”la Caixa” reivindica la figura de Francesc Moragas en el 150 aniversari del naixement del fundador de l’entitat

03.12.18

Isidre Fainé, president de la Fundació Bancària ”la Caixa”, ha obert avui els actes commemoratius amb una conferència al voltant de la figura de Moragas, precedida per una lectura teatralitzada basada en el text que Josep Pla va escriure sobre el fundador de ”la Caixa”.

Aquesta és la primera d'una sèrie d'iniciatives per posar en valor el seu llegat, incloent-hi una exposició als Serveis Centrals de l'entitat a Barcelona amb el títol L'home darrere l'ànima.

Moragas va ser un pioner, un humanista i un home d'acció. Amb constància i discreció, va crear, el 1904, el primer gran projecte de promoció social del país: la Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis. El seu objectiu era estimular l'estalvi, dignificar la vellesa, erradicar malalties i oferir un futur millor a les classes treballadores i als més necessitats.

Amb aquest mateix afany, va apostar per la recerca, la cultura i l'educació. Els valors que el van inspirar al llarg de tota la seva vida i les seves obres han perdurat en el temps, i actualment vertebren la tasca de la Fundació Bancària ”la Caixa”, una de les principals fundacions del món.

En paraules d'Isidre Fainé: «La figura de Francesc Moragas ha estat cabdal, tant per a ”la Caixa” com per al país. Va ser un home d'acció, però també, i sobretot, un home de reflexió, de fortes conviccions. Es movia sense fer soroll i amb prudència, però era atrevit en els projectes i en el saber fer, ja que les seves idees es plasmaven en fets concrets».

Fainé ha afegit: «La transformació de ”la Caixa” al llarg de més d'un segle s'ha fet conservant-ne l'essència, els valors, la cultura organitzativa i, per descomptat, el compromís amb la societat, les persones, la cultura, l'educació i la ciència. Que la memòria de tot allò que va fer Moragas i tots els qui han arribat després ens ajudi a poder continuar construint aquesta gran institució que avui és i representa ”la Caixa”».

Última actualització: 27 febrer 2024 | 14:32