Les empreses espanyoles inverteixen en R+D la meitat que la mitjana europea

20.09.17

Aquest informe constata que el sector privat del nostre país finança activitats de R+D per un valor de poc més de 6.000 milions d’euros. Per situar-se en la mitjana europea, la inversió privada en R+D a Espanya hauria de ser d’uns 11.500 milions d’euros.

L’objectiu de la Unió Europea, confirmat pel Govern espanyol, és que les empreses tinguin el paper principal en el finançament de la R+D fins que s’arribi al 66 % del pes total, però a dia d’avui només assoleix el 46 %.

Espanya ha estat un dels països de la Unió Europea que ha reduït més els pressupostos públics en R+D durant la crisi, de manera que el 2015 van representar un terç menys que el 2009. Aquesta realitat és contrària a l’opinió d’un de cada cinc ciutadans, que atorga prioritat als pressupostos de R+D enfront d’altres polítiques més a curt termini.

El dossier monogràfic sobre ciència de l’Observatori Social de ”la Caixa” es completa amb un estudi sobre la capacitat d’atracció de la inversió de multinacionals estrangeres en R+D. Espanya no disposa de cap factor de localització que representi un avantatge absolut respecte als països líders en innovació o les economies emergents, i queda emplaçada en una posició intermèdia molt vulnerable davant la competència internacional.

Amb l’objectiu de donar suport al talent investigador, també es presenta la convocatòria del premi Observatori Social ”la Caixa”, oberta fins al 16 d’octubre i amb una dotació conjunta de 40.000 euros per a quatre articles de divulgació de ciències socials.