Amics Capaços: tots som capaços de ser diferents

26.11.03

Coincidint amb l'Any Europeu de la Discapacitat, la Fundació ”la Caixa” ha engegat un nou programa a Internet,Amics Capaços. Aquesta iniciativa, integrada en la comunitat educativa virtual www.Educ@lia.org, vol contribuir de manera activa que els nens i els joves s'acostin a la realitat que viuen les persones que tenen alguna discapacitat.Entendre petites frases a través de la lectura labial o del llenguatge de signes, posar-se en la pell d'una persona que es desplaça amb cadira de rodes o reconèixer el so de diferents animals sense veure'ls, són algunes de les sensacions que podran experimentar els joves internautes que participen a Amics Capaços.Els objectius principals d'aquest nou programa de la Fundació ”la Caixa” són destacar les capacitats que TOTS tenim davant les discapacitats, trencar les barreres alçades per les actituds quotidianes i reforçar les conductes solidàries. Altres finalitats d'aquesta web se centren a intercanviar idees i compartir vivències i experiències a l'entorn de la discapacitat, per tal de contribuir a mostrar els aspectes positius de la diferència.Qui pot participar en aquest programa?Amics Capaços està dirigit a nens i joves de 3 a 18 anys, als seus pares i a professors. Aquest públic tan ampli i heterogeni demana que la web estigui estructurada en diferents versions segons l'usuari. - Versió per a nens de 3 a 12 anys. Aquest apartat està ubicat en l'àrea Educ@lia Primària i inclou continguts basats en el joc, l'experimentació i la participació. - Versió per a joves de 12 a 18 anys. Dins Educ@lia Secundària i emmarcat en l'apartat Parlem de…, hi ha l'espai Amics Capaços, dirigit als estudiants de secundària, en què es convida els alumnes a reflexionar i participar en diferents activitats al voltant de les discapacitats.Encara que ofereixen continguts diferents, les dues versions tenen espais comuns, com ara els jocs, les experiències dels centres educatius o el fòrum. Els continguts d'Amics CapaçosAquest nou programa s'estructura en diversos apartats que ofereixen a l'internauta diferents eines per apropar-se d'una manera educativa i lúdica, i a partir de la informació i la comprensió, al món de les discapacitats.- Capaços de jugarA través de quatre jocs interactius, l'escolar s'apropa a l'experiència de no poder veure-hi, sentir-hi o caminar i també de fer les coses a una determinada velocitat. En definitiva, pot experimentar les dificultats que han de superar les persones amb discapacitat en la seva vida quotidiana. Aquest apartat proposa, també, una reflexió sobre la capacitat d'aprendre que tothom posseeix. Dins l'àrea dedicada als alumnes de primària, després de cada joc apareix un petit qüestionari en el qual els nens amb alguna discapacitat expliquen la seva experiència d'integració a l'escola, a la família i a la societat.- Capaços d'actuarEspai que es dirigeix als centres educatius. A Capaços d'actuar, les escoles i els instituts poden compartir les seves experiències i publicar-les a la web utilitzant una eina d'autoedició d'imatges i textos que la mateixa pàgina proporciona.En aquest apartat s'inclou una completa selecció d'enllaços a Internet organitzats per categories perquè l'usuari pugui trobar informació del seu interès relacionada amb la discapacitat.- Adults capaçosAdults Capaços proposa un fòrum de debat en què es convida els joves i adults a manifestar el seu punt de vista sobre l'esforç que fan els diferents estaments implicats en aquest camp per normalitzar la convivència i el desenvolupament de les persones amb discapacitat.- Amics capaçosEn aquesta secció, que dóna nom al programa, es proposa a l'alumne que faci el seu propi retrat i que expliqui de què és capaç. D'aquesta manera, es converteix en un membre més de la gran família d'Amics Capaços.- Capaços d'imaginarAquest apartat proposa la creació d'un conte, una espècie de faula sobre la capacitat, l'amistat i la solidaritat, que contribueixi a generar valors i actituds positius cap a la món de la discapacitat.Espais específics a Educ@lia Secundària- Els protagonistesTres joves: Letícia, afectada de paràlisi a causa d'un accident de trànsit; Georgina, amb sordesa profunda des que va néixer, i Jaime, amb síndrome de Down, expliquen la seva experiència personal, parlen de la seva particular visió de la discapacitat i responen a les preguntes dels internautes.- Fes el teu flyer!Un missatge solidari, un desig, una opinió, una declaració de principis… En aquest apartat, els joves disposen d'una eina de participació en línia per dissenyar un flyer, sobre la normalització de la convivència amb persones discapacitades, i publicar-lo a la web. - Estàs al dia?Qüestionari de caràcter fresc i divertit amb preguntes tipus test perquè els usuaris posin a prova els seus coneixements o descobreixin algunes curiositats a l'entorn del món de la discapacitat.Educ@lia: una comunitat educativa virtualInternet i les noves tecnologies obren un gran ventall de possibilitats educatives i de noves tècniques d'aprenentatge, especialment per als nens i els joves. La Fundació ”la Caixa”, dins del seu programa d'educació, ha desenvolupat Educ@lia, un portal educatiu dirigit als escolars de primària i secundària. www.Educ@lia.org està dividida en dos apartats: d'una banda, Educ@lia Primària, que es dirigeix a nens i nenes de 3 a 12 anys, i de l'altra, Educ@lia Secundària, que engloba informació i recursos per a estudiants de 12 a 18 anys, on hi ha les webs Euroaventura.net, Sida.saberajuda.com i la web sobre Ciutadania, Aquest apartat està dirigit a estudiants i professors de secundària i també inclou xats sobre temes d'actualitat, propostes d'activitats de voluntariat per a joves o informació sobre què es pot fer un cop acabats els estudis. Ara la nova web Amics Capaços s'uneix a aquesta comunitat educativa virtual, en la qual l'any 2002 van participar més de 734.000 escolars de tot l'estat Espanyol.