Abdulrazak Gurnah, Premi Nobel de Literatura, a la sèrie «Paraula de Nobel».© CaixaForum+

Els escriptors de Nobel protagonitzen les estrenes de l’abril, el mes de la literatura a CaixaForum+

21.03.24

Entre les estrenes del mes destaquen diverses produccions originals, com la sèrie Paraula de Nobel, amb entrevistes a escriptors que han guanyat el prestigiós guardó, o Ciència vs. càncer, nova sèrie documental i divulgativa. L’abril és el mes dels Booklovers a CaixaForum+, amb la programació de dues pel·lícules: Llibreters de Nova York i La biblioteca dels llibres rebutjats. Del 8 al 22 d’abril, la plataforma es tornarà a convertir en la seu online del Festival Moritz Feed Dog.

Tràiler de «Paraula de Nobel».© CaixaForum+

El 18 d’abril, CaixaForum+ estrena en exclusiva Paraula de Nobel, una sèrie documental original d’entrevistes en profunditat als premis Nobel de literatura de tot el món.

Al llarg dels seus quatre episodis, dirigits per Xavi Ayén i Benet Román, Paraula de Nobel recull converses amb escriptors que han estat guardonats amb el prestigiós premi, com el noruec Jon Fosse, el francès Jean-Marie Gustave Le Clézio, el turc Orhan Pamuk o Abdulrazak Gurnah, originari de Zanzíbar, però resident a Anglaterra. En aquestes converses, els escriptors ens obren les portes de casa seva i del seu univers creatiu particular, en un exercici íntim i sincer de valor universal.

Han creat Paraula de Nobel el periodista Xavi Ayén i el fotògraf Kim Manresa, que des del 2005 han recorregut mig planeta per entrevistar els premis Nobel de literatura als seus llocs de residència o en escenaris de les seves obres. Són més de quinze anys per compondre junts un treball únic que mostra, des d’un vessant pròxim i poc habitual, alguns dels genis de la literatura contemporània.

El mes de los Booklovers
​Des de l'1 d'abril

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional del Llibre el 23 d’abril, CaixaForum+ dedica aquest mes als Booklovers. Gràcies a la col·laboració amb A Contracorriente Films, la plataforma programarà a partir de l’1 d'abril dues pel·lícules que destil·len amor pels llibres i la literatura: el documental Llibreters de Nova York (D. W. Young, 2019) i el llargmetratge de ficció La biblioteca dels llibres rebutjats (Rémi Bezançon, 2019).

«Llibreters de Nova York» (D. W. Young, 2019) al mes dels Booklovers.© CaixaForum+
El llargmetratge de ficció «La biblioteca dels llibres rebutjats» (Rémi Bezançon, 2019) al mes dels Booklovers.
© CaixaForum+

Llibreters de Nova York constitueix un recorregut per les llibreries de la Gran Poma especialitzades en obres antigues i de col·leccionista. Un món petit i fascinant poblat per somiadors, intel·lectuals, excèntrics i obsessius. El documental inclou entrevistes a llibreters i escriptors com Fran Lebowitz (protagonista de la minisèrie Supongamos que Nueva York es una ciudad) o Gay Talese (Honraràs a tu padre).

El llargmetratge francobelga La biblioteca dels llibres rebutjats explica la història d’una jove editora (Alice Isaaz) que visita un poble de la Bretanya on hi ha una biblioteca molt peculiar que guarda llibres rebutjats per les editorials. Allà descobrirà una novel·la magistral escrita pel cuiner d’una petita pizzeria ja mort i que no va llegir mai un llibre. Qui era en realitat Henri Pick?

Sèrie documental original: Ciència vs. càncer
​Estrena el 25 d'abril

El 25 d’abril, CaixaForum+ estrena la sèrie documental original Ciència vs. càncer, un nou format divulgatiu en el qual, al llarg de deu episodis, s’abordaran alguns dels avenços més significatius de la recerca científica en oncologia.

