La neuroimatge: clau per detectar els primers indicis de la malaltia d’Alzheimer

18.04.17

La Fundació Pasqual Maragall i l'Obra Social ”la Caixa” han reunit prop de 2.000 voluntaris i col·laboradors de l'Estudi Alfa en la seva tercera trobada anual. Han presidit l'acte, el director general de la Fundació Bancària ”la Caixa”, Jaume Giró; el director de la Fundació Pasqual Maragall, Dr. Jordi Camí; el director científic de la Fundació Pasqual Maragall, Dr. José Luis Molinuevo; el responsable de la Unitat de Neuroimatge de la Fundació Pasqual Maragall, Juan Domingo Gispert, i la portaveu de la Fundació i filla de Pasqual Maragall, Cristina Maragall.

L'Estudi Alfa és el projecte més important a Espanya en detecció precoç i prevenció de l'Alzheimer, ja que concentra el nombre més elevat de participants sans, més de 2.700 voluntaris. Així mateix, també és el més avançat tecnològicament, ja que disposa de múltiples proves combinades, com ara la neuroimatge, la tomografia per emissió de positrons (PET) i l'anàlisi genètica.

La tercera trobada de voluntaris i col·laboradors de l'estudi s'ha dedicat a la recerca en neuroimatge, l'única tècnica que permet observar els canvis que tenen lloc al cervell. Aquestes tècniques detecten la fase preclínica de la malaltia, de manera que obren la porta a l'administració de futurs tractaments preventius en subjectes que mostrin resultats positius abans de l'inici dels símptomes.

Segons l'Organització Mundial de la Salut, al món hi ha uns 47,5 milions de persones que pateixen una demència. Cada tres segons se'n diagnostica un nou cas. Si no es troba una cura efectiva, es preveu que l'any 2050 el nombre de casos s'haurà triplicat, i aquesta malaltia s'haurà convertit en una de les més importants del segle XXI. L'Estudi Alfa vol trobar vies per revertir aquesta situació.