Anglada-Camarasa. París, llum en el detall

Santander

21.07.07

Anglada-Camarasa. París, llum en el detall reuneix dotze obres de format petit procedents de la col·lecció permanent de la Fundació ”la Caixa”. Totes aquestes obres transporten l'espectador als ambients parisencs de principi del segle XX, aparentment foscos, però que, precisament a través de la llum, deixen descobrir dins la foscor un món ple de formes i volums d'espais urbans i figures femenines fràgils i sensuals. Llum i color que, observats de prop, sembla que es barregin en pinzellades gruixudes que es van definint quan l'espectador busca el punt adequat de la contemplació. En paraules de la comissària Empar Rosselló: "Hem de contemplar les obres des de la distància. La distància temporal que ens permetrà apreciar la provocació i la modernitat dels seus primers moments, i també la distància física davant de tots i cadascun dels quadres, els quals ens convoquen a fer un itinerari personal de descobriment i sensació."

Totes les obres pertanyen a l'anomenada primera època de París (1894-1904) d'Anglada-Camarasa. Els primers cinc anys a París van ser molt difícils per a l'artista. Enmig de grans privacions, el pintor va assistir a les classes de la Académie Julian, on es van formar els pintors del grup Nabí. Amb el canvi de segle va iniciar una carrera fulgurant amb la qual va obtenir reconeixement internacional. La seva aportació principal van ser les visions del món frívol i pervers de París, que van introduir un element nou en el postimpressionisme i el modernisme. Les seves composicions es recreaven en l'arabesc sumptuosament curvilini. Però no va abandonar mai del tot els temes de forta arrel realista, que va interpretar amb una expressivitat i un vigor plàstics, gairebé matèrics.

L'interès de l'Obra Social ”la Caixa” per l'obra d'Hermen Anglada-Camarasa no és nou. La Fundació ”la Caixa” organitza exposicions itinerants per donar a conèixer l'obra del pintor a diferents ciutats de l'Estat, com ara a Santander. Així mateix, CaixaForum Palma, que ocupa l'edifici de l'antic Gran Hotel de Lluís Domènech i Montaner, s'ha convertit en un centre d'estudi i divulgació de l'obra del pintor, on es presenten, a més, grans exposicions dedicades als contemporanis de l'artista i a les arts decoratives del modernisme. CaixaForum Palma disposa també d'un espai permanent d'exposició de l'obra de l'artista molt a prop dels paisatges que tant va estimar i que li van proporcionar la inspiració per a moltes les seves pintures.

Hermen Anglada-Camarasa ocupa un lloc singular en l'art del seu temps. Es va formar a Barcelona, i al final del segle XIX va fer el salt a París, on va viure uns quants anys de precarietat i grans privacions. En el tombant de segle va aconseguir un gran èxit internacional, com no n'havia obtingut mai cap altre pintor espanyol des de Marià Fortuny. La seva influència va ser especialment notable a Itàlia i entre els artistes russos. Anglada-Camarasa va ser un dels primers artistes del nostre país que va aconseguir ser reconegut i cotitzat als Estats Units, i un dels pocs que va crear escola a l'Amèrica Llatina, on és un nom de referència.

La personalitat d¡Anglada-Camarasa s'associa a dos paisatges característics: el París nocturn de la Belle Époque, que va saber captar amb un art misteriós i subtil, i els paisatges de Mallorca, lloc on es va refugiar, fugint de la Primera Guerra Mundial, i que es va convertir en la seva terra de promissió. En els últims anys de la seva vida, Anglada-Camarasa va viure allunyat del món artístic, a causa de la Guerra Civil, que el va dur a l'exili, i del distanciament progressiu de les tendències més avançades de l'art contemporani.

Relació d'obres de l'exposició

Interior de music hall

Carrer cantonada Avenue de Clichy. París

Jardí de París. Cafè Courtisannes