Els deu episodis d’aquesta sèrie documental prenen com a punt de partida les conferències de la segona edició del cicle VHIO Talks: Parlem sobre investigació i càncer?, una sèrie de deu xerrades organitzades pel VHIO (Vall d’Hebron Institut d’Oncologia), que forma part del Campus Vall d’Hebron, en les quals es presenten, del gener al desembre de 2024, els últims avanços en recerca i tractament d’aquesta malaltia: teràpies avançades, noves estratègies terapèutiques, efectes secundaris...

El 22 d’abril s’estrenarà a la plataforma el primer episodi de la sèrie Ciència vs. càncer, que gira a l’entorn de la primera d’aquestes xerrades, titulada «Del laboratori a la clínica. La importància de la recerca científica». Hi van participar Laura Soucek, directora del Programa de Teràpies Experimentals del VHIO i Joan Seoane, director del Programa d’Immunooncologia i Microambient Tumoral del VHIO, moderats pel divulgador científic Luis Quevedo.

CaixaForum+ es convertirà en la seu online del Moritz Feed Dog Fashion Documentary Film Festival.© CaixaForum+

Del 8 al 22 d’abril tornen els millors documentals sobre moda a CaixaForum+. Per segon any consecutiu, la plataforma es convertirà en la seu online del Moritz Feed Dog Fashion Documentary Film Festival, a través de la qual els subscriptors de CaixaForum+ podran gaudir al llarg de quinze dies d’una selecció de deu documentals sobre moda, molts dels quals s’hauran estrenat en l’edició d’enguany del festival, que se celebra presencialment a Barcelona del 20 al 24 de març.

La selecció de les deu pel·lícules documentals que estaran disponibles a CaixaForum+ del 8 al 22 d’abril s’anunciarà el 25 de març.

Tràiler del llargmetratge «El kàiser de l'Atlàntida».© CaixaForum+

El 4 d’abril la plataforma estrena, en exclusiva, el llargmetratge documental El Kàiser de l’Atlàntida (2022), coproducció argentinoespanyola que es va estrenar al Festival de Màlaga i al BAFICI de Buenos Aires, i que va aconseguir una Menció Especial del Jurat Nacional al Festival In-Edit, a més de Millor Director i Millor Documental a Saraqusta Film Festival i un primer premi al Golden Prague Festival.

El documental, dirigit per Sebastián Alfie, narra la sorprenent història de l’òpera El Kàiser de l’Atlàntida, una burla a Adolf Hitler creada en un camp de concentració i un dels actes de resistència artística més desconeguts i valents de l’època nazi. Els seus creadors, Viktor Ullmann i Peter Kien, la van escriure i la van assajar el 1943, mentre eren presoners al camp de Terezín (República Txeca). Malauradament, van ser assassinats a Auschwitz juntament amb els músics i els cantants de l’elenc. Per una miraculosa cadena d’esdeveniments, el manuscrit de l’òpera es va salvar, i Kerry Woodward, un director d’orquestra britànic, en va rescatar la partitura i la va aconseguir estrenar públicament el 1975 amb l'ajut de la medium Rosemary Brown. Woodward aportarà la seva experiència a l'equip artístic del Teatro Real de Madrid, encarregat de la tasca difícil de posar en escena aquesta òpera.

«Chillida. El més profund és l’aire» (2016) arriba a CaixaForum+ el 25 d'abril.© CaixaForum+

Coincidint amb la celebració del centenari del naixement d’Eduardo Chillida (1924-2002), el 25 d’abril arriba a CaixaForum+ el documental Chillida. El més profund és l’aire (2016), dirigit per Juan Barrero, sobre la vida i obra d’aquest artista basc, un dels escultors més eminents del segle XX.

Als 19 anys, Eduardo Chillida era un atleta destinat a ser una llegenda del futbol. Tanmateix, una lesió greu en un partit el va allunyar de l’esport professional. Chillida moriria dècades després com un dels escultors més destacats del món. La seva obra s’ha exhibit als museus més prestigiosos del món: el MoMA i el Metropolitan de Nova York, la Tate Britain de Londres, el Kunstmuseum de Basilea o la Neue Nationalgalerie de Berlín, entre molts d’altres.

Etiquetes

Última actualització: 21 març 2024 | 13:26