Mariama Lansanna, de 35 anys, sosté al seu nadó Hawa, que mostra signes de desnutrició.
© UNICEF/UN011617/Holt

Nova aliança amb UNICEF Espanya per reduir la mortalitat infantil a Sierra Leona

03.04.24

La Fundació "la Caixa" i UNICEF Espanya reforcen el seu compromís amb l'objectiu conjunt de seguir accelerant els progressos en supervivència infantil, prevenint i evitant les morts de menors de cinc anys per causes prevenibles i tractables.

Malgrat els importants avenços en les últimes dècades en matèria de mortalitat infantil –la taxa mundial ha descendit un 51% des del 2000–, encara avui cada 6 segons mor un nen abans de complir cinc anys, o el que és el mateix, 4,9 milions cada any. La major part d'aquestes morts es produeix als països de l'Àfrica subsahariana.

Davant d'aquesta realitat, l'abril del 2023, durant el 2n Fòrum Global de Pneumònia Infantil a Madrid, el Ministeri de Salut i Sanejament de Sierra Leona va anunciar el llançament del Pla Nacional d'Acció per a la Supervivència Infantil; el seu objectiu és unir esforços per prevenir les morts infantils evitables, identificant oportunitats i establint passos per arribar a tots els nens amb intervencions que salven vides. La col·laboració d 'UNICEF Espanya i la Fundació "la Caixa" durant el pròxim any s'emmarca en aquest pla, que serveix de referència per a altres països.

«Aquesta aliança és un pas més en el camí que ens uneix a la Fundació "la Caixa" des de fa més de dues dècades a favor de la infància, i suposarà un important reforç dels sistemes de salut, un factor clau per abordar el repte de la mortalitat infantil des de la prevenció amb un enfocament integral. Quan un país té les capacitats i recursos necessaris, a més d'un pla d'acció específic, és possible revertir les estadístiques», ha assegurat José María Vera, director executiu d'UNICEF Espanya. «Per això, unim esforços, coneixement, experiència i innovació per accelerar la supervivència infantil a Sierra Leona. Només així aconseguirem un impacte significatiu que redueixi les desigualtats i garanteixi el dret de cada nen i cada nena a créixer i prosperar».

A Sierra Leona 72 nens i nenes moren cada dia abans de complir els cinc anys, és a dir, 26.300 nens a l'any. Si bé el país ha experimentat una disminució del 60% en la mortalitat infantil respecte a les dades de 1990 (45.000), la tendència actual no és suficient per assolir l'ODS-3 (Salut i Benestar), per la qual cosa es requereix accelerar per quatre la reducció de la mortalitat.

Declaracions de Liv Elin Indreiten, representant adjunta de Programa, UNICEF Sierra Leona.© UNICEF

L'aliança abordarà els principals obstacles que dificulten l'accés universal i l'atenció sanitària de qualitat per als nens i nenes a Sierra Leona. Concretament, beneficiarà més de 80.000 menors de cinc anys del districte de Kenema a través de la formació de professionals sanitaris, la millora de la qualitat de l'atenció pediàtrica o la distribució de subministraments mèdics i medicaments essencials. A més, reforçarà el recent creat Programa de Salut Infantil, incloent formacions i equipament, i permetrà extreure aprenentatges sobre l'impacte de cada intervenció de salut en salvar vides d'infants.

«Des de la Fundació "la Caixa" seguim treballant per reduir la mortalitat infantil a través de diferents iniciatives i en aquest context s'emmarca aquesta nova aliança amb UNICEF Espanya a Sierra Leona. Una col·laboració que posa en valor el nostre compromís conjunt amb la salut global i la infància», ha destacat la directora de l'Àrea Internacional de la Fundació "la Caixa", S.A.R. la infanta.

Junts a favor de la infància des de fa més de dues dècades

Des de l'any 2000, el suport de la Fundació "la Caixa" ha estat clau per al treball d'UNICEF, contribuint a la lluita contra la desnutrició infantil a Mauritània i Etiòpia, el dret a l'educació al Sudan, la prevenció del VIH/SIDA a Burundi i la resposta a emergències a Somàlia, Haití i Filipines.

A partir del 2015, l'aliança va realitzar importants contribucions a la supervivència infantil i a la lluita mundial contra la pneumònia infantil, la principal causa infecciosa de mort entre els infants menors de cinc anys arreu del món, a través d'un augment de la conscienciació i l'acció, i de la millora de la qualitat i l'accés a l'atenció primària per a la infància vulnerable en entorns de baixos recursos. Ambdues organitzacions van col·laborar en l'impuls d'eines innovadores per al diagnòstic de la pneumònia, a més de reforçar les competències i millorar l'accés a productes bàsics essencials dels treballadors sanitaris de primera línia en centres i comunitats d'Etiòpia.

El 2022, la Fundació "la Caixa" va donar suport també a la resposta d'UNICEF davant l'emergència a Ucraïna dins del país, contribuint a la compra i distribució de subministraments essencials de salut, i al programa de transferències d'efectiu a famílies vulnerables afectades pel conflicte.

Última actualització: 03 abril 2024 | 17:36