Els espanyols amb rendes baixes tenen quatre vegades més risc de patir una discapacitat. Estudi Social N.33

12.01.12

El risc de patir una discapacitat abans dels 65 anys es troba estretament relacionat amb el nivell de renda de les famílies: la taxa de risc a les llars amb ingressos mensuals de menys de 1.000 euros és quatre vegades més alta (8,4%) que a les que tenen ingressos per damunt dels 2.500 euros.

El nivell d'estudis de les persones amb discapacitat és molt més baix que el de la població general. Del milió i mig de persones que es troben en edat laboral, el 7% són analfabetes (entre la població general ho és l'1%) i una quarta part no ha acabat els estudis primaris. No obstant això, la majoria van patir la discapacitat després dels 16 anys.

Només el 28% de les persones amb limitacions aconsegueixen una feina remunerada, enfront del 66% de mitjana. A més a més, la taxa d'atur estimada (40%) duplica la de la població general. D'altra banda, malgrat les pensions d'invalidesa, els ingressos mitjans per llar són un 25% més baixos.

Tres de cada quatre persones amb discapacitat reben ajudes que arriben a resoldre els casos severs de discapacitat en més d'una tercera part (del 41,7% al 28,6%). Gairebé un milió de persones, però, manquen d'ajudes tècniques o personals.

Una quarta part de les persones en edat laboral que pateixen discapacitat s'han sentit discriminades. Així i tot, tan sols el 9% d'aquestes persones ha denunciat els fets. Només el 10% del col·lectiu està associat a organitzacions que defensen els seus drets.

Segons la darrera macroenquesta de l'INE (2008), a Espanya hi ha 3,8 milions de persones que presenten alguna discapacitat. Respecte a les dades de deu anys enrere, el total de persones afectades ha augmentat en 300.000, però la taxa de prevalença ha minvat sis dècimes a causa de la immigració, i ha passat del 8,9% al 8,3%.