Imatge de les tres investigadores que protagonitzen el debat.© Fundació "la Caixa"

28 febrer de 2024

19:00Online

Debat CaixaResearch sobre la biòpsia líquida

Afegir-ho als meus esdeveniments

Les investigadores Olga Vera (Instituto de Investigación Sanitaria del Hospital Universitario de La Paz, IdiPaz), Lorena Diéguez (Laboratorio Ibérico Internacional de Nanotecnología , INL) i Cristina Saura (Vall d’Hebron Institut d’Oncologia, VHIO) dialogaran en un nou debat CaixaResearch sobre la possibilitat de detectar de manera precoç un càncer mitjançant la tècnica de la biòpsia líquida. El col·loqui es podrà veure el 28 de febrer en streaming amb registre previ.

El debat resoldrà interrogants com ara: Quins avantatges ofereix la biòpsia líquida respecte dels mètodes tradicionals de diagnòstic? En quins fluids es pot dur a terme aquesta prova? Com facilita aquest mètode el seguiment de l’evolució de la malaltia? Podria ajudar també a escollir el tipus de tractament que han de rebre els pacients? Permet la detecció precoç en persones aparentment sanes, sense cap símptoma? Quines són les dificultats principals per implementar aquesta nova tècnica?

Amb aquest debat, la Fundació ”la Caixa” vol apropar els últims avenços en la detecció precoç del càncer, la causa principal de mort al món. Com recorda l’Organització Mundial de la Salut (OMS), actualment es poden evitar entre el 30 i el 50 % dels casos de càncer si es redueixen els factors de risc i s’apliquen estratègies preventives basades en l’evidència. A més, aquesta càrrega es pot disminuir mitjançant la detecció precoç i l’atenció i el tractament adequats dels pacients. Si es diagnostiquen a temps i es tracten adequadament, les possibilitats de cura de molts tipus de càncer són elevades.

Conscients que el temps és crucial en el pronòstic dels pacients, investigadors i investigadores de tot el món treballen en mètodes que permetin avançar-ne el diagnòstic. Actualment, la biòpsia de teixits constitueix un mètode efectiu, però invasiu i amb limitacions, com ara la impossibilitat de fer un seguiment continu del progrés de la malaltia. Per això, la biòpsia líquida, que detecta traces biològiques del tumor en sang o altres fluids, com l’orina o la saliva, es postula com una eina potencial de detecció primerenca.

Els avantatges principals d’aquesta tècnica són l’estalvi de temps, la disminució de les molèsties per al pacient i la possibilitat de repetir la prova tantes vegades com calgui per controlar l’evolució d’una malaltia que no és estàtica sinó canviant. Presenta aplicacions variades: actualment ja s’utilitza per al monitoratge de mutacions i per veure si un tractament està funcionant. A més, se n’està provant l’ús per detectar la malaltia en persones asimptomàtiques, si bé la tècnica encara s’ha de depurar perquè esdevingui una eina de cribratge poblacional.

Com s’explicarà en el debat, la biòpsia líquida ha d’afrontar nombrosos reptes, com ara la dificultat de detectar no sols un sinó molts biomarcadors diferents de la malaltia, la necessitat d’augmentar la sensibilitat i la precisió de la tècnica, el finançament dels tests i el gran espai temporal que hi ha des que es demostra el funcionament de la tècnica fins que l’aproven les agències reguladores.

Les tres científiques participants en el debat explicaran els avenços que estan fent en aquesta matèria amb els seus projectes. Totes reben suport del programa CaixaImpulse Innovació per avançar en el desenvolupament d’aquesta nova tècnica i facilitar-ne el trasllat a la pràctica clínica habitual.

La doctora Olga Vera, investigadora principal júnior del grup d’investigació de Teràpies Experimentals i Biomarcadors en Càncer d’IdiPaz, forma part d’un equip que ha desenvolupat una prova que permet analitzar el contingut dels exosomes (petites vesícules alliberades a la sang per les cèl·lules canceroses, que contenen porcions d’ADN i ARN), cosa que fa possible detectar biomarcadors i ajuda a estratificar els pacients amb malalties pulmonars que presenten risc de desenvolupar càncer de pulmó i fins i tot a fer recomanacions terapèutiques.

D’altra banda, la doctora Lorena Diéguez, líder del grup d’investigació en Dispositius Mèdics de l’INL de Braga (Portugal), està desenvolupant juntament amb el seu equip el RUBYchip, que permetrà fer un diagnòstic personalitzat i escollir la teràpia més adequada per a cada pacient, així com monitorar el progrés de la malaltia i predir el desenvolupament de possibles resistències als tractaments.

En el cas de Cristina Saura, aquesta doctora colidera al VHIO un projecte que aquest any durà a terme un assaig clínic amb 5.000 dones per comprovar la idoneïtat de la biòpsia líquida en la llet materna com a prova diagnòstica per detectar en etapes primerenques el càncer de mama associat a l’embaràs, el tipus de càncer més comú en dones de menys de 45 anys i que s’acostuma a detectar en estadis avançats, cosa que complica el pronòstic de les pacients.

Debat CaixaResearch - Biòpsia líquida: podem detectar precoçment un càncer?

La gravació del debat CaixaResearch està disponible en aquest enllaç.

Última actualització: 23 febrer 2024 | 10:04