L’Obra Social ”la Caixa” presenta l’exposició Talking Brains. Programats per parlar, a CosmoCaixa

30.03.17

Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació Bancària ”la Caixa”; Jordi Portabella, director de l'Àrea de Recerca i Coneixement de la Fundació Bancària ”la Caixa”; Wolfram Hinzen, investigador ICREA de la UPF i comissari de l'exposició, i Lluís Noguera, director de CosmoCaixa, han presentat avui a CosmoCaixa Talking Brains. Programats per parlar, una exposició única que presenta i explica el cervell des del punt de vista del llenguatge, en un fascinant viatge a través de les lents de la neurociència, la biologia i l'evolució.

Els éssers humans tenim la capacitat d'adquirir un llenguatge, i aquest llenguatge projecta els nostres pensaments al món i acompanya la majoria de les nostres activitats. Tot això és gràcies a un òrgan complex que és el resultat de milions d'anys d'evolució: el cervell lingüístic.

Però què significa el «llenguatge humà»? el ximpanzés, que són els nostres familiars més propers, es comuniquem, però tenen llenguatge? Com i quan el vam desenvolupar els humans? Aquestes i altres preguntes es plantegen a Talking Brains, una innovadora exposició interactiva en què els visitants podran viure una experiència personalitzada gràcies a la tecnologia d'identificació per radiofreqüència. A més, la mostra és una aposta inclusiva per la diversitat funcional de les persones.

La realitat virtual, les noves tècniques com l'encefalografia i diferents experiments de psicolingüística es donen cita en aquesta exposició que permet als visitants observar què és capaç de fer un cervell en mig segon i què el pot afectar quan presenta una patologia. També es podran posar en la pell d'una persona que pateix un trastorn lingüístic.

La importància de la recerca puntera per poder diagnosticar i tractar problemes mèdics per tal d'avançar en el coneixement del cervell és un dels punts destacats de la mostra; per això l'exposició incorpora experiments que es porten a terme als centres de recerca punters en neurocirurgia i medicina fetal.