La Fundació ”la Caixa” destina 1,8 milions d’euros a la recerca sobre el càncer i les malalties neurodegeneratives

19.10.04

La Fundació ”la Caixa” subvencionarà 16 equips científics espanyols en el marc de la Convocatòria d'Ajuts a la Investigació Biomèdica de 2004. Els equips seleccionats realitzaran la seva tasca investigadora en les àrees de neurociències i oncologia. Per zones geogràfiques, els ajuts de l'àrea de neurociències es van destinar a tres equips de Madrid, dos de Barcelona i tres més d'Alacant, Albacete i Ciudad Real, respectivament. En l'àrea d'oncologia, quatre equips es troben a Barcelona, tres a Madrid i un a Navarra. La Convocatòria d'Ajuts a la Investigació Biomèdica neix de la fusió de les convocatòries sobre malalties neurodegeneratives i oncologia, creades respectivament el 1997 i el 2002. El seu objectiu és potenciar la recerca bàsica i clínica d'aquestes malalties a Espanya; d'aquesta manera, es vol reforçar la infrastructura material i humana dels equips científics del país i afavorir la difusió dels coneixements generats en benefici dels pacients.Fins ara, 100 equips de recerca biomèdica han rebut ajuts de la Fundació ”la Caixa”: 78 en l'àrea de neurociències i 22 en oncologia. L'import total de les subvencions concedides en aquestes convocatòries ascendeix a més de 9 milions d'euros, dels quals 6,6 milions s'han destinat a investigadors en l'àrea de les neurociències i 2,4 milions a equips científics de l'àrea d'oncologia.Àrea de neurociènciesDins de la convocatòria del 2004, els equips seleccionats en l'àrea de neurociències estan dirigits pels doctors:- Jordi Alberch Vié (Facultat de Medicina/IDIBAPS, Barcelona) - Paola Bovolenta (Instituto Cajal del CSIC, Madrid) - Valentín Ceña Callejo (Universidad de Castilla-La Mancha, Albacete)- Isidre Ferrer Abizanda (Hospital de Bellvitge i Fundació August Pi i Sunyer, Barcelona) - Félix Hernández Pérez (Centro de Biología Molecular "Severo Ochoa" del CSIC, Madrid) - Óscar Marín Parra (Institut de Neurociències, Universitat Miguel Hernández, Alacant) - Mairena Martín López (CRIB, Universidad de Castilla-La Mancha, Ciudad Real) - Ramón Naranjo Orovio (Centro Nacional de Biotecnología del CSIC, Madrid)Les línies de recerca que desenvoluparan aquests equips cobreixen un gran nombre de malalties neurodegeneratives: l'Alzheimer, la corea de Huntington, les distròfies hereditàries de retina, l'epilèpsia, l'esquizofrènia i els accidents vasculars cerebrals. Els enfocaments proposats també han estat molt diversos, per bé que es poden agrupar en quatre grans àmbits: el trasplantament de neurones, la recerca de l'origen molecular de la neurodegeneració, els mecanismes de la mort neuronal i la generació de models animals d'Alzheimer.Els projectes que van participar dins d'aquesta convocatòria van ser avaluats per l'Agencia Nacional de Evaluación y Prospectiva (ANEP). A continuació, el Comitè Científic Assessor de la Fundació ”la Caixa” va seleccionar vuit projectes d'entre els més destacats. La composició de l'esmentat comitè científic era la següent: Joan Rodés, director general de l'Hospital Clínic i Provincial de Barcelona; Josep M. Antó i Boqué, cap de la Unitat de Recerca Respiratòria i Ambiental de l'IMIM; Javier García Conde-Bru, director del Servei d'Hematologia i Oncologia Mèdica de l'Hospital Clínic de València; Margarita Salas, professora del Centre de Biologia Molecular "Severo Ochoa"; i Diego Gracia Guillén, director del Departament de Salut Pública i Història de la Ciència a la Universidad Complutense de Madrid.Àrea d'oncologiaEn l'àrea d'oncologia, els equips seleccionats estan dirigits pels doctors:- Gabriel Capellà Munar (Institut Català d'Oncologia, Barcelona)- Luciano Di Croce (Centre de Regulació Genòmica, Barcelona)- Ramón Eritja Casadellà (Institut de Biologia Molecular (CSIC), Barcelona) - Fernando Lecanda Cordero (Centro de Investigación Médica Aplicada, Navarra) - Marçal Pastor Anglada (Facultat de Biologia, Universitat de Barcelona)- Jesús María Paramio González (CIEMAT, Madrid)- María Dolores Pérez-Sala Gozalo (Centro de Investigaciones Biológicas, Madrid)- José María Rojas Cabañeros (Centro Nacional de Microbiología, Madrid)Les línies de recerca dels vuit equips seleccionats comprenen una gran diversitat de càncers, des de la leucèmia fins al càncer de pulmó, a més de treballs d'àmbit general sobre extenses famílies de tumors. Les àrees que reben més atenció per part dels investigadors triats són l'estudi de l'origen genètic del càncer, el desenvolupament i l'avaluació de teràpies i mètodes de diagnòstic, i la generació de models animals de tumors.De la mateixa manera que en la convocatòria sobre malalties neurodegeneratives, els projectes que s'han presentat a aquesta convocatòria van ser avaluats per l'Agencia Nacional de Evaluación y Prospectiva (ANEP). A continuació, el Comitè Científic Assessor de la Fundació ”la Caixa” va escollir-ne vuit dels més destacats. El Comitè Científic estava format per Joan Rodés, director de Recerca de l'Hospital Clínic de Barcelona; José María Mato, cap del Departament d'Hepatologia i Teràpia Gènica de la Universidad de Navarra; Jesús Ávila, catedràtic de la Universidad Autónoma de Madrid i investigador del Centro de Biología Molecular "Severo Ochoa" de Madrid; José Ángel Berciano, cap del Servei de Neurologia de l'Hospital Marqués de Valdecillas de Santander; i Roderic Guigó, cap del Laboratori d'Informàtica Genòmica de l'Institut Municipal d'Investigació Mèdica de Barcelona.www.fundacio.lacaixa.es