Cartell d' "Allò berlanguià".
Cartell d'Allò berlanguià.© CaixaForum+

L’obra i el llegat de Luis García Berlanga protagonitzen les estrenes de la setmana a CaixaForum+

15.07.24

L’univers del cineasta valencià inunda la plataforma amb l’assaig audiovisual original Allò berlanguià i el llargmetratge Moros y cristianos. Aquesta setmana s’estrenen també dos passejos sonors nous de Site Unspecific, un dels quals protagonitzat per Niño de Elche.

Assaig audiovisual: Allò berlanguià

Amb motiu de la inauguració de l’exposició Interior Berlanga a CaixaForum Barcelona el 17 de juliol, arriba a CaixaForum+, en exclusiva, el curtmetratge Allò berlanguià, dirigit per José Luis García-Berlanga, fill del mític cineasta valencià.

En aquest divertit assaig audiovisual, que s’estrena el 17 de juliol a la plataforma, una «acadèmia» constituïda per representants del cinema, la música, la literatura i la televisió ens ajuda a aprofundir en el terme berlanguià, inclòs des de l’any 2020 al diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola.

Amb aquest adjectiu ens referim a situacions i personatges característics de l’univers fílmic de Berlanga, però també als que es reprodueixen en la vida quotidiana. Com a conclusió, i després de saber què en pensen els nostres acadèmics, cap definició per separat ni la suma de totes les definicions no aconsegueixen esgotar el significat de berlanguià.

Amb la participació de Julieta Serrano, Santiago Segura, Mónica Randall, Mario Vaquerizo, Manuel Gutiérrez Aragón, Irene Escolar, Miguel Ríos, Elena S. Sánchez i Benjamín Prado.

FITXA TÈCNICA / Títol: Allò berlanguià / País i any: Espanya, 2024 / Format: Assaig audiovisual, 7 minuts / Direcció i guió: José Luis García-Berlanga / Producció: CaixaForum+

Llargmetratge: Moros y cristianos

L’homenatge a Berlanga continua a la plataforma amb la programació, a partir del 17 de juliol, d’una de les seves obres més emblemàtiques, Moros y cristianos (1987).

Cartell de la pel·lícula "Moros y cristianos".
Cartell de la pel·lícula Moros y cristianos.© CaixaForum+

Una família propietària d’una fàbrica de torrons es desplaça a Madrid per promocionar el seu producte en una fira gastronòmica. A Madrid coneixeran en López, assessor d’imatge, que intentarà vendre més torró a través de les seves insensates tècniques de promoció. El patriarca de la família, el senyor Fernando Planchadell, un home fidel als seus principis, no està molt d’acord amb aquesta idea. Amb Luis Escobar, Fernando Fernán Gómez, Verónica Forqué, Agustín González, Chus Lampreave i José Luis López Vázquez.

Passejos sonors: Site Unspecific. Nous episodis

El 18 de juliol s’estrenen dos nous episodis de Site Unspecific, una sèrie de passejos sonors creada pel duo d’artistes sonors Cabosanroque en col·laboració amb altres creadors, com el músic Niño de Elche, la fotògrafa Graciela Iturbide o la cineasta Isa Campo.

Niño de Elche col·labora en el capítol "La silla de San Benito".
Niño de Elche col·labora en el capítol La silla de San Benito.© CaixaForum+
Arriba a CaixaForum+ l'episodi "Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia" del projecte Site Unspecific.
Arriba a CaixaForum+ l'episodi Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia del projecte Site Unspecific.© CaixaForum+

Els passejos sonors de Site Unspecific s’han de fer en diferents espais arquetípics (un supermercat, un parc, un bar, un cementiri, un bosc, una ciutat, una casa, una església, un autobús), de manera que sempre es produeix un joc de correspondències i contradiccions entre l’espai escoltat, l’espai vist i el lloc imaginat. Cadascuna d’aquestes experiències individuals que proposa Site Unspecific l’ha creada un artista diferent, sempre en col·laboració amb Cabosanroque.

Els dos primers episodis de la sèrie ja estan disponibles a CaixaForum+, i el 18 de juliol s’estrenen els dos següents:

• La silla de San Benito. Niño de Elche: En una taula d’aquest bar t’espera en Paco, el Niño de Elche. Tria una cadira. Aquesta elecció et pot canviar el dia. La construcció del cantaor de flamenc comença a la cadira.
  • Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia. Cabosanroque: Amb el confinament vam descobrir que hi havia llocs permesos (els supermercats) i llocs prohibits (els teatres). Amb la pandèmia, l’ocultació de la identitat darrere d’una mascareta ja no és un fet excepcional. Abans, la mascareta era un element sospitós. I ara, què és?
Pòdcast: Mestres del periodisme. Asunción Valdés

El dijous 18 de juliol arriba a CaixaForum+ el cinquè capítol de la tercera temporada del pòdcast Mestres del periodisme, dedicat a la periodista Asunción Valdés. Al llarg de quaranta anys de trajectòria, ha treballat en diaris com El País, Información i La Verdad, i ha estat corresponsal de Radio Nacional de España a Alemanya i a Brussel·les. El 1983 es va fer càrrec de la primera edició del telenotícies de TVE i es va convertir en la primera dona que va ocupar aquest lloc. Valdés també va ser la primera dona a tenir un alt càrrec a la Prefectura de l’Estat com a directora de Comunicació de la Casa Reial, posició que va assumir el 1993.

Asunción Valdés durant la gravació de "Mestres del periodisme".
Asunción Valdés durant la gravació de Mestres del periodisme.© CaixaForum+

Creat per l’Asociación de la Prensa de Madrid (APM), amb la col·laboració de la Fundació ”la Caixa”, el pòdcast Mestres del periodisme recull les experiències i vivències de grans figures del periodisme. Amb aquest projecte estratègic, l’APM pretén preservar la memòria del periodisme a través dels seus protagonistes i enaltir l’orgull de ser periodista. Les dues primeres temporades estan disponibles a la plataforma.

Etiquetes

Última actualització: 15 juliol 2024 | 11:40