L’Obra Social ”la Caixa” i el Departament de Justícia faciliten itineraris d’inserció sociolaboral a més de 1.000 reclusos entre 2011 i 2012

24.10.12

Els itineraris de reinserció, de sis mesos de durada, es divideixen en tres fases: cursos de formació en oficis, serveis solidaris i derivació a Incorpora, el programa d'integració laboral de l'Obra Social ”la Caixa”, amb l'objectiu d'aconseguir un lloc de treball.

Amb el nom Reincorpora, el projecte, que es desenvolupa a Catalunya sota el guiatge del Departament de Justícia de la Generalitat i el seu Centre d'Iniciatives per a la Reinserció (CIRE), es basa en el concepte d'aprenentatge-servei, una proposta educativa sense precedents en l'àmbit penitenciari que combina intencionalitat pedagògica i utilitat social.

Dels 1.107 interns participants en els itineraris entre el 2011 i el 2012, procedents de tots els centres penitenciaris catalans, 971 són homes i 136 dones; 260 tenen menys de 25 anys i 652 entre 26 i 45, i 653 són de nacionalitat espanyola.

A falta de les dades de tancament d'aquest any, el 38,5 % dels interns que van acabar l'itinerari durant l'any 2011 van aconseguir una feina (170 d'un total de 441). De les 104 empreses contractants, 30 són del sector de l'hoteleria, seguides per 10 empreses de serveis.

Un dels puntals de Reincorpora, així com un dels aspectes més innovadors del programa, són els serveis solidaris a la comunitat fets pels interns i que donen resposta a necessitats reals del seu entorn amb l'objectiu de millorar-lo.

Per cada euro invertit a Reincorpora l'any 2011, el programa aconsegueix tornar a la societat 3,12 euros.