Estudiants joves usen el mòbil.
Estudiants joves utilitzen el mòbil.© Shutterstock

El laberint de la informació: el projecte per frenar la desinformació a les aules de primària

25.09.24

EduCaixa, Maldita.es i Verificat s'han aliat per crear El laberint de la informació, un recurs pedagògic que treballa continguts d'alfabetització mediàtica i pensament crític per detectar i frenar la desinformació a les aules de primària.

El projecte dota els docents i les famílies de les eines necessàries per ensenyar competències mediàtiques a nens i nenes a través de diferents reptes que hauran de superar, podent-se enfrontar així a la realitat digital en la qual viuen immersos.

Nens usen el mòbil a l'aula.
Nens usen el mòbil a l'aula.© Shutterstock

El laberint de la informació sorgeix en un context de creixent preocupació per la desinformació i la necessitat de fomentar competències mediàtiques i informacionals des d'edats primerenques. Així s'ha identificat a través de diferents focus group realitzats per les tres entitats amb docents de primària, així com de l'anàlisi de l'entorn educatiu, que mostra una escassetat d'eines per ensenyar competències mediàtiques a nens i nenes.

Maria Espinet, directora d'EduCaixa: «És urgent que dotem als nens i nenes d'eines perquè siguin capaços d'analitzar críticament la fiabilitat de la informació».

«Actualment, els infants i adolescents tenen accés a una quantitat aclaparadora d'informació i és urgent que els dotem d'eines perquè siguin capaços d'analitzar críticament la seva fiabilitat, l'impacte que té en la seva salut mental i garantir que tinguin l'habilitat cognitiva per prendre decisions informades. Per això, des del nostre compromís històric amb la transformació i la millora educativa, impulsem aquesta aliança amb la qual els docents podran treballar la responsabilitat i les competències digitals dels alumnes a les aules», ha assegurat Maria Espinet, directora d'EduCaixa, el programa educatiu de la Fundació ”la Caixa”.

«Vivim en un món en què cada vegada és més difícil identificar les fonts d'informació i diferenciar fets d'opinions. El laberint de la informació pretén donar resposta a totes aquestes necessitats i introduir conceptes de desinformació, pensament crític i verificació d'informació a l'aula», apunta Cristina Figueras, responsable d'Educació de Verificat, la primera i única plataforma de fact-checking de Catalunya.

En aquest sentit, els docents han expressat la dificultat per guiar els alumnes en la navegació segura i critiquen el vast mar d'informació digital al qual estan exposats. A més, destaquen la importància d'involucrar les famílies en aquest procés educatiu per assegurar una formació integral i coherent tant dins com fora de l'aula.

El laberint de la informació.
Imagte d'El laberint de la informació.© EduCaixa

Jugar i fomentar competències mediàtiques

El laberint de la informació està dissenyat per ser una eina integral i adaptable a diferents contextos i actors: des de professorat i estudiants de primària, fins a famílies i tutors i, fins i tot, personal d'educació no formal. Dissenyat per enfrontar la problemàtica de la desinformació d'una manera pràctica i didàctica, aquest recurs pedagògic ajudarà els nens i nenes a preparar-se per navegar pels entorns digitals de manera efectiva i ètica.

«Avui més que mai, és fonamental que a les aules es pugui distingir entre la informació i la desinformació, donada la gran quantitat de continguts digitals als quals els estudiants estan exposats», afirma Clara Jiménez Cruz, CEO de Maldita.es. «Hem desenvolupat aquest recurs interactiu per captar la seva atenció i permetre'ls jugar mentre aprenen: identificant bulos, reconeixent continguts publicitaris, navegant de manera segura i desenvolupant el seu pensament crític. A més, el recurs inclou activitats que es poden treballar tant a l'aula com a casa, involucrant docents i familiars en el procés d'aprenentatge».

Els alumnes emprendran aquest viatge acompanyats de tres personatges, els exploradors Mel, Ever i Ari, que hauran de superar diferents reptes juntament amb els seus ajudants, els Brains, -que representen el pensament crític- per sortir del laberint, com a metàfora de la immensa i complexa realitat digital actual. En cada etapa, aprendran a diferenciar entre informació i desinformació, combatre la infoxicació i disfèmia, entendre estratègies publicitàries i promoure una convivència digital positiva.

Amb l'objectiu d'arribar a tots els públics possibles i donar a conèixer el recurs, les tres entitats impulsores celebraran diferents esdeveniments a tot el territori nacional a partir del mes d'octubre i durant tot el curs acadèmic. El primer, 19 d'octubre a Madrid, en el marc de la Trobada Ments AMI, un acte organitzat per la Fundació Atresmedia en el qual es podrà testar l'eina a través d'una demo. I el 24 d'octubre, coincidint amb la Setmana Mundial de l'Alfabetització Mediàtica i Informacional, CaixaForum València acollirà la presentació del projecte a la Comunitat Valenciana juntament amb docents, experts i famílies.

Última actualització: 01 octubre 2024 | 14:16