El president de la Fundació ”la Caixa”, Isidre Fainé, i el president de la Sparkassenstiftung alemanya, Heinrich Haasis, a l'acte de signatura de l'acord.© Fundació "la Caixa"

La Fundació ”la Caixa” firma un acord amb la Fundació de Caixes d’Estalvis Alemanyes per impulsar la inclusió financera a Amèrica Llatina amb el BID

15.03.24

La Fundació ”la Caixa” ha signat un acord amb la Sparkassenstiftung alemanya (Fundació de Caixes d’Estalvis Alemanyes) amb l’objectiu de treballar conjuntament amb el Banc Interamericà de Desenvolupament (BID) per fomentar la inclusió financera de la gent gran. A l'acte de la signatura, celebrat a Barcelona, han estat presents el president de la Fundació ”la Caixa”, Isidre Fainé, i el president de la Sparkassenstiftung, Heinrich Haasis.

En virtut del conveni subscrit, la Fundació s’uneix al programa internacional Finances Platejades, que té com a objectiu millorar i ampliar la inclusió financera i social de la població de més de 60 anys d’Amèrica Llatina i el Carib. El projecte compta amb un pressupost global de 2,2 milions de dòlars, dels quals la Fundació ”la Caixa” aportarà 345.000 dòlars.

El programa Finances Platejades és una iniciativa de la Sparkassenstiftung alemanya. La Fundació ”la Caixa”, com a entitat experta en el suport a la gent gran per a contribuir a un envelliment actiu i saludable, aportarà a aquest projecte la seva experiència i coneixement per tal d’aconseguir una major inclusió financera i social de la gent gran als països participants del programa.

En el marc de la iniciativa, s’obrirà una convocatòria de propostes de las quals se’n seleccionaran al menys 8 iniciatives que seran recolzades durant un període de fins a tres anys. Aquesta convocatòria està adreçada, principalment, a innovadors socials i líders en el camp de l’envelliment, com ara fundacions, entitats socials o startups que promoguin la inclusió financera, així com intermediaris financers d’América Llatina i el Carib, incloent-hi institucions de microfinances, bancs, cooperatives d’estalvi i fintechs.

Així mateix, aquest projecte també persegueix generar i difondre coneixement operatiu sobre com adaptar els canals, productes i serveis financers a les necessitats de la població de més edat. Així, es definiran i difondran un conjunt d’indicadors, realitzant sessions amb reguladors bancaris i proveïdors de serveis del sector per tal de definir possibles accions per a millorar la inclusió financera i social de la gent gran.

L’acord signat avui constitueix la primera iniciativa conjunta de la Fundació ”la Caixa” amb la Sparkassenstiftung alemanya (DSIK, per les sigles en alemany), la institució per la cooperació internacional per al desenvolupament del grup financer alemany Sparkassen. Aquesta és una associació de prestigi i amb gran experiència global que canalitza importants recursos cap a l’educació i la inclusió financera i social, la creació de llocs de treball i iniciatives d’emprenedoria en països en desenvolupament.

Per la seva banda, la Fundació ”la Caixa” col·labora amb el Banc Interamericà de Desenvolupament (BID) des de fa gairebé una dècada, amb qui compta amb acords per contribuir al progrés socioeconòmic a Amèrica Llatina, especialment a Colòmbia, on han impulsat projectes orientats a generar noves oportunitat d’ocupació i millora de les condicions de vida de persones vulnerables en l’àmbit rural.

Ampliable a dins del Consell Social i Filantròpic del WSBI

Es preveu que aquesta col·laboració pugui ésser ampliada a altres membres de l’Institut Mundial de Caixes d’Estalvis i Bancs Minoristes (WSBI) a través del recentment creat Consell Social i Filantròpic, que presideix Isidre Fainé, president de la Fundació ”la Caixa”. Helmut Schleweis, expresident de l'Associació de Caixes d'Estalvis Alemanyes (Sparkassen Finance Group), és el president d'honor d'aquest Consell.

Les principals funcions d’aquest nou Consell són liderar i impulsar l’obra social que porten a terme els membres del WSBI, donant visibilitat a les actuacions de l’entitat en l’àmbit social, reforçant el seu paper, i alhora fomentar l’intercanvi d’experiències i de coneixement, així com promoure la cooperació entre els membres per a desenvolupar iniciatives conjuntes.

El WSBI, que el 2024 celebrarà el seu centenari, es la primera associació de banca minorista del món. L’associació actualment agrupa 93 membres de 69 països, i gairebé 6.400 entitats financeres i bancs minoristes, amb un total de 1.400 milions de clients, 2,1 milions d’empleats, 220.000 sucursals, 16 bilions de dòlars en actius i 12 bilions de dòlars en depòsits de clients. Els membres del WSBI en conjunt dediquen 2.800 milions de dòlars anualment a obra social i responsabilitat social corporativa arreu el món.