D'esquerra a dreta, el conseller delegat de CriteriaCaixa, Àngel Simón; el director general de la Fundació ”la Caixa”, Antoni Vila; i el director general d'Operacions per a la UE del BEI, Jean-Christophe Laloux.© Fundació "la Caixa"

El BEI i CriteriaCaixa signen un préstec per finançar la construcció del CaixaResearch Institute

30.09.24

El Banc Europeu d’Inversions (BEI) i CriteriaCaixa, hòlding de la Fundació ”la Caixa” que gestiona el seu patrimoni empresarial, han signat un préstec de 80 milions d’euros per finançar la construcció i posada en marxa del CaixaResearch Institute, el primer centre de recerca biomèdica d’Espanya dedicat a l’estudi interdisciplinari de la immunologia, que la Fundació ”la Caixa” està desenvolupant a Barcelona.

CriteriaCaixa rebrà el finançament i farà arribar els fons al seu accionista únic, la Fundació ”la Caixa”, a mesura que els necessiti per executar el projecte, que té un cost total de 110 milions d’euros. El préstec té un venciment de 5 anys.

L’acord s’ha fet efectiu mitjançant un acte de signatura en el qual han estat presents el director general d’Operacions per a la Unió Europea (UE) del BEI, Jean-Christophe Laloux; el director general de la Fundació ”la Caixa”, Antonio Vila, i el conseller delegat de CriteriaCaixa, Ángel Simón.

«Estem encantats d’unir les nostres forces amb CriteriaCaixa i la Fundació ”la Caixa” per contribuir a la posada en marxa del CaixaResearch Institute – ha declarat Jean-Christophe Laloux,director general d’Operacions per a la UE delBEI. La pandèmia del Covid va ser un dur recordatori per a tots nosaltres de la importància que té la investigació immunològica i l’Institut hauria de contribuir a reforçar la capacitat d’Europa per prevenir malalties i fer front a futurs reptes de salut pública.»

Per la seva banda, el director general de la Fundació ”la Caixa”, Antonio Vila, ha declarat: «L’acord amb el BEI, a través de CriteriaCaixa, ens permet fer un pas endavant en la materialització del CaixaResearch Institute. Aquest centre pioner és una de les apostes estratègiques de la Fundació ”la Caixa” per als anys vinents. Poder tenir col·laboradors de primer nivell com el BEI fa encara més gran el projecte, i demostra, una vegada més, la importància de sumar esforços per donar resposta als grans reptes actuals».

El conseller delegat de CriteriaCaixa, Ángel Simón, ha expressat: «Sentim una enorme satisfacció per aquest acord que hem aconseguit amb el BEI i que contribueix a desenvolupar el projecte més emblemàtic de la Fundació ”la Caixa” en l’àmbit de la recerca científica. A CriteriaCaixa estem orgullosos de complir la nostra missió d’aportar els recursos econòmics que permetin desenvolupar l’acció social de la Fundació, i de contribuir, així, al paper que representa en la societat, basat en un compromís ferm amb el desenvolupament socioeconòmic del territori».

L’acord de finançament contribueix a les prioritats estratègiques del Grup BEI establertes al seu Pla estratègic 2024-2027 i posa en relleu el compromís del grup amb la inversió en recerca, capital humà, infraestructures socials i transformació digital. El projecte contribuirà a augmentar la innovació i la competitivitat de la UE en els àmbits de la salut i la innovació, i a reforçar la seva economia.

Un centre pioner de recerca en immunologia

S’espera que el CaixaResearch Institute es converteixi en un centre de referència europeu en recerca immunològica i que atregui científics procedents de diversos països que contribueixin a projectar la recerca i la innovació biomèdica en un dels camps més prometedors per a la salut. La recerca serà clau per avançar en el coneixement i la comprensió de processos del sistema immunitari en la interacció amb les malalties més prevalents, com ara les malalties autoimmunes, les neurològiques, les oncològiques, les metabòliques i les infeccioses, i també en l’anàlisi dels factors mediambientals que hi influeixen.

El CaixaResearch Institute disposarà d’instal·lacions d’avantguarda amb una superfície de més de 20.000 m², dissenyades per albergar més de 500 professionals, entre científics i personal tècnic i administratiu. El centre tindrà una clara vocació de col·laboració amb l’ecosistema científic i pretén contribuir a la innovació i competitivitat en el sector de la salut, estratègic per a la UE.

A més, l’edifici nou que contindrà el centre serà d’alta eficiència energètica, en consonància amb els objectius d’acció pel clima i per la sostenibilitat mediambiental del Banc del Clima de la UE. El centre s’integrarà al Parc Natural de la Serra de Collserola i estarà connectat amb el Museu de la Ciència Cosmocaixa, amb el qual enfortirà la col·laboració i constituirà un campus científic. Es preveu que la construcció del primer mòdul del CaixaResearch Institute acabi el 2025, cosa que permetrà allotjar els primers grups de recerca.

Sobre el BEI

El BEI és la institució de finançament a llarg termini de la UE els accionistes de la qual són els estats membres. Finança inversions sòlides que promouen els objectius de les polítiques de la UE. Els projectes del BEI fomenten la competitivitat, impulsen la innovació, promouen el desenvolupament sostenible, reforcen la cohesió social i territorial i afavoreixen una transició justa i àgil cap a la neutralitat climàtica.

El Grup BEI, format pel Banc Europeu d’Inversions (BEI) i el Fons Europeu d’Inversions (FEI), va signar el 2023 un finançament total de més d’11.400 milions d’euros a Espanya, dels quals prop de 6.800 milions es van destinar a projectes d’acció pel clima i per la sostenibilitat mediambiental. Pel que fa al total de la seva activitat, el Grup BEI va signar 88.000 milions d’euros de nou finançament el 2023.