Comença l’assaig clínic d’una tècnica pionera a escala mundial per tractar l’esclerosi múltiple, impulsat per l’Obra Social ”la Caixa” i la Fundació GAEM

21.07.15

L'esclerosi múltiple (EM) afecta 50.000 pacients a Espanya i 2,5 milions al món. Actualment no existeixen teràpies que curin aquesta malaltia. Les que hi ha tenen nombrosos efectes secundaris i són eficaces a les fases inicials, però no amb la malaltia avançada.

La teràpia antigen específica, amb cèl·lules dendrítiques toleritzades, és una teràpia personalitzada, cosa que la fa més eficaç i amb menor risc d'efectes secundaris per als pacients d'EM i de neuromielitis òptica (NMO). I compta amb l'aval d'experts de primera línia internacional com els professors Lawrence Steinman de la Universitat de Stanford, Roland Martin de la Universitat de Zuric i Pere Santamaria de la Universitat de Calgary.

El tractament amb cèl·lules dendrítiques toleritzades, dirigit per l'Hospital Clínic de Barcelona, ja ha estat provat amb èxit en animals. L'assaig en pacients es farà de juliol a desembre de 2015, posteriorment es duran a terme els assajos en l'àmbit europeu, i s'espera que a mitjan 2018 pugui arribar a ser aplicat en pacients amb EM i NMO.

La investigació parteix de l'experiència prèvia de la teràpia amb cèl·lules dendrítiques, que ha destacat per la seva bona tolerància i resultats prometedors amb una altra malaltia autoimmune, la malaltia de Crohn.