L’Obra Social ”la Caixa” presenta a Barcelona un programa de prevenció de la dependència de les persones grans

22.12.06

L'Obra Social ”la Caixa” ha presentat avui a Barcelona un programa de prevenció de la dependència adreçat a gent gran fràgil que, com a conseqüència de la pèrdua de l'autonomia física, psíquica o intel·lectual, es pot veure necessitada d'assistència per dur a terme activitats quotidianes.L'entitat financera dedicarà al desenvolupament del programa un pressupost de 4,44 milions d'euros durant els propers cinc anys.Entre els eixos d'actuació del programa, destaca l'organització de tallers d'estimulació integral (sensorial, motora i cognitiva), la posada en marxa d'una flota de transport adaptat per anar als tallers i la creació de recursos específics de dinamització.L'Obra Social ”la Caixa” repartirà entre els usuaris dels centres de gent gran de Catalunya 380.000 DVD-guies amb pautes per fer els exercicis a domicili.El President de la Generalitat de Catalunya, José Montilla; el President de ”la Caixa”, Ricard Fornesa; la Consellera d'Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila; i el Director Executiu de l'Obra Social ”la Caixa”, Josep F. de Conrado, han presentat avui el nou Programa de Prevenció de la Dependència de l'Obra Social ”la Caixa”.El nombre de persones de més de 65 anys ha crescut d'una manera exponencial a Espanya, fins a assolir els 7 milions de persones, de les quals 1.150.000 viuen a Catalunya. Aquest col·lectiu presenta risc de patir una dependència funcional en pocs anys. Segons diverses estimacions, hi haurà aproximadament un milió de persones fràgils en els propers anys, que necessitaran prevenir possibles situacions de dependència en el futur. Per atendre a aquestes persones, l'Obra Social ”la Caixa” ha dissenyat un programa pioner amb una sèrie de tallers específics orientats a frenar els problemes de mobilitat incipients, potenciar-ne l'autonomia i fomentar-ne les capacitats. A Catalunya, gràcies al conveni que s'ha signat amb el Departament d'Acció Social i Ciutadania , el programa arribarà als casals de gent gran de la xarxa de la Generalitat de Catalunya. El programa preveu al 2007 desenvolupar a 32 centres 192 tallers, en els quals participaran més de 3.000 persones grans de tot Catalunya cada any.El Programa de Prevenció de la Dependència s'implantarà en 14 comunitats autònomes gràcies a convenis amb les diferents administracions públics, i serà vigent fins al 31 de desembre de l'any 2010, amb una inversió per part de ”la Caixa” de 31 milions d'euros.Quatre línies d'actuació prioritàries El Programa de Prevenció de la Dependència es posa en marxa amb l'objectiu d'optimitzar les capacitats de la gent gran fràgil mitjançant l'estimulació integral de les àrees cognitiva, sensorial i motora.Per fer-ho, el projecte planteja quatre línies d'actuació prioritàries:- Una flota de transport adaptat”la Caixa” ha creat una flota de microbusos adaptats per possibilitar l'assistència dels beneficiaris als centres de gent gran en els quals s'impartiran els tallers. Aquesta xarxa de transport neix amb una dotació inicial de 52 microbusos a tot l'Estat durant l'any 2006. A Catalunya, el programa comença a desenvolupar-se amb 8 microbusos, una xifra que es preveu que creixi els pròxims mesos.- Tallers d'atenció psicosocialEs tracta d'un conjunt d'activitats d'estimulació dirigides per un professional que s'impartiran a la xarxa de centres per a gent gran en conveni entre l'Obra Social ”la Caixa” i les diferents administracions públiques. Cada un d'aquests tallers potenciarà les capacitats de les persones grans en els aspectes sensorials, psicomotors, cognitius i relacionals.- KitsCaixa. El repte de l'autonomiaEl projecte disposa d'uns materials de suport creats específicament per dur a terme els tallers als centres de gent gran. Aquesta proposta comprèn un conjunt d'accions de promoció de l'autonomia personal i combina la potenciació de les relacions interpersonals amb la màxima personalització dels exercicis.- UN DVD-guiaL'Obra Social ”la Caixa” ha editat un DVD amb tots els exercicis essencials dels tallers perquè les persones que vulguin els puguin fer a casa. Aquest DVD es lliurarà a tots els assistents als tallers i, a més, s'enviarà a 380.000 persones grans usuàries de 97 casals conveniats amb la Generalitat de Catalunya així com els 66 esplais de la Fundació ”la Caixa”.Un compromís amb les necessitats socials”La Caixa” dedicarà durant el 2007 un pressupost de 400 milions d'euros a la seva Obra Social, amb l'objectiu de contribuir a satisfer les necessitats de la societat actual. Aquesta inversió suposa un increment més d'un 32% respecte als 303 milions d'euros pressupostats l'any 2006 i ratifica el compromís de l'entitat financera amb la seva Obra Social, marcat en el Pla Estratègic 2004-2007, impulsat pel president de ”la Caixa”, Ricard Fornesa.Els infants en situació de pobresa, els immigrants, els col·lectius desafavorits o les persones amb dificultats per accedir al mercat laboral seran, juntament amb les víctimes de la violència, alguns dels col·lectius beneficiaris de les iniciatives de l'Obra Social durant l'any 2007.