L’Obra Social ”la Caixa” presenta l’exposició Robots. Els humans i les màquines a CosmoCaixa

12.07.18

Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació Bancària ”la Caixa”; i Lluis Noguera, director de CosmoCaixa, han presentat avui l'exposició Robots. Els humans i les màquines. La mostra permet fer un recorregut pel passat, el present i el futur de la tecnologia robòtica des d'àmbits tan diversos com la medicina, l'ètica, la recerca, la història i, també, l'art i la literatura.

La història de la humanitat va íntimament lligada al desenvolupament de les màquines. Des que els nostres avantpassats van fabricar les primeres eines lítiques, els humans han anat desenvolupant estris de tota mena que han permès dur a terme tasques abans impensables.

Actualment, les màquines ens envolten, ens serveixen per comunicar-nos i per fer-nos la vida més fàcil. Fins i tot són part del nostre cos, fins al punt que poden substituir òrgans tan vitals com el cor. Tot i que cada vegada tendim a ser més biònics, ens arribarem a fusionar algun dia amb les màquines? Aquesta fusió és una de les àrees més fascinants de la recerca moderna. Una ciència en plena expansió i amb un futur incert.

La intel·ligència artificial (IA) ofereix un món inimaginable de possibilitats, però alhora obre la porta a molts interrogants encara per resoldre. Fins a quin punt som compatibles humans i màquines? Els éssers resultants són un concepte aterridor o un pas en l'evolució humana? Aquestes són només dues preguntes d'un gran debat sobre un tema que genera controvèrsia. L'exposició pretén reflexionar també sobre el desenvolupament de la IA, que esdevindrà transcendental per a la humanitat al llarg del segle XXI.

La mostra acull un centenar d'objectes, peces històriques i robots que narren la història de la relació entre els humans i les màquines. El públic també hi trobarà l'Ada i en Charles, robots humanoides que el guiaran per l'exposició. Els visitants es podran sorprendre en veure que un braç robòtic aixeca un cotxe, en una demostració d'una gran fortalesa, i alhora manipula delicadament un petit mecanisme. Igualment, podran posar a prova la seva agilitat mental jugant amb robots al tres en ratlla o al Memory, i gaudir d'una conversa amb una planta, gràcies a la IA.

Robots. Els humans i les màquines és una coproducció internacional entre el Museu Federal de Seguretat i Salut en el Treball i la Indústria d'Alemanya DASA (Dortmund), el Parc de les Ciències de Granada i la Fundació Bancària ”la Caixa”, i s'exhibirà fins al 31 de gener de 2019.