L’Obra Social ”la Caixa” i l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau posen en marxa el primer estudi per a la detecció precoç de l’Alzheimer en persones amb síndrome de Down

20.03.17

Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària ”la Caixa”; el doctor Rafael Blesa, director del Servei de Neurologia de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, i Albert Salazar, director gerent del mateix hospital, han presentat al Palau Macaya de l'Obra Social ”la Caixa” el projecte de recerca pioner Down Alzheimer Barcelona Neuroimaging Initiative (DABNI), acompanyats de Vicente del Bosque, representant de les famílies amb persones afectades per la Síndrome de Down.

Aquesta nova etapa de l'estudi que ara s'engega és fruit de l'aliança entre l'Obra Social ”la Caixa”, la Fundació de Gestió Sanitària de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (FGSHSCSP) i l'Institut de Recerca de Sant Pau. L'objectiu és trobar els biomarcadors que indiquin el deteriorament cognitiu que poden patir les persones amb síndrome de Down i la detecció precoç de la malaltia de l'Alzheimer.

El significatiu augment de l'esperança de vida de les persones amb síndrome de Down, que actualment supera la mitjana dels 60 anys, s'ha traduït en l'aparició de neuropatologies. El 80 % de les persones amb síndrome de Down de més de 60 anys desenvolupen la malaltia d'Alzheimer. La raó resideix bàsicament en el fet que el cromosoma 21 que tenen triplicat precisament conté el precursor de la proteïna B-amiloide, present en la malaltia d'Alzheimer.

Participaran en la recerca actual 1.000 individus adults amb síndrome de Down, la mostra més gran feta mai, als quals faran una sèrie de proves específiques consensuades internacionalment per avaluar la possibilitat de desenvolupar la malaltia d'Alzheimer.