Un assaig clínic de vacuna terapèutica contra el VIH aconsegueix per primer cop que 5 persones controlin el virus sense prendre tractament antiretroviral

16.02.17

Un assaig clínic dirigit per l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, impulsat conjuntament per l'Obra Social ”la Caixa” i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, i la Fundació Lluita contra la Sida aconsegueix per primer cop que el sistema immunitari de 5 persones controli el VIH per si sol durant un període de fins al moment 5, 13, 17, 20 i 27 setmanes, respectivament. Habitualment, quan les persones deixen de prendre el tractament, el virus rebota al llarg de les primeres 4 setmanes.

És el primer cop que una intervenció terapèutica contra el VIH aconsegueix demostrar que es pot reeducar el sistema immunitari d'algunes persones infectades per a que controlin el virus sense necessitat de fàrmacs. L'objectiu ara és entendre com es pot augmentar l'eficàcia d'aquesta estratègia per a que sigui efectiva en més pacients.

L'estudi, que continua en marxa, compta amb 15 persones amb VIH que han rebut una vacuna terapèutica dissenyada per investigadors de la Universitat d'Oxford, combinada amb un fàrmac de la farmacèutica Celgene destinat a ‘despertar' el virus ‘adormit' dins de l'organisme.

L'assaig es du a terme a l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, l'Hospital Clínic-IDIBAPS de Barcelona i el centre comunitari BCN Checkpoint. IrsiCaixa és el promotor de l'estudi, per al qual ha comptat amb finançament, entre d'altres, de l'Obra Social ”la Caixa”, la Fundació Glòria Soler, la Gala Sida Barcelona i l'Instituto de Salud Carlos III del Ministerio de Economía y Competitividad.

Etiquetes