Exposició: Por total

18.05.04

Por a l'alteritat, però també al propi jo. Situacions de psicosi, pànic i angoixa que es repeteixen dia rera dia. Guerres de destrucció massiva i matances terroristes; però també desequilibris mentals i desdoblaments de la personalitat. Vivim immersos en una ‘geografia de la por' que trastoca els termes de l'intercanvi i les relacions humanes. Aquesta definició, ideada pel sociòleg Mike Davis, és la base de Por total, exposició que indaga a la Sala Montcada de la Fundació ”la Caixa” els mecanismes i les ambivalències de la por, ja sigui en la seva vessant individual o col·lectiva. Sota el títol El somni de la raó, l'artista Cuco Suárez (Pola de Laviana, Astúries, 1961) presenta una instal·lació claustrofòbica (l'espai del jo) que analitza els aspectes psicòtic i endogen del pànic individual a través d'entrevistes a psiquiatres, malalts i farmacèutics projectades en bucle a l'interior d'un espai folrat amb el dibuix de les estries del quadre de Ridgest Riley. Paral·lelament, el col·lectiu Xhafabdessemed, format pels artistes Sislej Xhafa (Peja, Kosovo, 1970) i Adel Abdessemed (Constantine, Algèria, 1971), presenta La segona por total, instal·lació que proposa una reflexió sobre les pors que assolen la col·lectivitat a partir d'una cortina simbòlica i conceptual d'objectes que evoquen les pors contemporànies i que pengen del sostre: exvots, creus, mines i kefiahs que simbolitzen les tres religions monoteistes i que apareixen com a metàfores de l'agressivitat i del terror cap a l'alteritat.L'exposició Por total, comissariada per Teresa Macrí, es podrà visitar a la Sala Montcada de la Fundació ”la Caixa” (Montcada, 14), del 19 de maig al 25 de juliol de 2004.La inestabilitat econòmica, la deriva social i la transformació dels valors culturals tracen un horitzó d'antagonismes col·lectius i de dislocació del propi ésser. El paradigma de la por no només altera l'enfrontament amb l'altre, sinó que també desarticula les relacions de l'esfera privada. Por total s'articula a partir de dues reflexions que integren, respectivament, els paràmetres subjectius (de la psicosi) i col·lectius (de l'ús polític) que s'instauren al voltant del sentiment de la por, cada vegada més arrelat en la nova societat de la globalització. L'exposició convida a reflexionar sobre l'ambivalència de la por en les seves dues vessants: col·lectiva i individual. D'aquesta manera, la Sala Montcada de la Fundació ”la Caixa” apareix dividida en dos espais definits per les instal·lacions El somni de la raó i La segona por total. En el primer, Cuco Suárez traça els mecanismes del pànic individual, mentre que el col·lectiu Xhafabdessemed analitza les dimensions col·lectives de la pertorbació a través de la segona instal·lació. TERESA MACRÍ (1960, Catanzaro, viu i treballa a Roma)Crítica i comissària independent. Ha comissariat, entre d'altres, les exposicions: Carlos Garaicoa (Roma, 2003), Zineb Sedira (Roma, 2003), edició de Fuori Uso (Pescara 2002 i 2003), Mexico Attacks! (Lucca, 2002), Matilde Marín (Buenos Aires, 2002), Sincretismi (Roma, 2001), Zwelethu Methetwa (Roma, 2000), Biennale dei Giovani Artisti del Mediterraneo (Roma, 1999), Festival Atlántico (Lisboa, 1998). Ha publicat els llibres Postculture (Meltemi, 2002), Cinemacchine del desiderio (Costa & Nolan, 1998), Metamorfosi do sentir (Assirio i Alvim, 1998) i Il corpo postorganico (Costa & Nolan, 1996). És professora d'Història de l'Art Contemporani a la Universitat La Sapienza (Roma). Escriu en el diari Il Manifesto.CUCO SUÁREZ (1961, Pola de Laviana, Astúries, viu i treballa a Oviedo) Performer i artista multimèdia, els seus projectes tenen a veure amb la radicalitat de l'experiència corpòria a través de la performance i amb temàtiques socials, sobretot les condicions de marginalitat i d'exploració de l'ésser en l'època de la globalització. Exposicions individuals: Ministerio y Evolución (Fundación Telefónica, Madrid, 2002), Pasión por Luis Buñuel (III Festival de Performance Ciudad de Segovia, 2000), Autodestrucción+Zem (Galería Dasto, Oviedo, 2000), Nine Dragon's Heart (Simposium Internacional de Arte, Kong-Yu, Corea, 1998). Exposicions col·lectives: PRONOSTICA (Museu d'Art Contemporani d'Eivissa, 2003), Observatori (València, 2003), Colección de Artistas en ARCO (Museu de Belles Arts d'Astúries, 2001). Beca: Fundació Marcelino Botín, Santander. SISLEJ XHAFA (1970, Peja, Kosovo, viu i treballa a Nova York)Artista polièdric, utilitza l'acció, la instal·lació, el vídeo, la fotografia, el dibuix i l'escultura. El món de la immigració, els conflictes i els somnis actuals són el centre del seu treball. Exposicions individuals: Twice Upon a Time (Roma, 2003), Deith Project (Nova York, 2002), Ali Hamadou (Fondazione Teseco, Pisa, 2002). Exposicions col·lectives: Tirana Biennal (Tirana, 2003), Fuori Uso (Pescara, 2003), Museum of Contemporary Art of Haifa (Israel, 2003), Hardcore (Palays de Tokyo, París, 2003 ), Gwangju Biennale (Gwangju, Corea, 2002), Istanbul Biennial (Istanbul, 2001), Manifesta III (Ljubljana, Eslovènia, 2000). Premi: Premio Furla per l'Arte (Fondazione Querini Stampalia, Venècia, 2000).ADEL ABDESSEMED (Constantine, Algèria, 1971, viu i treballa a Berlín)Els tabús culturals i els aspectes del postcolonialisme en la nostra societat són els eixos de les seves instal·lacions, dels seus vídeos, dels seus dibuixos i de les seves escultures. Entre les exposicions individuals destaquen Habibi (FRAC Champagne Ardenne, Reims, 2004; Institute of Visual Arts, Milwaukee, EUA; Centre National d'Art et du Paysage, Vassivière, 2002) i ZEN (Projectroom Kunsthalle Bern, 2001). Entre les col·lectives, la 50a Biennal de Venècia (2003), Plan B: an identity under construction (Museum of Modern Art de Denver, 2002), Uniform - Order and Disorder (PS1, Nova York; Tirana Biennal, Albània; Yokohama Triennal, Yokohama, 2001; Busan Biennal, Corea, Manifiesta 3, 2000).Por totalDel 19 de maig al 25 de juliol de 2004Sala Montcada de la Fundació ”la Caixa”Montcada, 1408003 BarcelonaInformacióTel.: 902 22 30 40Horari:De dimarts a dissabte, d'11 a 15 h i de 16 a 20 hDiumenges i festius, d'11 a 15 hEntrada gratuïtawww.fundacion.lacaixa.es/salamontcada