Una investigadora, a un laboratori.
Una investigadora al laboratori.© Fundació "la Caixa"

Del laboratori al pacient: la Fundació ”la Caixa” impulsa 29 projectes en biomedicina i salut

14.10.24

La Fundació ”la Caixa” ha resolt la convocatòria 2024 del programa CaixaImpulse Innovació, mitjançant la qual recolza a 29 projectes biomèdics procedents de centres de recerca, hospitals i universitats d’Espanya i Portugal. En total, l’entitat destinarà 3,4 milions d’euros a aquesta iniciativa, que té com a objectiu accelerar l’arribada al mercat d’aquestes innovacions i apropar-les, així, als pacients que puguin necessitar-les. Així mateix, CaixaImpulse Innovació fomenta la creació de nous productes, serveis i empreses relacionats amb les ciències de la vida i la salut.

Els projectes guanyadors ―d’entre més de 400 sol·licituds rebudes― han estat avaluats per sis panells d’experts i professionals internacionals en aquest àmbit. Entre els seleccionats d’aquest any hi ha 17 projectes liderats per investigadors i investigadores de 14 centres de recerca catalans:

• Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras
  • Centre de Regulació Genòmica (CRG)
  •  Institut de Recerca Biomèdica de Lleida Fundació Dr. Pifarré (IRBLleida)
  • Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC)
  • Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IDIBGI)
  • Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL)
  • Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal)
  • Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona)
  • Hospital del Mar Research Institute
  • Institut de Biotecnologia i de Biomedicina de la Universitat Autònoma de Barcelona
  • Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR)
  • Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO)
  • Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS)
  •  Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2)

Entre els seleccionats d’enguany hi ha projectes que serviran pel desenvolupament de fàrmacs activats amb llum per combatre el dolor crònic; per la creació d’una prova diagnòstica precisa i ràpida per les encefalitis autoinmunes; per la validació d’una eina que ajudi a predir el risc genètic d‘infart de miocardi i mort sobtada en joves o el desenvolupament d’un mètode no invasiu per detectar el càncer d’endometri a partir de mostres d’orina, entre molts altres.

Per àrea de negoci, 12 del total de projectes seleccionats pertanyen a l'àmbit de teràpies, 9 a diagnòstic, 7 a dispositius mèdics i 1 a salut digital. Pel que fa al finançament, els premiats reben, en funció del grau de maduresa del projecte, entre 50.000 i 500.000 euros per desenvolupar-lo durant els 2 anys següents. En aquesta convocatòria, 16 projectes han accedit a la fase 1 (fins a 50.000 euros); 11, a la fase 2 (fins a 150.000 euros), i 2, a la fase 3 (fins a 500.000 euros). El programa permet que, quan els projectes assoleixin fites específiques de desenvolupament i després d'una valoració per part del comitè d'avaluació, puguin avançar cap a fases posteriors amb més finançament.

Material de laboratori
Material de laboratori© Fundació "la Caixa"

Formació i acompanyament expert pels projectes

CaixaImpulse Innovació presta suport a projectes biomèdics en l’àmbit de la innovació i la transferència ajudant els investigadors a validar els seus actius i a definir la seva estratègia d’explotació i valorització per acostar els projectes al mercat, per la qual cosa a més de suport econòmic també accediran a mentoria, consultoria i acompanyament per part d’experts internacionals en diferents àmbits de l’ecosistema de la innovació.

A més, els investigadors que lideren projectes en la fase 2 rebran formació especialitzada durant 4 setmanes sobre transferència de tecnologia, legislació sobre propietat intel·lectual, presentació als inversors i tancament d’acords comercials.

Segons Ignasi López, director de l’Àrea de Relacions amb Institucions de Recerca i Salut de la Fundació ”la Caixa”: «El resultat d’aquesta convocatòria reflecteix no només l’abundància, sinó també l’excepcional qualitat dels projectes d’innovació en biomedicina i salut a Espanya i Portugal. Ens enorgulleix poder donar-los suport, oferint tant l’ajut econòmic necessari com les eines perquè arribin al mercat amb força i seguretat».

0:00
1:44
Declaracions d'Ignasi López, director de l'Àrea de Relacions amb Institucions d'Investigació i Salut de la Fundació ”la Caixa”.© Fundació "la Caixa"

La convocatòria es duu a terme en col·laboració amb Criteria Bio Ventures, fons d’inversió de venture capital especialitzat en biotecnologia i ciències de la salut de CriteriaCaixa. A més, a Portugal, la convocatòria es fa en partenariat amb la Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), del Ministeri de Ciència, Tecnologia i Ensenyament Superior de Portugal, que enguany subvenciona un dels projectes portuguesos seleccionats a la fase 1.

El 2015 la Fundació ”la Caixa” va posar en marxa aquest programa de suport a la innovació i la transferència en biomedicina i salut. Des de llavors, l’entitat ha destinat 24,7 milions d’euros a recolzar 231 projectes, els quals han derivat en la creació de 44 spin offs, que al seu torn han aconseguit cofinançament addicional, a través d’altres convocatòries competitives o inversors privats, per valor de més de 100 milions d’euros.

Última actualització: 16 octubre 2024 | 09:35