Wassily Kandinsky, Tensió suau núm. 85, 1923.
Wassily Kandinsky, Tensió suau núm. 85, 1923.© Museo Nacional Thyssen-Bornemisza. Madrid

Temps incerts. Alemanya entre guerres

Vàries ciutats

03.09.24

Emmarcada entre dues guerres mundials, la República de Weimar, 1919-1933, es va caracteritzar per tensions irresolubles i un final tràgic. Però moltes de les seves idees i debats, i l’herència de la seva creativitat desbordant, segueixen vives a dia d’avui.

La convulsió política i ideològica desencadenada per la Gran Guerra va donar lloc a Alemanya a una proposta de societat de futur basada en la raó, la democràcia i la igualtat. Durant la seva curta existència, entre 1919 i 1933, la República de Weimar va aconseguir fer trontollar idees que fins llavors s’havien considerat inqüestionables en la societat alemanya: del gènere a la música, del concepte d’autoritat i la lluita obrera a l’arquitectura, de la física quàntica a l’estètica i l’art com a tècnica d’expressió, tot va estar subjecte a una revisió crítica i renovadora.

Aquesta exposició ens demostra com en aquest període la incertesa es va convertir en l’esperit de l’època i el canvi de paradigma que va obrir les portes al nostre món actual. Una circumstància que va donar lloc a la creativitat de grans figures que van viure i destacar llavors i que van dibuixar el mon actual, com  Thomas Mann, Käthe Kollwitz, Otto Dix, Jeanne Mammen o Martin Heidegger.

Temps incerts. L’Alemanya d’entreguerres presenta el període de transició entre la vella Europa i l’actualitat a partir de set àmbits temàtics que reflecteixen les diferents facetes de la República de Weimar. A través de fotografies, pintura, escultura, escenografia, música, jocs interactius i projeccions, entre altres recursos, aquesta exposició ens parla de transformacions, grans crisis, profunda inestabilitat, col·lapse, tensions i oportunitats, en un diàleg entre aquell passat i el nostre present.

• Comissariat: Pau Pedragosa i Txuss Martín
  • Organització i producción: Fundació ”la Caixa”