La muestra Otros mundos. Viaje por el sistema solar de la mano de Michael Benson, impulsada por la Fundación ”la Caixa”, reúne 40 imágenes de gran belleza de nuestro sistema solar
Altres mons. Viatge pel sistema solar de la mà de Michael Benson forma part del programa Art al carrer.© Fundació "la Caixa"

Exposició «Altres mons. Viatge pel sistema solar amb Michael Benson»

04.03.24

La mostra Altres mons. Viatge pel sistema solar amb Michael Benson, impulsada per la Fundació ”la Caixa”, reuneix 40 imatges de gran bellesa sobre el nostre sistema solar obtingudes per diferents missions planetàries i que, posteriorment, han estat processades i tractades pel fotògraf, artista i escriptor nord-americà Michael Benson.

Apassionat de la ciència, Benson escull i tracta imatges originals en blanc i negre mitjançant diferents filtres i les combina per crear un color, utilitzant a vegades fins un centenar d’aquestes imatges, per compondre els mosaics sense discontinuïtats que es mostren a l’exposició: panoràmiques fascinants que, encara avui, es troben més enllà de l’experiència humana directa.

Eclipse de Sol causado por la Tierra. Fotografía en ultraviolado. Solar Dynamics Observatory, 2 de abril de 2011.
Eclipsi de Sol causat per la Tierra. Fotografia en ultraviolat. Solar Dynamics Observatory, 2 d'abril de 2011.© NASA SDO/NASA GSFC/Michael Benson, Kinetikon Pictures.

La profunda fascinació pel cel nocturn ha estat recurrent en la història de la civilització. Tot i això, no va ser fins al llançament del primer satèl·lit que va orbitar la Terra, l’any 1957, que la humanitat es va aventurar a explorar l’espai. En les set dècades que han passat des de llavors, s’han portat a terme els primers grans sondejos dels mons extraordinàriament diversos que componen el sistema solar, i s’ha originat d’aquesta manera una història audaç i absolutament transcendent. Algunes d’aquestes aportacions són les que transmeten les imatges d’Altres mons.

Des dels inicis de l’exploració espacial, hem vist com el nostre planeta es reduïa a la mida d’una perla, i més tard a les dimensions d’un píxel, arran dels viatges que els nostres representants robòtics han fet fins a llocs mai visitats pels éssers humans. Per a Altres mons, el llegat visual que han deixat aquests viatges no ha de ser valorat només per la seva importància científica, sinó també com un capítol singular en la història de la fotografia.

El resultat d’aquest treball confirma de forma gràfica la veracitat d’aquella afirmació utòpica de caràcter programàtic que va fer Konstantin Tsiolkovski, el visionari rus dels vols espacials, el 1912: «La Terra és el bressol de la humanitat, però no es pot viure en un bressol per sempre».

Altres mons. Viatge pel sistema solar forma part del programa Art al carrer, a través del qual la Fundació ”la Caixa” vol apropar la ciència i la cultura a les persones fora del marc habitual de les exposicions. La divulgació és un instrument bàsic per promoure el creixement de les persones, i per aquest motiu totes dues entitats treballen per apropar el coneixement a públics de totes les edats i nivells de formació.

Per sobre del pol nord de Saturn. Fotografia composta en mosaïc. Cassini, 10 d'octubre de 2013.© NASA/JPL/SSI/Cornell/Michael Benson, Kinetikon Pictures.
La Tierra y la Luna. Fotografía compuesta. GOES West, 25 de mayo de 2015.
La Terra i la Lluna. Fotografia composta. GOES West, 25 de maig de 2015.© NOAA-NASA-GOES Project/Michael Benson, Kinetikon Pictures.

El programa Art al carrer va iniciar el seu camí el 2006, i des d’aleshores ha apropat al públic les creacions de referents de la modernitat com ara Auguste Rodin, Henry Moore o el fotògraf brasiler Sebastião Salgado, entre d’altres. L’exposició de Benson forma part d’una línia centrada en la ciència i la naturalesa.

Michael Benson, escriptor, artista i cineasta
Tránsito de Ío. Fotografía compuesta en mosaico. Cassini, 1 de enero de 2001.
Trànsit de Ío. Fotografia composta en mosaïc. Cassini, 1 de gener de 2001.© NASA/JPL/Michael Benson, Kinetikon Pictures.

Michael Benson (31 de març de 1962) treballa en la intersecció entre l’art i la ciència. Escriptor, artista i cineasta, en l’última dècada ha organitzat una sèrie d’exposicions d’àmbit internacional sobre fotografia de paisatges planetaris. Benson agafa imatges en brut obtingudes per les missions planetàries de les principals agències espacials, i les processa per crear paisatges de gran format. Edita, compon mosaics i, finalment, optimitza aquestes imatges per produir fotografies perfectes de paisatges actualment més enllà de l’experiència humana directa.

La seva exposició Otherworlds: Visions of our Solar System, que inclou una composició ambiental creada especialment per Brian Eno i titulada Deep Space, es va inaugurar a la galeria Jerwood del Museu d’Història Natural de Londres el gener del 2016. Des d’aquell moment, s’ha exhibit al Museu d’Història Natural de Viena i al Museu de Queensland a Brisbane, Austràlia.

A Espanya, la mostra es va exhibir a CosmoCaixa, el Museu de la Ciència de la Fundació ”la Caixa” a Barcelona, l’any 2018.  Des de llavors, una adaptació d'aquesta mostra, Altres mons. Viatge pel sistema solar de la mà de Michael Benson, recorre Espanya i Portugal de la mà de la Fundació ”la Caixa”.

El seu llibre Cosmigraphics: Picturing Space Through Time, publicat el 2014, va ser finalista del Book Award de Los Angeles Times. I la seva última obra, Space Odyssey: Stanley Kubrick, Arthur C. Clarke and the Making of a Masterpiece, que examina la producció del film 2001: Una odissea de l’espai, s’ha publicat amb motiu del 50è aniversari de la pel·lícula.