L’Obra Social ”la Caixa” presenta l’exposició El bressol de la humanitat a CosmoCaixa

08.03.16

Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació Bancària ”la Caixa”, Audax Mabulla, director de Patrimoni Històric i del Museu Nacional de Tanzània, i Enrique Baquedano i Manuel Domínguez-Rodrigo, arqueòlegs i comissaris de l’exposició, han presentat avui El bressol de la humanitat, una mostra única sobre l’origen i l’evolució de l’ésser humà. L’exposició es basa en les troballes arqueològiques i paleontològiques dels jaciments de la gorja d’Olduvai, a la reserva del Ngorongoro (Tanzània), un escenari clau per entendre l’origen i l’evolució dels nostres ancestres.

És un viatge fascinant que es remunta a fa 4 milions d’anys i que permet fer un recorregut per la geologia i l’ecologia de la Gran Vall del Rift, per explicar-nos l’origen i l’evolució dels nostres avantpassats, el seu comportament i la seva tecnologia.

Dividida en quatre grans àmbits, l’exposició presenta com a fil conductor els grans grups d’homínids: l’Australopithecus, passant per l’Homo habilis i l’Homo ergaster, sense oblidar-nos de l’Homo sapiens arcaic.

L’exposició reuneix 200 peces extretes de diversos jaciments d’aquesta zona de l’Àfrica. Fòssils originals, com l’esquelet parcial de Paranthropus boisei, OH 80, d’1,3 milions d’anys d’antiguitat; mandíbules, la rèplica del crani del cèlebre Zinjanthropus boisei, dents de rinoceronts, antílops i gaseles, com també restes de fauna fòssil, tots originals, formen part de la mostra.

Aquestes peces originals contrasten amb les reproduccions de modelatge directe i escaneig en 3D, que mostren restes d’Australopithecus, els primers Homo i els Sapiens més arcaics, i també fòssils tan emblemàtics com la Lucy, el noi de Turkana i l’infant de Taung.

Les il·lustracions científiques de Mauricio Antón i un audiovisual fet per Javier Trueba complementen l’exposició, que es tanca amb un passeig per la història amb un final obert cap al futur.