L'estudi analitza la relació entre la contaminació i la resposta a la vacuna contra el covid. ©Shutterstock – Rido.
El estudio analiza la relación entre la contaminación y la respuesta a la vacuna contra el covid. ©Shutterstock – Rido.

La contaminació atmosfèrica s’associa amb una menor resposta a les vacunes de la COVID-19

05.04.23

Un estudi d’ISGlobal, centre impulsat per la Fundació ”la Caixa” conclou que l'exposició a nivells elevats de PM2,5, NO2 i carboni negre es va associar amb una reducció del 5% al 10% en la resposta d'anticossos en persones sense infecció prèvia.

Per a l’estudi s’han analitzat les dades de 927 participants de la cohort GCAT | Genomes for Life (entre 40 i 65 anys d'edat), que van respondre a qüestionaris i van donar mostres de sang en l'estiu de 2020 (just després del primer confinament) i en la primavera de 2021 (després de l'inici de la vacunació contra la COVID-19). Tots havien rebut una o dues dosis de les principals vacunes contra la COVID-19 administrades a Espanya (fabricades per AstraZeneca, Pfizer o Moderna).

Última actualització: 26 febrer 2024 | 13:36