D’esquerra a dreta: el director de l’Instituto Carlos III, Cristóbal Belda; el director de l’Àrea de Relacions amb Institucions de Recerca i Salut de la Fundació ”la Caixa”, Ignasi López; la secretaria general d’Investigació, Raquel Yotti; el president d’AECC, Ramón Reyes, i la directora general de la Fundació Científica de l’Associació Espanyola Contra el Càncer, Isabel Orbe, han presentat a CaixaForum Madrid la segona edició de l’informe Compromesos amb la recerca en càncer, elaborat per totes dues institucions.
De izquierda a derecha: el director del Instituto Carlos III, Cristóbal Belda; el director del Área de Relaciones con Instituciones de Investigación y Salud de la Fundación ”la Caixa”, Ignasi López; la secretaria general de Investigación, Raquel Yotti; el presidente de AECC, Ramón Reyes, y la directora general de la Fundación Científica de la Asociación Española Contra el Cáncer, Isabel Orbe, han presentado en CaixaForum Madrid la segunda edición del informe Comprometidos con la investigación en cáncer, realizado por ambas instituciones.

El finançament filantròpic, clau en la investigació contra el càncer els últims anys

28.11.22

La Fundació ”la Caixa” i l’Associació Espanyola Contra el Càncer han col·laborat en l’elaboració de la segona edició de Compromesos amb la recerca en càncer, informe sobre l’estat de la investigació i la innovació en aquest camp al nostre país en el període 2016-2020.

Pel que fa al finançament, l’informe destaca el paper de les entitats filantròpiques, que continuen augmentant de forma significativa el seu suport al sistema i ja han triplicat el valor de la seva inversió entre el 2015 i el 2020 (126 %).

En l’àmbit del finançament de projectes d’innovació, l’entitat pública que més contribueix és el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), en la modalitat de préstec. Les entitats filantròpiques també han incrementat el finançament de projectes de transferència en càncer.

Espanya lidera, juntament amb el Regne Unit i els Països Baixos, el rànquing de projectes sobre càncer en el programa marc H2020. El nostre país és també el que més fons de l’European Research Council (ERC) capta per a projectes de recerca oncològica. La majoria es concedeixen a investigadors en estudi advanced i molts menys en starting, cosa que denota un perfil «envellit» de la comunitat científica espanyola pel que fa a investigació en càncer. Amb relació al gènere, el percentatge de dones que coordinen un projecte ERC és encara molt baix, tan sols un terç del total.

El sistema sanitari espanyol continua contribuint molt activament a la recerca clínica, amb un creixement substancial en el nombre d’assajos clínics duts a terme. Tot i que la prevalença del patrocini privat continua sent alta (68 %), s’han incrementat els assajos clínics independents. També s’observa una distribució per fases més equilibrada i intervencions més diverses: encara predominen els assajos en fases 2 i 3, però han augmentat els assajos clínics en fases inicials.

Última actualització: 26 febrer 2024 | 14:14