Després de quatre anys de producció, la Fundació ”la Caixa” estrena a nivell mundial aquesta experiència emocional gràcies a la tecnologia de realitat virtual.
© Fundació "la Caixa"

«Symphony», un viatge inèdit al cor de la música sota la batuta de Gustavo Dudamel

06.03.24

El projecte Symphony, impulsat per la Fundació ”la Caixa”, proposa a l’espectador viure i gaudir la música clàssica com mai l’ha pogut experimentar –gràcies a la tecnologia de realitat virtual (VR)–, convidant-lo a sentir-se com un músic més dins de l’orquestra. Sota la batuta de Gustavo Dudamel i acompanyats dels més de cent músics que integren la prestigiosa Mahler Chamber Orchestra, el públic podrà escoltar la música d’una forma única que, inclús, li permetrà entrar a l’interior d’instruments. Aquest viatge emocional, guiat pel prestigiós director veneçolà, és protagonitzat per les composicions de Ludwig van Beethoven, així com de Gustav Mahler i Leonard Bernstein.

La pel·lícula ha estat recentment reconeguda amb el premi Project of Influence 2023, impulsat per The Best in Heritage amb el suport del Consell Internacional de Museus (ICOM per les seves sigles en anglès) i l'organització Europa Nostra. Aquest guardó se suma al rebut al setembre de 2022, quan el projecte es va alçar amb un dels European Heritage Awards, impulsats per l'organització Europa Nostra i la Unió Europea, en la categoria d'Educació, Formació i Habilitats. Recentment, Symphony va triomfar en els Thea Awards, certamen de referència en la indústria de l'entreteniment temàtic, amb el Thea Award for Outstanding Achievement - Immersive Experience, i en el 40 Vancouver International Film Festival (VIFF Immersed 2021) amb el Best Cinematic Live Action Award. A més, el projecte va rebre un esment especial en el Guanajuato International Film Festival, de Mèxic al 2021, i va quedar finalista en el 74 Festival Internacional de Cinema de Cannes, en l'àmbit Cannes XR – Vaig marxar du film, dirigit a films de realitat virtual.

L'espectador podrà situar-se enmig d'una orquestra simfònica en aquesta experiència immersiva capdavantera a partir de tecnologia de realitat virtual, que després de la seva estrena al Cosmocaixa (Barcelona), recorrerà un centenar de ciutats d'Espanya i Portugal durant deu anys.

«Symphony» iniciarà una gira que recorrerà un centenar de ciutats d’Espanya i Portugal durant deu anys.© Fundació "la Caixa"
La Fundació ”la Caixa” va apostar des del primer moment per la realitat virtual com la millor forma d’explicar la història de «Symphony».© Fundació "la Caixa"

El punt de partida del projecte Symphony, en el qual s’ha treballat durant més de quatre anys, era parlar del poder emocional de la música des d’una vessant divulgativa. La Fundació ”la Caixa” va apostar des del primer moment per la realitat virtual com la millor forma d’explicar aquesta història. La tecnologia més puntera ha facilitat el que d’una altra manera no hauria estat possible: seure al costat dels violins en una gran orquestra simfònica mentre interpreten Beethoven. La voluntat és poder seduir tot tipus de públic, també els que ja són coneixedors de la música clàssica.

Symphony és una experiència immersiva en dos temps: comença amb una pel·lícula panoràmica que introdueix els espectadors en aquest viatge guiant-los només a partir de sons. Posteriorment, comença l’experiència de realitat virtual.

Quan l’espectador es col·loqui les ulleres veurà com, de sobte, el seu entorn ha canviat. Ara es troba en el Gran Teatre del Liceu, assegut en una cadira i el mestre Gustavo Dudamel, ànima de la Fundació Gustavo Dudamel, li dóna la benvinguda. A continuació, es veurà envoltat dels músics d’una orquestra simfònica, tots guardant silenci, esperant la indicació del director, que donarà enèrgicament l’entrada de la 5ª Simfonia de Ludwig Van Beethoven. Les famosíssimes quatre notes que donen inici a aquesta simfonia marquen l’inici de l'experiència.

