat al lloc de l'esdeveniment per conèixer el veredicte del jurat, compost pels escriptors Soledad Puértolas i Fernando Schwartz; els periodistes Ana Vega Toscano, experta en cultura de RNE; Miquel Molina, subdirector de La Vanguardia, i David Velasco, director del programa de Gent Gran de la Fundació ”la Caixa”; així com els guanyadors de l'edició 2023, Chelo Cameselle i Gaspar Marqués.

Foto de família amb els finalistes del XVI Concurs de Relats Escrits per Gent Gran.© Fundació "la Caixa"

Els guanyadors han estat premiats amb la difusió dels seus pòdcasts i l'adaptació radiofònica del seu relat i microrelat a Ràdio Nacional d'Espanya. A més, els seus textos il·lustrats es publicaran a La Vanguardia i a les pàgines web de la Fundació ”la Caixa” i RNE. També tindran l'oportunitat d'incorporar-se en el jurat de la pròxima edició.

El concurs té els seus orígens en el marc dels tallers de lectura i tertúlia participativa "Grans Lectors", en els quals han participat en els últims 10 anys més de 84.000 persones grans. En aquesta línia, tots els relats finalistes formaran part d'un llibre biennal que contribueix a impulsar la seva dinamització. A més, recentment s' han impulsat nous tallers sobre diferents tipus d'escriptura, així com de creació de pòdcast, per tal d'adquirir coneixements i promoure trobades per millorar la comunicació, afavorir les relacions socials, la creació de vincles, i generar espais de debat per a la reflexió i el desenvolupament de la capacitat crítica i creativa de la gent gran. Totes aquestes propostes, orientades a fomentar la creativitat i la imaginació de la gent gran, s'imparteixen tant a la xarxa de centres propis de la Fundació ”la Caixa” com en aquells amb els quals es tenen acords amb administracions a tot Espanya.

La publicació d'aquest llibre biennal representa un homenatge a tots els participants, i en cada edició es distribueixen més de 1.000 exemplars entre aquelles persones grans que desitgen gaudir, a través de la lectura, de les històries creades pels seus contemporanis.

Més de 5.000 obres presentades

El Concurs de Relats Escrits per Gent Gran busca promoure la participació activa de les persones majors de 60 anys en la societat, fomentant l'escriptura i la lectura, així com l'ús de la imaginació i la creativitat. Al mateix temps, aquest concurs dóna visibilitat a les seves habilitats, coneixements i valors, permetent-los compartir-los amb la societat. Els relats escrits per persones grans són un mirall de les seves vides i de la saviesa acumulada al llarg d'anys d'experiència, a més d'oferir una visió única sobre la nostra història i el moment actual.

Enguany, la nostàlgia i els records passats han estat els protagonistes en la categoria de relat. Per la seva banda, els microrelats han abordat diferents realitats des d'una perspectiva humorística, de la mateixa manera que els pòdcasts, un format que ha rebut una gran acollida per part de la gent gran.

Per territoris, un any més, els madrilenys han estat els més participatius, seguits pels catalans, andalusos i valencians. Per edats, ha estat notable la gran participació de persones d' entre 60 i 70 anys.

Una mirada cap al futur

El Programa de Gent Gran de la Fundació "la Caixa", amb més d'un segle de trajectòria, té com a objectiu principal enfrontar els nous reptes que sorgeixen en la vellesa. El seu enfocament actual se centra a promoure models basats en el «ser» més que en el «fer», donant prioritat al desenvolupament d'un projecte personal. Amb això, busca facilitar una nova etapa en la vida de la gent gran, que sigui valuosa i significativa, amb un enfocament realista i responsable, gaudint i contribuint a la societat. En aquest context, es destaca la importància de combatre l' aïllament i la soledat a través de les relacions de suport, l' autocura i la cura mutu.

Juntos paso a paso, de RNE

Juntos paso a paso és un programa de servei públic que se centra en oferir informació rellevant per a gent gran i amb discapacitat, grups que sovint enfronten dificultats per fer escoltar les seves veus i accedir a informació útil. L'objectiu del programa és contribuir a la normalització de les seves vides i fomentar un envelliment actiu i saludable. Per aconseguir-ho, el programa es trasllada a residències i centres de gent gran, donant l'oportunitat als oients d'expressar-se i compartir les seves opinions. En aquesta ocasió, els guanyadors del XVI Concurs de Relats Escrits per Gent Gran comptaran amb un espai en el programa, on a més es transmetrà l'adaptació radiofònica dels seus relats, microrelats i pòdcast.

Etiquetes