«Llibreters de Nova York» (D. W. Young, 2019) en «El mes dels Booklovers».© CaixaForum+

CaixaForum+ inaugura un abril literari amb «El mes dels Booklovers»

02.04.24

Amb motiu de la celebració de la Diada de Sant Jordi el 23 de abril, CaixaForum+ dedica aquest mes als Booklovers. Altres estrenes de la setmana inclouen el premiat documental exclusiu El Kàiser de l’Atlàntida i una sèrie de concerts i entrevistes vinculats a l’Escola Superior de Música Reina Sofia.

El mes dels Booklovers

Gràcies a la col·laboració amb A Contracorriente Films, la plataforma programa a partir d’aquest dilluns 1 d’abril dues pel·lícules que destil·len amor pels llibres i la literatura: el documental Llibreters de Nova York (D. W. Young, 2019) i el llargmetratge de ficció La biblioteca dels llibres rebutjats (Rémi Bezançon, 2019).

Llibreters de Nova York constitueix un recorregut per les llibreries de la Gran Poma especialitzades en obres antigues i de col·leccionista, un món petit i fascinant poblat de somiadors, intel·lectuals, excèntrics i obsessius. El documental inclou entrevistes a llibreters i escriptors com Fran Lebowitz, la protagonista de la minisèrie de Martin Scorsese Supongamos que Nueva York es una ciudad, o Gay Talese, autor del llibre Honrarás a tu padre.

El llargmetratge francobelga La biblioteca dels llibres rebutjats, adaptació de la novel·la homònima de David Foenkinos, narra la història d’una jove editora (Alice Isaaz) que visita un poble de la Bretanya on hi ha una biblioteca molt peculiar que guarda llibres rebutjats per les editorials. Allà descobrirà una novel·la magistral escrita per Henri Pick, el cuiner d’una petita pizzeria ja mort i que no va llegir mai un llibre. Qui era en realitat Henri Pick?

Cartell del documental.
Sebastián Alfie, director del documental «El Káiser de l'Atlàntida».

El dijous 4 d’abril, la plataforma estrena, en exclusiva, el llargmetratge documental El Kàiser de l’Atlàntida (2022), una coproducció argentinoespanyola que es va estrenar al Festival de Màlaga i al BAFICI de Buenos Aires, i que va aconseguir una menció especial del jurat nacional al Festival In-Edit, a més dels premis al millor director i millor documental al Saraqusta Film Festival i un primer premi al Golden Prague Festival.

El documental, dirigit per Sebastián Alfie, narra la sorprenent història de l’òpera El Kàiser de l’Atlàntida, una burla a Adolf Hitler creada en un camp de concentració i un dels actes de resistència artística més desconeguts i valents de l’època nazi. Els seus creadors, Viktor Ullmann i Peter Kien, la van escriure i la van assajar el 1943, mentre eren presoners al camp de Terezín (República Txeca). Malauradament, van ser assassinats a Auschwitz juntament amb els músics i els cantants de l’elenc.

Per una miraculosa cadena d’esdeveniments, el manuscrit de l’òpera es va salvar i Kerry Woodward, un director d’orquestra britànic, en va rescatar la partitura i la va aconseguir estrenar públicament el 1975, amb l’ajuda de la mèdium i pianista Rosemary Brown. Woodward aportarà la seva experiència a l’equip artístic del Teatro Real de Madrid, encarregat de la difícil tasca de posar en escena aquesta òpera.

Concerts i entrevistes: Escola Superior de Música Reina Sofia
En commemoració del seu 25è aniversari, el Quartet Casals visita l'Escola Superior de Música Reina Sofia.Imatge cedida per l'Escola Superior de Música Reina Sofia
 Concert de l'Orquestra Simfònica Freixenet de l'Escola Superior de Música Reina Sofia al Festival Internacional de Teatre Clàssic de Mèrida.Imatge cedida por l 'Escola Superior de Música Reina Sofia

CaixaForum+ oferirà a partir del dijous 4 d’abril tres concerts vinculats a l’Escola Superior de Música Reina Sofia:

Al llarg d'aquests tres recitals, tant l'Orquestra com el Quartet interpreten obres de grans compositors com ara Bach, Wagner, Mahler, Schumann o Brahms, entre d'altres.

D’altra banda, la plataforma comparteix quatre entrevistes de figures associades a l’Escola Superior de Música Reina Sofia, en concret el premiat Quartet Casals, la violinista i professora Mihaela Martin, la violista Tabea Zimmermann i el director d’orquestra Juanjo Mena. S’hi detallen la metodologia i els principis d’aquests artistes i també s’hi revela la història personal de cadascun amb la música.