Una de les protagonistes del escape room Soledat impulsat pel programa de Persones Grans.© Fundació "la Caixa"

El programa pioner Sempre Acompanyats atén més de 2.200 persones grans en situació de soledat

26.09.24

Sota el lema «La soledat no es veu, se sent», la Fundació ”la Caixa” ha impulsat una experiència immersiva social per visibilitzar la realitat que viuen a casa seva prop de 3 milions de persones grans a tot l’Estat. L’escape room Soledat, inspirat per les vivències de tres participants del programa, plasma les seves emocions i dona eines per sortir d’una situació no desitjada i recuperar la vitalitat. Segons l’últim estudi fet pel programa Sempre Acompanyats, el 68,94 % de les persones que hi han participat perceben una millora del seu estat emocional.

Empoderar, sensibilitzar, prevenir i fer xarxa. Amb aquesta missió, i des d’un enfocament comunitari, el programa Sempre Acompanyats de la Fundació ”la Caixa” aquest 2024 ha atès fins ara de manera personalitzada a un total de 844 persones grans a Catalunya i 2.203 a tot l’Estat, un 20 % més que en el mateix període de l’any passat. Tot això, a través d’entitats socials, mitjançant una metodologia innovadora i en constant evolució amb la comunitat i les administracions.

El programa Sempre Acompanyats s’ha consolidat en 10 anys de trajectòria com a projecte pioner tant en l’abordatge de la soledat com en el model d’intervenció. Tal com es desprèn de l’últim estudi dut a terme, el 68,94 % de les persones que hi han participat perceben una millora del seu estat emocional. Les millores es produeixen a partir dels sis mesos d'intervenció i continuen fins al final del programa. A més, les persones adquireixen una confiança més gran en si mateixes, aprenen a gestionar millor les situacions de soledat, millora el seu estat d’ànim, incrementen la seva xarxa social i participen més en la comunitat.

La missió del programa Sempre Acompanyats és empoderar les persones grans en situació de soledat posant-les al centre, com a subjectes actius del seu propi procés d’envelliment, i acompanyant-les en la cerca d’una vida plena per mitjà del foment de les seves relacions de benestar i suport. Així mateix, el programa busca la implicació de la ciutadania i l’entorn comunitari per construir aliances i treballar en xarxa. L’objectiu és sensibilitzar la ciutadania i minimitzar les situacions de soledat de la gent gran.

«Gràcies a aquest acompanyament, les persones tornen a construir les seves vides amb una xarxa de suport més sòlida, amb més confiança i amb més bon estat d’ànim. És important parlar de la soledat i comprendre-la per poder posar-hi fi», destaca el subdirector general de la Fundació ”la Caixa”, Marc Simón.
Escape room Soledat, una experiència immersiva per sentir, en primera persona, allò que senten les persones que viuen en soledat.© Fundació "la Caixa"
«La soledat no es veu, se sent»: una experiència immersiva per a tots el públics

Amb la finalitat de visibilitzar la soledat, la Fundació ”la Caixa” ha impulsat una experiència immersiva social, creada conjuntament amb tres persones grans que han estat ateses pel programa Sempre Acompanyats, a través de la Creu Roja a Tortosa, Sabadell i Terrassa, per apropar la realitat que viuen a casa seva les persones que senten soledat no desitjada i compartir eines per poder-ne sortir. Aquest procés s’ha cristal·litzat en l’escape room Soledat, a l’Hospitalet de Llobregat, que han visitat centenars de persones i professionals del tercer sector. Ara, tothom que ho vulgui també podrà viure l’experiència des de casa seva de manera interactiva

Aquesta experiència immersiva ha estat creada amb persones grans del programa Sempre Acompanyats.© Fundació "la Caixa"
Aquest viatge a les profunditats de la soledat s'inspira en les vivències de Carmen, Pedro i Silvia.© Fundació "la Caixa"

Guiats per la veu de l’actiu Mercedes Sampietro, els espectadors aniran desgranant les diferents cares de la soledat durant el recorregut: al rebedor experimentaran la distorsió del temps representada mitjançant un rellotge; al menjador, l’alteració de les rutines i els hàbits, a través d’una ràdio, un telèfon, una planta i unes galetes; al dormitori, la foscor de la nit, viscuda al llit i al reflex del mirall; i, finalment, a l’habitació secreta, on, a través dels records, podran comprendre que es poden retrobar amb si mateixos reconnectant amb tot allò que els fa sentir vius.

