L’Obra Social ”la Caixa”, el CSIC i l’Hospital Clínic presenten un projecte de recerca pioner per reduir l’impacte de la proliferació de les meduses al Mediterrani i avaluar els efectes de les seves picades

05.07.16

Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària ”la Caixa”; Josep Maria Gili, investigador de l'Institut de Ciències del Mar del CSIC; i els doctors Santiago Nogué, de la Unitat de Toxicologia Clínica, i Jose-Manuel Mascaró, del Servei de Dermatologia, ambdós de l'Hospital Clínic, han presentat avui un programa pioner per prevenir i minimitzar les repercussions clíniques i socioeconòmiques de les meduses al Mediterrani (RECLAIMED).

L'objectiu d'aquest projecte és trobar solucions a la problemàtica que genera la proliferació de meduses -que no ha parat d'augmentar en els últims cinquanta anys- en la salut de les persones, el medi ambient marí, la pesca i el turisme.

L'estudi és impulsat per l'Obra Social ”la Caixa”, que hi destina 600.000 euros, i el desenvoluparà al llarg de tres anys un equip interdisciplinari d'experts de diversos camps per aconseguir minimitzar la presència de meduses i avaluar les conseqüències de les picades d'aquests animals.

En els últims anys a Catalunya, les picades de meduses representen entre un 40 i un 80 % de les incidències totals a les platges. La finalitat d'aquest programa, doncs, és respondre a aquesta problemàtica sanitària i mediambiental provocada per l'increment de les meduses amb propostes sòlides basades en el rigor de la investigació científica.

Dins de les accions que es duran a terme cal destacar la creació de la primera unitat funcional hospitalària a l'Estat espanyol per a l'estudi de les picades de meduses; la investigació del mecanisme fisiopatològic induït pel verí de les meduses en l'ésser humà; i el desenvolupament de models predictius així com de  protocols d'actuació.