La Fundació irsiCaixa organitza a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol el IV Simposi sobre l’eradicació del VIH

14.11.03

La Fundació irsiCaixa organitza el proper 14 de novembre el IV Simposi sobre l'eradicació del VIH que presentarà, entre d'altres novetats, els primers resultats de la vacuna terapèutica per a pacients que ja han estat infectats pel virus d'immunodeficiència humana. La jornada comptarà amb la participació de 20 investigadors de primera línia mundial, com ara el Dr. Boucher, la Dra. Autran, el Dr. Pantaleo, el Dr. Kuritzkes i el Dr. Lori. El simposi, organitzat pel Dr. Clotet, director de la Fundació irsiCaixa, s'ha convertit en un punt de referència per als metges i investigadors d'arreu del món que hi assisteixen amb l'objectiu de conèixer els darrers avenços, tant en temes de biologia molecular com d'aplicació directa a la pràctica clínica.La principal novetat d'aquest simposi se centrarà en el desenvolupament de la vacuna terapèutica per a persones infectades pel virus. La doctora Autran i els doctors Pantaleo i Lori seran els encarregats de presentar els darrers resultats obtinguts en aquest camp. Actualment, és molt complicat poder aconseguir un model eficaç de vacuna, a causa de la gran mutabilitat del VIH (milers de vegades superior a la del virus de la grip). Tot i això, s'han començat a desenvolupar alguns projectes que seran presentats a Barcelona.Els doctors Kuritzkes i Schapiro parlaran de les resistències als fàrmacs antiretrovirals. Es farà menció especial dels mecanismes que afavoreixen el desenvolupament de resistència al T20, un fàrmac que inhibeix la fusió del virus amb la membrana cel·lular i que ha representat un gran avenç per al tractament de pacients en fase avançada de la malaltia.En aquest simposi també es presentaran els darrers resultats de les investigacions realitzades al Laboratori de Retrovirologia de la Fundació irsiCaixa que dirigeix el doctor Clotet, com ara la fusió viral i patogènesi del VIH, les interferències de la replicació del VIH per molècules d'RNA de mida petita i la utilitat clínica de la interrupció del tractament antiretroviral i la reconstitució immune. Aquests temes seran abordats pels doctors Esté i Martínez de la Sierra i per la doctora Ruiz. La Fundació irsiCaixaLa Fundació irsiCaixa, que te la seu a l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol de Badalona i està dirigida pel doctor Bonaventura Clotet, va ser constituïda el gener de l'any 1995 per la Fundació ”la Caixa” i el Departament de Sanitat de la Generalitat de Catalunya. El seu objectiu és la investigació mèdica en els àmbits de les ciències de la salut i l'epidemiologia, especialment en el camp de la síndrome d'immunodeficiència adquirida. En aquest centre treballen actualment uns trenta-cinc científics, agrupats en quatre línies d'investigació: la de retrovirologia clínica, dirigida per la doctora Lídia Ruiz; la de biologia molecular bàsica, dirigida pel doctor Miguel Ángel Martínez de la Sierra; la de biologia molecular aplicada, dirigida pel doctor José Andrés Esté, i la més recent, la d'immunopatogènia, dirigida per la doctora Margarida Bofill. En aquests moments, el Laboratori de Retrovirologia irsiCaixa té diversos projectes d'investigació actius, que reben finançament de diferents institucions espanyoles i europees.A més, des del desembre de 2001 irsiCaixa compta amb un nou Laboratori de Retrovirologia, la primera instal·lació d'aquest tipus a Catalunya pel que fa a dimensions i caràcter de les investigacions. Aquest laboratori es dedica a la investigació de retrovirus, especialment dels virus de la immunodeficiència humana (VIH) i de l'hepatitis B i C. Des del web www.irsiCaixa.org de la Fundació, es poden consultar les últimes investigacions sobre el VIH, accedir a una bibliografia completa de les publicacions sobre la sida o plantejar preguntes als investigadors de l'equip d'irsiCaixa. En aquest web també es pot trobar una àmplia selecció de beques i estades per a estudiants d'aquesta matèria, a més d'enllaços amb les pàgines més importants sobre la sida i amb les institucions i les organitzacions que treballen en la lluita per eradicar el virus.La Fundació ”la Caixa” i la sidaEntre les activitats i els programes de la Fundació ”la Caixa”, la malaltia de la sida ocupa un lloc destacat. A més de recolzar la recerca a través del Laboratori irsiCaixa, la Fundació promou iniciatives de sensibilització, formació i prevenció especialment entre els joves. La Fundació ”la Caixa” ha treballat sota aquesta premissa des de l'any 1993, en què va publicar l'obra Sida. Els fets. L'esperança, de Luc Montaigner. Més endavant, l'any 1994, es va posar en marxa el programa educatiu adreçat a estudiants i professors de secundària "Sida. SABER AJUDA", del qual, des de la seva creació, se n'han distribuït 10.000 exemplars. L'objectiu de "Sida. SABER AJUDA" és promoure el diàleg sobre aquesta malaltia entre la comunitat educativa. Amb la irrupció d'Internet com a eina de comunicació i treball, la Fundació va crear un web que complementa el programa: www.sidasaberajuda.com, integrat a la comunitat educativa virtual Educalia.L'any 1999 la Fundació ”la Caixa” va dur a terme la campanya per a la prevenció de la sida "Parlar de la sida amb els nostres fills", en col·laboració amb el Departament de Sanitat i Seguretat Social de la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Sanitat i Consum, a través de la Secretaria del Pla Nacional sobre la Sida. Aquesta campanya, adreçada a famílies amb fills menors de quinze anys, tenia l'objectiu de proporcionar les pautes adequades per poder abordar temes com ara la sexualitat i les drogues de la manera més natural i adequada possible. La Fundació també compta amb una exposició interactiva sobre la sida i el sistema immunitari que té l'objectiu d'explicar d'una manera clara i especialment atractiva per als joves els fonaments científics d'aquesta malaltia. La mostra es va inaugurar l'any 1998, ja s'ha presentat fins ara a 36 ciutats i ha estat visitada per 540.000 persones. www.fundacio.lacaixa.es

Etiquetes