Aquest viatge a les profunditats de la soledat s’inspira en les vivències de la Carmen Vázquez, en Pedro Herrero i la Sílvia Camarero, que a través dels seus processos de transformació i superació ajuden altres persones a entendre més com és aquesta realitat i a buscar eines per poder-ne sortir. «Jo arribava a casa i el primer que feia és posar la ràdio o la televisió… En silenci no em sentia a casa», relata la Silvia. «He passat molt de temps a casa sense sortir. Menjava el que tenia a la nevera o qualsevol cosa», afegeix. «El temps es fa diferent quan no tens l’obligació d’anar a treballar o de complir un horari, o de fer una activitat o atendre unes persones... Quan no tens aquests compromisos, el temps es fa etern, sembla que no avanci… i la feina de la casa costa molt de fer», explica la Carmen. «Quan sonava el telèfon m’emocionava molt i no volia parar de parlar», comenta en Pedro.

Guiats per la veu de l'actriu Mercedes Sampietro, els espectadors aniran desgranant les diferents cares de la soledat durant el recorregut.© Fundació "la Caixa"

«La trajectòria del programa Sempre Acompanyats ens ha ensenyat que per afrontar una situació de soledat és imprescindible comptar amb la implicació de la comunitat. Gràcies a aquest acompanyament, les persones tornen a construir les seves vides amb una xarxa de suport més sòlida, amb més confiança i amb més bon estat d’ànim. És important parlar de la soledat i comprendre-la per poder posar-hi fi», destaca el subdirector general de la Fundació ”la Caixa”, Marc Simón.

Fomentar les relacions socials per tenir una vida plena, amb sentit i significat

L’augment de l’esperança de vida, les noves formes de convivència familiar i una organització diferent de l’ús del temps plantegen una realitat cada vegada més complexa de la qual sorgeixen nous reptes, entre els quals hi ha la soledat, que s’estima que afecta prop de 3 milions de persones. El programa de Gent Gran de la Fundació ”la Caixa”, amb més de cent anys d’història, té com a objectiu abordar aquests nous desafiaments que es presenten en la vellesa.

Està demostrat científicament que afrontar la soledat i millorar les relacions socials aporta beneficis poderosos: l’augment de l’adaptació psicològica davant les situacions de pèrdua, malaltia o estrès crònic; la millora de la salut, de l’estat emocional i de l’esperança de vida; l’increment de la qualitat de vida, i la disminució de les probabilitats d’emmalaltir i patir demència. Així mateix, el programa ha constatat que fomentar les relacions socials facilita portar una vida plena, amb sentit i significat.

Actualment, el programa Sempre Acompanyats s’implementa a 13 territoris de tot l’Estat de la mà de 13 entitats a: Jerez, Múrcia, Pamplona, Granada, Màlaga, Palma, Sabadell, Terrassa, Tortosa, Girona, Tàrrega, Santa Coloma de Gramenet i Lleida. I també a Lisboa i Porto. El desenvolupament del programa és possible gràcies a la implicació d’entitats socials locals vinculades a la comunitat, més de 200 professionals i 300 voluntaris. En total, aquest any ha impulsat més de 400 activitats comunitàries complementàries que han arribat a més de 10.000 persones.

A més, en ocasió del seu desè aniversari, el programa impulsarà al novembre a Barcelona una jornada amb diversos experts per abordar la soledat des de diverses perspectives; també ha posat en marxa el postgrau en Soledat, Relacions i Vida Plena, organitzar per la Càtedra de Cures Pal·liatives de la Universitat de Vic, que començarà al gener.

Amb motiu de l'1 d'octubre, es duran a terme activitats per a celebrar el Dia Internacional de les Persones Grans.© Fundació "la Caixa"
Persones del programa Sempre Acompanyats passejant.
Persones del programa Sempre Acompanyats passejant.© Fundació "la Caixa"
En un mural participatiu, les persones que ho desitgin podran penjar les seves reflexions, emocions i idees sobre la soledat per a donar-li més visibilitat.© Fundació "la Caixa"
Mural participatiu per visibilitzar la soledat

Amb motiu del Dia Internacional de la Gent Gran (1 d’octubre), la Fundació ”la Caixa”, amb les entitats locals que desenvolupen el programa i les administracions públiques, han organitzat una acció de sensibilització. En un mural participatiu, les persones que ho desitgin hi podran penjar les seves reflexions, emocions i idees sobre la soledat per donar-hi més visibilitat. A més a més, es duran a terme activitats per celebrar la jornada.

Etiquetes

Última actualització: 26 setembre 2024 | 16:39