Recollida de mostres en col·legis per al primer estudi mundial que retrata com canvia la diversitat del microbioma oral amb l’edat.
Recogida de muestras en colegios para el primer estudio mundial que retrata cómo cambia la diversidad del microbioma oral con la edad.

La ciència ciutadana revela el primer retrat exhaustiu del microbioma oral

19.05.22

L’ equip científic de ‘Saca la Lengua’ publica avui el primer estudi mundial que retrata com canvia la diversitat del microbioma oral amb l’edat. Els resultats, obtinguts per un equip científic del Centre de Regulació Genòmica (CRG), amb el suport de la Fundació ”la Caixa”, s’han publicat a la revista científica npj Biofilms and Microbiomes.

L’estudi inclou 1.648 persones, d’entre 7 i 85 anys d’edat, repartides per tot el territori espanyol, i proporciona «un diccionari que ajuda a interpretar el llenguatge del microbioma oral», una fita que aplana el camí per a què en un futur una anàlisi de saliva sigui tan informativa i rutinària com les analítiques de sang.

Certes característiques ambientals i socials influeixen en la composició del microbioma oral. Membres convivents de la mateixa família tenen una composició del microbioma oral semblant, una tendència també trobada per primer cop entre companys de classe escolar.

Els resultats també revelen quins factors són més determinants a l’hora d’influir en la microbiota oral, entre els quals es troben malalties cròniques com la fibrosi quística i estils de vida com fumar. Aquesta informació servirà per a construir un model computacional per a interpretar la informació proporcionada per la saliva, i que permeti predir canvis induïts per distints factors ambientals i fisiològics.

Última actualització: 26 febrer 2024 | 15:52