L'espectador veurà als músics distribuïts per l’escenari de la seva forma habitual, per famílies de cordes, vent, metall, percussió, i els sentirà a la vora d’una forma real, així com també viurà de ple l’energia i la mirada del director, situat just davant seu. Aquest experiment musical l’hi permetrà girar el cap de banda a banda i amunt i avall per adquirir noves vistes i perspectives d’una orquestra simfònica i els seus instrumentistes.

Aquest projecte itinerant ideat i impulsat per la Fundació ”la Caixa” ofereix l’oportunitat d’entendre, a través de la imatge i de la música, com des de la simplicitat d’un tros de fusta o de la rudesa d’un tros de metall es construeix un univers tan sofisticat i bell com el d’una orquestra simfònica. D’aquesta forma, Symphony deconstrueix l’orquestra per mostrar la seva simplicitat, fet que contrasta amb l’arc infinit de recursos que ofereix als compositors per expressar idees i emocions. La vivència ofereix a l’usuari una escolta emocionalment activa: gràcies als canvis de posició de la càmera 360º dintre de l’orquestra, l’espectador escoltarà i sentirà la música d’una forma nova i sorprenent i experimentarà les diferents famílies d’instruments.

Experiència immersiva en dos temps

Aquesta experiència immersiva té una durada aproximada de quaranta minuts, repartida en dos temps. Comença amb la projecció d’una pel·lícula panoràmica i segueix amb un salt a la realitat virtual que permet un visionat en 360 graus de la Mahler Chamber Orquestra, dirigida per Dudamel i gravada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.

La proposta transcorre en dos temps: el primer espai està dedicat a la projecció d’un film en pantalla gran (12 minuts) i el segon està destinat a la pel·lícula de realitat virtual (12 minuts). En el primer àmbit es brindarà un preàmbul sonor i visual de la vivència virtual. Es tracta d’una pel·lícula sense paraules en la qual el so i la música condueixen la història. La finalitat és generar una oportunitat per prendre consciència dels paisatges sonors que ens envolten, a diari i en qualsevol lloc.

Tres joves músics de diferents parts del món protagonitzen aquesta projecció inicial, rodada a Colòmbia, Nova York i a la costa mediterrània, A través del retrat dels sons i de les músiques pròpies dels llocs on viuen, podrem entendre com cadascú d’ells està connectat amb els sons i la música del seu entorn. Mitjançant aquest mosaic de contrastos, l’espectador descobrirà com aquests sons aleatoris, gràcies a l’enginy de l’ésser humà, es converteixen en música connectant així diverses cultures.

Un cop vist aquest primer audiovisual, els espectadors accediran a l’experiència musical de realitat immersiva a través dels dispositius de realitat virtual. Després d’escoltar la 5ª Simfonia de Beethoven i de veure de ben a prop a Gustavo Dudamel, la vivència es traslladarà a un altre espai: el taller d’un lutier. Allà, el públic podrà escoltar el so de la fusta sent esculpida per les mans de l’artesà, abans d'introduir-se a dins del violí en el que treballa i, posteriorment, a l’interior d’una trompeta.

Posant l’accent en el poder emocional de la música, l’espectador apareixerà acompanyat de la melodia de l’inici de la 1ª Simfonia de Gustav Mahler, envoltat d’un entorn íntim i especial, abans de finalitzar el seu viatge, de nou amb l’orquestra, que ara interpreta el jovial Mambo de West Side Story, Leonard Bernstein.

