Educació per a la ciutadania

19.03.03

significa ser ciutadà en el segle XXI? D'on vinc? Quines persones van viure abans a la meva ciutat? Què volem dir quan parlem de globalització? Què significa ser immigrant? On acaben els meus drets i comencen els del meu veí? Què és la sostenibilitat? Totes aquestes preguntes tan relacionades amb la idea de ciutadania se les fan sovint molts joves per als quals la ciutat és un espai obert, dinàmic i participatiu. L'objectiu que persegueix la Fundació ”la Caixa” amb el seu projecte Ciutadania és estimular la participació dels joves en temes com ara la immigració, la sostenibilitat, els drets humans o la globalització, que els ajudin a comprendre què significa ser ciutadà al XXI.El programa Ciutadania, integrat a la comunitat educativa virtual Educ@lia, permet als estudiants de secundària endinsar-se en el concepte de ciutadania com una proposta de lleure a Internet o bé a través del treball a l'aula. En aquest sentit, Ciutadania s'ha dissenyat com una eina educativa de caràcter transversal que es pot tractar des de diferents àrees del coneixement. La targeta de presentació de Ciutadania a la xarxa és el plànol d'una ciutat imaginària que convida el navegant a anar en qualsevol direcció. És un plànol en construcció permanent, ple de reclams que condueixen a nous camins. A partir d'aquest moment, serà el mateix visitant qui crearà el seu propi recorregut, introduint-se en els diversos enllaços que conté la ciutat. Si l'usuari ho prefereix, pot accedir a la visió de conjunt que ofereix el plànol a través dels epígrafs "Diversitat i civisme" i "Sense fronteres", que figuren a la capçalera. "Diversitat i civisme" és l'eix conceptual d'aquest programa, un espai concebut especialment perquè resulti útil a l'hora de treballar a l'aula. Quan accedim a aquesta primera pantalla, se'ns presenten una sèrie d'hipertextos com ara "Construcció de la identitat personal", "Història de les ciutats", "Població i sostenibilitat", etc. que, al seu torn, ens condueixen fins a altres enllaços. Així, mitjançant l'epígraf "Comunitats culturals" es pot accedir, per exemple, a l'apartat "Calendari multicultural", una proposta de treball per construir, a partir de tres models de compaginació, la primera pàgina d'un diari. L'activitat proposa triar una data i omplir els espais disponibles amb les celebracions que es fan aquell mateix dia, tant si les redacta l'usuari com si provenen d'altres pàgines disponibles a Internet.Si accedim a l'epígraf "Sense fronteres" se'ns mostren alguns components essencials del concepte contemporani de ciutadania, com ara "Llei d'estrangeria", "Solidaritat", "Drets humans", etc. El plànol també inclou la possibilitat d'interrogar-se sobre el concepte de ciutadania, que dóna nom al programa, a "Ciutadania?". Qualsevol recorregut concret a partir de del plànol pot incloure aquesta reflexió.Ciutadania a l'aulaEl programa Ciutadania s'ha concebut tenint en compte la dimensió col·lectiva del seu ús. En un centre educatiu, la utilització individualitzada de Ciutadania adquireix tot el seu sentit si desemboca en una proposta de grup. Per aquest motiu, el paper del professorat és fonamental entre l'oferta del programa i la utilització que en fan els estudiants.Per tal de facilitar la tasca del professorat, la Fundació ”la Caixa” ha editat una guia educativa que conté un CD del lloc web, en la qual es presenten les possibilitats que ofereix Ciutadania per treballar a l'aula. La guia conté dos textos de Federico Mayor Zaragoza, president de la Fundació per a una Cultura de Pau, i de Joaquín Arango, professor de sociologia de la Universitat Complutense de Madrid i director del Centre d'Estudis sobre Ciutadania i Migracions de l'Institut Universitari Ortega y Gasset.Educ@lia secundàriaCiutadania és un dels programes d'Educ@lia, la comunitat educativa virtual de la Fundació ”la Caixa” dirigida a divulgar coneixements i a ampliar la capacitat d'anàlisi, de reflexió i de crítica de les persones que en formen part (joves, famílies i professorat). Encara que, en els seus orígens, Educ@lia era una eina per a l'educació primària, recentment s'ha ampliat amb l'apartat de continguts específics per a secundària. Ciutadania s'inscriu en aquest últim apartat, que disposa d'altres webs monogràfics sobre temes d'interès social, com ara la sida o l'euro. Aquesta secció dedicada a secundària consta de tres grans apartats: "Actualitat" (l'apartat més dinàmic del web, on els joves usuaris poden trobar temes d'interès sempre relacionats amb l'actualitat); "Temes" (webs monogràfics que, com en el cas de Ciutadania, tracten temàtiques socials), i, finalment, "Recursos" (jocs, fonts documentals, etc.).