El programa ”la Caixa” a favor del mar presenta a Vilanova i la Geltrú la nova campanya mediambiental d’exploració i sensibilització sobre els efectes del canvi climàtic al Mediterrani

07.04.08

Jaume Lanaspa, director executiu de l'Obra Social ”la Caixa” i director general de la Fundació ”la Caixa”; Ferran Alegre, director de la Fundació CRAM; Iolanda Sánchez, primera tinent d'alcalde i regidora de Governança, Participació i Medi Ambient de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú; i Margarita Díez, responsable territorial de la zona portuària centre de Vilanova i la Geltrú, han presentat avui al port de Vilanova i la Geltrú la nova campanya mediambiental del programa ”la Caixa” a favor del mar. La iniciativa analitzarà els efectes del canvi climàtic al Mediterrani i té com objectiu informar sobre l'escalfament global des d'una perspectiva local, centrada en el seu impacte específic al litoral espanyol. L'Obra Social ”la Caixa” porta a terme aquesta iniciativa amb la col·laboració de la Fundació per a la Conservació i Recuperació d'Animals Marins (CRAM).

Segons diversos estudis, una de les zones més afectades pel canvi climàtic serà el Mediterrani. Per això, al llarg d'aquest any el programa mediambiental ”la Caixa” a favor del mar centra les seves iniciatives en la divulgació i conscienciació de la població sobre la necessitat de tenir cura del medi marí. Els ciutadans poden fer una important aportació per pal·liar els efectes del canvi climàtic, per la qual cosa es proposaran alternatives i mesures a l'abast de tothom que permetin avançar cap a un futur més sostenible. Amb aquest objectiu, la nova campanya sobre els efectes del canvi climàtic al Mediterrani es basa en dues línies d'actuació: l'educació i sensibilització ciutadana, i l'exploració marina.

Educació i sensibilització ciutadana a Catalunya

”la Caixa” a favor del mar centra el seu programa en la campanya educativa adreçada no només a les escoles, instituts i centres d'educació especial, sinó també al públic en general. Així, l'aula mòbil de ”la Caixa” a favor del mar es converteix en una plataforma de divulgació oberta a tothom.

Quatre biòlogues especialitzades en educació mediambiental guiaran durant una hora l'activitat educativa, que consta de dues parts. A la primera, els participants podran veure, a l'aula mòbil, un vídeo sobre el canvi climàtic i una exposició amb informació específica sobre alguns dels efectes previstos a la seva comunitat autònoma.

A Catalunya, on gairebé la meitat de la població viu a municipis del litoral, la campanya se centra en els espais naturals costaners i marins que, segons diversos estudis científics, corren un major risc, com ara les praderies de posidònia o les desembocadures dels rius. A més, es tractarà el cas del Delta de l'Ebre i els Aiguamolls de l'Empordà, zones emblemàtiques del nostre litoral que podrien desaparèixer a causa de diversos factors associats al canvi climàtic, incloent-hi la pujada del nivell del mar. També s'explicarà que el canvi climàtic, juntament amb la pressió pesquera i la regulació dels rius, tindrà repercussions negatives en algunes pesqueries de la nostra costa, com ara la del seitó o la sardina.

A continuació, la sessió educativa convida els participants a pujar a bord del veler científic, el Vell Marí, perquè coneguin de primera mà com és i com funciona un vaixell que es dedica a l'exploració i conservació del mar. La visita permetrà veure l'equipament que la tripulació del veler utilitza per a les campanyes de recerca, com per exemple els equips d'immersió, l'hidròfon i un vehicle subaquàtic a control remot (ROV) que permet gravar imatges dels fons marins de difícil accés, fins a 500 metres de profunditat.

Aquest any, els visitants també poden gaudir, gràcies a unes ulleres de visió virtual, d'una immersió simulada al mar que mostra diversos ecosistemes en aigües del Mediterrani i permet observar els seus diferents graus de conservació. Amb aquesta experiència virtual, a més, es coneixeran els mètodes d'exploració que s'utilitzen per estudiar els fons marins.

Per als participants d'entre 5 i 8 anys, s'ha creat el conte "Un xarop per la Terra". La història, amb el Sol i una nena com a protagonistes, està pensada perquè els més petits descobreixin d'una manera divertida què és l'escalfament global, com afecta la Terra i què poden fer ells per ajudar-la.

Les persones interessades a assistir a una visita guiada poden trucar i fer la reserva al tel. 662 315 088.

Exploració dels efectes del canvi climàtic

Durant els mesos d'estiu, el programa de ”la Caixa” a favor del mar: la ruta del Vell Marí tindrà com a objectiu l'estudi i el seguiment de diferents espècies i hàbitats que es consideren particularment sensibles al canvi climàtic. Entre aquests, alguns tan característics dels nostres fons com ara els coralls mediterranis i les gorgònies, que es poden veure seriosament afectats per l'augment de temperatura del mar. A més, en aigües balears s'estudiarà com la presència i l'expansió d'espècies invasores, procedents d'aigües més càlides, poden alterar els ecosistemes propis del Mediterrani.

Algunes espècies d'aus marines també són especialment vulnerables a les conseqüències del canvi climàtic. Per tal de preveure amb més precisió alguns d'aquests efectes, s'estudiarà la població de baldriga cendrosa de la costa nord de Menorca. Actualment, la informació sobre aquesta au marina a la Mediterrània és incompleta a causa del difícil accés a les seves àrees de nidificació. Per això, l'estudi permetrà aportar noves dades sobre la presència de l'espècie i millorar l'avaluació d'aquesta població a les Illes Balears.