D'esquerra a dreta: Elena Anaya, Ariadna Bardolet; Sophie Muller, Antonio Garrigues Walker, Elma Saiz y Anne Igartiburu© Fundació "la Caixa"

L’ACNUR i la Fundació ”la Caixa” pinten de solidaritat la celebració del Dia Mundial del Refugiat

20.06.24

L’Oficina a Espanya de l’ACNUR, l’Agència de l’ONU per als Refugiats i la Fundació ”la Caixa”, juntament amb el Comitè Espanyol de l’ACNUR, han commemorat aquest matí el Dia Mundial del Refugiat, en un any que torna a registrar xifres rècord de desplaçaments forçats, amb 120 milions de persones arreu del món obligades a fugir de casa seva. En un context marcat pels nous conflictes, les crisis enquistades i l’efecte multiplicador del canvi climàtic, l’esdeveniment ha destacat la importància de la solidaritat amb les persones refugiades i desplaçades, com també de la cerca de solucions que els permetin reconstruir les seves vides i que els tornin l’esperança.

Un any després de la celebració del Fòrum Espanya amb els Refugiats i del Fòrum Mundial sobre els Refugiats del 2023, en què es van prendre compromisos i es van fer promeses de suport a la inclusió i a la integració de persones refugiades a escala nacional i internacional, l’ACNUR ha volgut demostrar que aquest enfocament participatiu de «tota la societat» canvia vides.

L’ACNUR i la Fundació ”la Caixa” sumen forces des de fa 22 anys per millorar la vida de les persones refugiades i desplaçades. Més concretament, entre les experiències internacionals positives que s’han presentat hi ha el projecte MOM, impulsat per la Fundació ”la Caixa”, que té com a objectiu lluitar contra la desnutrició infantil en camps de refugiats a Etiòpia. Des del 2017, aquest projecte ha arribat a més d’un milió i mig de persones, 920.000 de les quals són infants, i ha ajudat a reduir en un 18 % la mortalitat infantil i en un 58 % la taxa de desnutrició severa en aquest país.

Així mateix, els testimonis de persones refugiades de Nicaragua, Ucraïna i el Sudan han permès saber quin és l’impacte de les accions impulsades arran del Fòrum del 2023. Es tracta d’iniciatives nascudes de compromisos adoptats per diversos actors del Fòrum per permetre la reunificació de famílies separades i facilitar l’accés a formació, a mentors i a coaches que orienten i assessoren, i també a oportunitats de feina. Són accions que contribueixen a integrar les persones refugiades i apàtrides i que alhora fomenten la cohesió social, el creixement i l’enriquiment de les comunitats d’acollida.

La ministra d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, Elma Saiz, ha estat l'encarregada d'inaugurar l'esdeveniment: «La meva batalla com a ministra en el ram d'immigracions serà defensar que el talent i l'ocupabilitat de les persones no entén de colors origen edat o estatus el talent és "simplement" valor».

La Representant d'ACNUR a Espanya, Sophie Muller, va subratllar també la importància de teixir aliances amb les quals avançar cap a solucions duradores per a les persones refugiades, quan les xifres de desplaçament forçat tornen a batre rècords, com reflecteix l'informe d'ACNUR Tendències Globals, presentat la setmana passada. Muller ha sostingut: «que no ens desanimin les xifres, però reforcem el compromís amb la defensa dels drets dels qui s'han vist forçats a fugir i continuem obrint camins perquè tinguin un present i un futur segur i d'oportunitats; s'ho mereixen».

La directora del Departament de Programes Internacionals de la Fundació ”la Caixa”, Ariadna Bardolet, ha assenyalat que «en contextos de crisis humanitàries cròniques com la d’Etiòpia, un dels països amb més persones refugiades del món, és crucial la col·laboració entre institucions que es basi en la confiança i en objectius comuns com la que uneix la Fundació ”la Caixa” i l’ACNUR des de fa més de vint anys».

El Dia Mundial del Refugiat també ha tingut una dimensió participativa i lúdica, a través dels murals interactius del col·lectiu artístic Boa Mistura, instal·lats davant dels CaixaForum de Madrid i València, i del Museu de la Ciència CosmoCaixa de Barcelona. Als tres espais s’hi han celebrat actes simultanis amb la presència de persones refugiades i representants de les entitats organitzadores en els quals s’ha convidat el públic i els visitants a participar en la pintura del mural. A través d’aquesta acció col·lectiva, les paraules conflicte, sequera i desigualtat, algunes de les causes principals que hi ha darrere dels desplaçaments forçats, s’han anat transformant i han deixat pas a la paraula refugiats, que és la conseqüència de moltes d’aquestes causes. En aquesta acció de sensibilització s’ha posat en relleu la manera en què la solidaritat, expressada a través de l’art, pot transformar les societats i mobilitzar l’esforç col·lectiu per millorar la vida de les persones refugiades i desplaçades.

En l’esdeveniment de Madrid, conduït per la presentadora de televisió Anne Igartiburu, també hi ha participat l’actriu i col·laboradora de l’ACNUR Elena Anaya, que ha posat veu al poema Despatriada, de la poeta nicaragüenca Gioconda Belli; a més, hi ha actuat el grup de hip-hop i breakdance Superiors Crew, integrat per joves refugiats de l’Afganistan, entre els quals hi ha la b-girl, seleccionada per a l’Equip Olímpic de Refugiats que participarà en els Jocs de París el mes de juliol.

Espanya es tenyeix de blau per les persones refugiades

La nit del 19 al 20 de juny, vigília del Dia Mundial del Refugiat, unes cinquanta ciutats espanyoles s’han unit a la Nit Blava, iniciativa global promoguda per l’ACNUR, l’Agència de l’ONU per als Refugiats, en què s’han il·luminat de color blau els edificis i els monuments més emblemàtics en senyal de suport a totes les persones refugiades.

A més, a escala internacional també s’han il·luminat de blau edificis i monuments icònics d’Albània, Bòsnia i Hercegovina, l’Equador, Itàlia, Montenegro, el Perú, Polònia, Romania, Sèrbia, Suïssa i Trinidad i Tobago, entre d’altres.

Última actualització: 20 juny 2024 | 15:58