Gravació de l’experiència «Symphony» amb la Mahler Chamber Orchestra sota la direcció de Gustavo Dudamel. © Fundació "la Caixa"
Més de 250 persones involucrades en el projecte

La idea original del projecte va sorgir fa quatre anys del Departament de Música de la Fundació ”la Caixa”, que va encarregar la direcció artística al músic i creatiu Igor Cortadellas. Ell va dur a terme l’elaboració del guió i una recerca de la tecnologia adequada. La direcció musical va recaure en el director d’orquestra Gustavo Dudamel, qui es va encarregar de validar i arrodonir l’ambiciós projecte. A partir de llavors es va convocar un concurs per desenvolupar la part tècnica, que va guanyar l’empresa barcelonina de post-producció i generadora d’efectes visuals i animació digital Glassworks.

Un cop aquesta companyia es va sumar a bord del projecte, va escollir l’estudi Visualise, amb seu a Londres, per completar l’execució de feines relacionades amb la realitat virtual, gràcies a la seva expertesa en el sector. Ambdues companyies, sota la direcció d’Igor Cortadellas i el seu equip IgorStudio, van supervisar la planificació de la producció i van crear eines per millorar la preproducció i la producció del procés. Un dels desafiaments principals amb els quals es van topar va ser el de decidir on col·locar la càmera de 360 graus a l’hora de fer la gravació. Per trobar la vista més natural i realista per un espectador dintre de l’orquestra, van crear una eina en 3D a través d’un software per veure per avançat en quina part del teatre es podia posicionar la càmera, i saber què és el què veuria.

La filmació final va tenir lloc al Gran Teatre del Liceu de Barcelona l’agost de 2019 a través d’un prototip de càmera Meta One creada per a l’ocasió, que va permetre gravar escenes amb poca llum i amb un rang dinàmic més gran que qualsevol altra càmera de 360 graus existent, fruit de la seva lleugeresa i menor mida en comparació amb la resta. Això va permetre una gravació més propera i íntima de l’orquestra.

Igor Cortadellas, director del projecte «Symphony», un viatge inèdit al cor de la música clàssica, en un instant del rodatge de la pel·lícula.© Fundació "la Caixa"

La gravació de so per a Symphony es va fer utilitzant l’última tecnologia. Es va utilitzar l’àudio en xarxa per tal d’utilitzar les longituds de cablejat al mínim. Un sol cable va transportar un total de 84 canals d’àudio a 96 kHz i 24 bits. La configuració del micròfon en sí va utilitzar tècniques d'enregistrament en 3D d’última generació. Tots els grups instrumentals van ser meticulosament gravats amb una mescla de micròfons digitals d’alta qualitat, així com de tipus analògic per recrear tots els matisos de l’orquestra i generar una experiència 360º, que acompanya la mirada de l’espectador.

En total, més de 250 persones han treballat i col·laborat per fer realitat aquest projecte. D'aquests, un centenar en l'àmbit artístic; des del luthier David Bagué, i sota la batuta de Gustavo Dudamel, als 60 extraordinaris mentors de la Mahler Chamber Orchestra i 41 joves artistes de la Fundació Gustavo Dudamel, representant a ciutadans de 22 països de 5 continents (procedents d’Estats Units, Hong Kong, Japó, Espanya, Noruega, Veneçuela, Colòmbia, Corea, Suècia, França i Argentina) dónen vida a obres mestres del repertori clàssic, mentre amplien l’accès de la juventut a la música i les arts, oferint-los eines i oportunitats per forjar els seus futurs creatius.

Tecnologia al servei de la creativitat

El concepte visual d’aquesta experiència en realitat virtual combina la imatge real filmada en 360º (live action) amb la imatge generada per ordinador (CGI) i efectes visuals creats a través de (VFX), que recreen universos onírics que també troben inspiració en la natura per completar la bellesa de l’experiència.

Les seqüències gràfiques van guanyant complexitat a mesura que avança el viatge i són fruit de múltiples capes i textures que se superposen i s’adapten als canvis de la partitura per tirar endavant el viatge més orgànic.

Podeu trobar les biografies de Gustavo Dudamel, la Mahler Chamber Orchestra (MCO) i Igor Cortadellas, així com la llista de les músiques de Symphony, a la nota de premsa en la secció de recursos.