”la Caixa” i l’IC3 s’uneixen per implantar la xarxa d’estacions més important d’Europa per estudiar l’impacte del canvi climàtic

09.11.10

L'Obra Social ”la Caixa” i la Fundació Institut Català de Ciències del Clima (IC3) han signat un acord de col·laboració amb la finalitat d'observar i investigar els impactes del canvi climàtic, i obtenir les dades necessàries per fer un balanç dels gasos amb efecte hivernacle a escala regional però també de referència en l'àmbit internacional.   El seguiment del canvi climàtic és necessari per anticipar-ne els impactes i, en conseqüència, per poder desenvolupar polítiques efectives d'adaptació i mitigació a tot el territori espanyol, en especial a la regió mediterrània, ja que es tracta d'una de les zones on es preveu una alteració més gran de les condicions climàtiques.   Una xarxa de vuit punts de mostreig a llarg termini (LTCS ? Long Term Climatic Sites), situats en diversos sistemes naturals, es convertiran en estacions d'observació en temps real del clima, del canvi climàtic i del seu impacte. L'estructura i la densitat de la xarxa d'observació permetran analitzar l'impacte en l'àmbit local, regional i internacional.   Aquest projecte impulsat per l'Obra Social ”la Caixa”, al qual destina inicialment 2 milions d'euros, es durà a terme en diverses fases: construcció dels observatoris; establiment de centres de control i difusió a CosmoCaixa Barcelona i Madrid; calibratge, manteniment i resolució d'incidències en els punts d'observació; control i distribució de dades, i realització d'activitats educatives i divulgatives a l'entorn del projecte.   L'acord signat avui complementa les diferents iniciatives que l'Obra Social desenvolupa en l'Àrea de Ciència, Investigació i Medi Ambient. Entre les prioritats establertes, figuren la millora de les àrees naturals, la conservació de la biodiversitat marina, i les iniciatives d'educació, divulgació i sensibilització als museus de la ciència, CosmoCaixa Barcelona i CosmoCaixa Madrid.