La Fundació ”la Caixa” col·labora amb 150 iniciatives d’integració de persones en risc o situació d’exclusió social

15.10.01

La integració social i la millora de la qualitat de vida dels nens, els joves i els adults en risc o situació d'exclusió social a Espanya són els objectius dels 150 projectes seleccionats per la Fundació ”la Caixa” i presentats per entitats sense ànim de lucre. La Fundació ha destinat un total de 420 milions de pessetes al Programa Marginació 2001, una iniciativa que s'emmarca en la III Convocatòria d'Iniciatives Socials 2001, dedicada al món de la marginació i que forma part de l'àrea de programes socials de la Fundació ”la Caixa”.Els projectes seleccionats per la Fundació ”la Caixa” se centren especialment en l'assistència a dones desafavorides, que en la major part dels casos són víctimes de la violència domèstica, reclusos i exreclusos, toxicòmans, malalts de sida, gent gran, minories ètniques, i joves i adults que viuen situacions vitals pròximes a la marginació social. En aquest últim col·lectiu s'inclouen les persones sense sostre, un col·lectiu en augment a causa de la precarietat del mercat laboral i al fet que els joves i els immigrants comencen a engruixir les xifres de les persones sense llar. Els projectes seleccionats per la Fundació ”la Caixa” coincideixen a assenyalar la formació i l'ocupació com a factors fonamentals amb vista a la integració social dels col·lectius que actualment es troben en situacions de risc o de marginació social. En aquest sentit, les accions encaminades a proporcionar ocupació a les persones en risc d'exclusió social constitueixen el camí per evitar aquesta situació de risc. Dels 150 projectes escollits per la Fundació ”la Caixa” en el Programa Marginació, 33 corresponen a iniciatives d'entitats catalanes (25 de la província de Barcelona, 3 de Lleida, 3 de Tarragona i 2 de Girona). La resta de projectes seleccionats es reparteix entre les diferents comunitats autònomes del país: Andalusia (22), la Comunitat de Madrid (16), la Comunitat Valenciana (13), Euskadi (10), les illes Balears (8), Aragó (7), Astúries (6), Castella – la Manxa (6), Múrcia (6), Castella-Lleó (5), Galícia (5), les illes Canàries (4), Navarra (3), Cantàbria (2), Extremadura (2) i la Rioja (2).Altres iniciatives socialsLa Fundació ”la Caixa” dedica una part molt important del pressupost als programes socials, en els quals s'inclouen les diferents convocatòries d'iniciatives socials (immigració, persones amb discapacitat psíquica i malaltia mental, i marginació). Aquests programes, que es van crear l'any 1999, col·laboren amb entitats sense ànim de lucre de tot el país que treballen amb col·lectius en situació de risc d'exclusió social. Als 150 projectes d'aquesta edició del Programa Marginació, cal sumar-hi les 106 iniciatives seleccionades per la Fundació ”la Caixa” a l'edició del 2000. Entre totes dues convocatòries, hi ha més de 350 entitats que desenvolupen actualment la seva tasca amb l'ajuda i la col·laboració de la Fundació.A més de les iniciatives socials, la Fundació ”la Caixa” promou centres i activitats per a la gent gran, programes socioassistencials dedicats a pal·liar les conseqüències de la malaltia de l'Alzheimer, programes de prevenció i informació sobre la sida que se centren en la investigació clínica i l'atenció domiciliària als malalts, i col·labora en projectes de cooperació internacional amb les ajudes anuals a projectes per al desenvolupament i la formació de professionals d'ONG. També contribueix a acostar les noves tecnologies de la comunicació a la gent gran i als nens.