L'objectiu d'Incorpora Salud Mental és promoure l'ocupació d'aquest col·lectiu combatent els estigmes i els prejudicis.
L'objectiu d'Incorpora Salut Mental és promoure l'ocupació d'aquest col·lectiu combatent els estigmes i els prejudicis.© Jordi Bernabé. Fundació "la Caixa"

Prop de 700 persones amb problemes de salut mental han aconseguit feina a Catalunya amb Incorpora

09.10.24

En la vigília del Dia Mundial de la Salut Mental, el programa Incorpora reivindica la igualtat d’oportunitats en l’ocupació i el paper de les empreses en la normalització de la situació laboral d’aquest col·lectiu.

El programa Incorpora de la Fundació ”la Caixa”, a través de la seva línia Incorpora Salut Mental, ha atès més de 2.000 persones amb problemes de salut mental el 2024 a Catalunya i ha aconseguit prop de 700 insercions sociolaborals a 500 empreses.

A tot Espanya, el programa ha atès 5.300 persones amb problemes de salut mental el 2024 i ha aconseguit prop de 2.000 insercions sociolaborals a 1.200 empreses.

Els estigmes, la por i el desconeixement continuen sent la principal barrera a la inserció laboral de les persones amb problemes de salut mental.© Kim Manresa. Fundació "la Caixa"

L’objectiu d’Incorpora Salut Mental és promoure l’ocupació d’aquest col·lectiu combatent els estigmes i els prejudicis sobre la salut mental que encara existeixen en la societat i en l’ocupació.

Des de la xarxa d’entitats socials que col·laboren amb el programa, s’analitzen les necessitats de cada empresa i es dissenya un pla a mida que inclou assessorament i acompanyament en la incorporació al lloc de treball, en l’adaptació i en el manteniment posterior.

Laia Ferrer, psicòloga: «La inclusió sociolaboral de les persones amb problemes de salut mental ha demostrat ser un factor clau en la recuperació».

«La inclusió de les persones amb problemes de salut mental en el món laboral ha demostrat que és un factor clau en la seva recuperació, ja que ajuda a millorar la seva autoestima i qualitat de vida», assegura Laia Ferrer, psicòloga clínica i col·laboradora del programa Incorpora.

Segons l’Organització Mundial de la Salut, el 25 % de la població tindrà un problema de salut mental al llarg de la seva vida, i en el 75 % dels casos es manifestarà abans que els afectats hagin arribat a la majoria d’edat. «Com a societat, tenim el repte d’abandonar les conductes discriminatòries o estigmatitzants amb aquests nois i noies per afavorir un futur millor per a tothom», afegeix Ferrer.

Treballar i comptar amb una rutina laboral facilita que les persones amb problemes de salut mental estructurin el projecte de vida.© Xavier Menós. Fundació "la Caixa"

La importància de la sensibilització

Els estigmes, la por i el desconeixement continuen sent la principal barrera en la inserció laboral de les persones amb problemes de salut mental, i provoca que aquest sigui un dels grups de població amb una taxa de desocupació més elevada.

Per trencar aquestes barreres, els tècnics d’Incorpora Salut Mental duen a terme una important tasca de sensibilització, enfocada especialment a les empreses i al foment de la diversitat al lloc de treball.

Treballar i tenir una rutina laboral facilita que les persones amb problemes de salut mental estructurin el seu projecte de vida, al mateix temps que els atorga un rol actiu en la societat que augmenta la seva autoestima i benestar.

En la vigília del Dia Mundial de la Salut Mental, el programa Incorpora reivindica la igualtat d’oportunitats en l’ocupació i recorda que les persones amb problemes de salut mental poden accedir a qualsevol ocupació per a la qual reuneixin les competències necessàries, ja que el seu diagnòstic no és determinant a l’hora de valorar la seva candidatura.

Incorpora dissenya un pla a mida de cada persona que inclou assessorament i acompanyament.© Jordi Bernabé. Fundació "la Caixa"

Incorpora, al costat dels col·lectius en risc d’exclusió

El programa Incorpora de la Fundació ”la Caixa” té com a objectiu principal promoure la inclusió laboral de les persones en risc d’exclusió social.

A través de les seves diferents línies d’actuació, atén persones amb problemes de salut mental, persones amb discapacitat física, intel·lectual o sensorial, dones víctimes de violència de gènere, persones migrants, joves, persones més grans de 45 anys i persones amb problemes d’addiccions, entre d’altres.

Des que es va posar en marxa el 2006, més de 450.000 persones en situació de vulnerabilitat de tot Espanya han aconseguit una feina a través d’Incorpora. Això és possible gràcies a la feina en xarxa de més de 400 entitats socials i la col·laboració de milers d’empreses socialment responsables de tot Espanya de sectors diversos com l’hoteleria, el comerç, la neteja, l’atenció sociosanitària, el transport, la indústria i la logística.