Exposició: Abbas. Visions de l’Islam

18.06.02

"L'endemà de ser alliberat pels americans, descobreixo un Kuwait cobert de la runa de la guerra, de cadàvers de soldats iraquians. La seva retirada deu haver estat un autèntic calvari". Són paraules d'Abbas, un fotògraf iranià que "escriu amb la llum". De Xinjiang al Marroc, després de recórrer entre 1987 i 1994 un total de 28 països, Abbas va retratar el ressorgiment de l'Islam i les contradiccions entre una ideologia inspirada en un passat mític i el desig universal de modernitat i democràcia. Amb el títol Abbas. Visions de l'Islam, la Fundació ”la Caixa” presenta ara, en el marc de PHotoEspaña 2002, aquestes 99 fotografies –que fan referència als 99 epítets d'Al·là–, acompanyades d'extractes de llibres de viatgers històrics, i també de fragments dels diaris d'aquest fotoperiodista que, des de 1981, és membre de Magnum Photos. Les fotografies, que s'exhibeixen en la Sala d'Exposicions de la Fundació ”la Caixa” a Madrid, mostren la revolució i la guerra; la vida quotidiana a les ciutats; el món de les dones, especialment castigat pels fonamentalistes –Abbas dedica l'exposició a les dones de l'Afganistan–; nens que assisteixen a les escoles alcoràniques, la pedrera de l'islamisme més ortodox; paisatges intemporals formats per carrers, cementiris i santuaris; les protestes dels musulmans europeus contra l'escriptor Salman Rushdie; manifestacions a favor del xador, prohibit a les escoles laiques... en altres paraules, un testimoni en primera persona sobre l'Islam i la seva gent. L'exposició Abbas. Visions de l'Islam es pot visitar en la Sala d'Exposicions de la Fundació ”la Caixa” a Madrid (Carrer de Serrano, 60), del 19 de juny al 28 de juliol de 2002.De Xinjiang al Marroc, de Londres a Timbuctú, passant per La Meca, l'exposició Abbas. Visions de l'Islam reflecteix la vida quotidiana dels musulmans, la seva espiritualitat i la seva mística, els ritus de la seva fe, i també el fenomen polític que avui representa l'Islam. Les fotografies, fetes en 28 països (Egipte, Afganistan, Tadjikistan, Xina, Indonèsia, Brunei, Índia, Gran Bretanya, Espanya, Argèlia, Senegal, Sudan, Israel, Bòsnia i Iran, entre altres), s'exhibeixen acompanyades de fragments dels diaris personals d'Abbas i d'altres viatgers històrics. Aquests textos serveixen de contrapunt de les imatges i expliquen el context en què es va fer una determinada fotografia, com la de la petita Gulbibi ("reina de les flors"), retratada a Kabul (Afganistan) i l'impactant text de la qual explica que "té el peu esquerre amputat com a conseqüència de l'explosió d'una mina. La seva cama i el seu braç dret són una massa en carn viva. Ajaguda damunt del seu llit, icona de sofriment i de dignitat, ha de rebre anestèsia cada vegada que li canvien els apòsits, tan intens és el seu dolor". Abbas explica que, el 1987, abans d'abandonar París per iniciar el seu llarg viatge per aquests 28 països, una amiga li va aconsellar la lectura dels Voyages d'Ibn Batuta, el gran viatjant que havia recorregut les terres de l'Islam segles enrere. Abbas hi descobreix un Ibn Batuta que va ordenar tallar mans, que va abusar de les esclaves, que va fer assotar innocents... Abbas, per tant, fa un viatge als antípodes. La seva càmera, per exemple, capta una militant feminista que va lluitar a Argèlia contra el Codi de la Família; el fervor religiós de La Meca; els dirigents de Dar al-Ulum, la universitat insígnia de l'Islam ortodox, instal·lada en un poble del comtat de Yorkshire (Gran Bretanya), etcètera. Escenes i testimonis que donen fe en l'exposició de les diferents realitats i contradiccions de l'Islam. D'origen iranià, el fotògraf Abbas viu a París i, des de 1981, és membre de Magnum Photos. Entre 1970 i 1978 va publicar en revistes internacionals imatges sobre els conflictes polítics i socials dels països del sud, com ara Xile, Sud-àfrica, Vietnam, Bangladesh i Biafra. Entre 1978 i 1980 va cobrir la revolució iraniana. El seu llibre Iran, la Révolution Confisquée (Clérat, 1979) el va forçar a un exili voluntari de 17 anys de durada. Entre 1983 i 1986, va viatjar a Mèxic i va publicar Return to México, journeys beyond the mask (W.W. Norton, 1992). Després d'Allah o Akbar, voyages dans l'islam militant (1994) va recórrer, entre 1995 i 2000, les terres del cristianisme (Voyage en Chrétientés, La Martinière, 2000). Actualment treballa sobre el paganisme. Algunes de les seves exposicions individuals s'han pogut veure al Musée d'Art Moderne de Teheran (1980), a la Escuela de Bellas Artes de Almería (1991), al Centro de la Imagen de México (1994), al Palace Royale de Brussel·les (1999), a l'Institut du Monde Arabe de París (2001) i al Palazzio Vecchio de Florència (2002). En referència al seu treball, Abbas escriu: "Actualment, la meva fotografia és una reflexió que es concreta en l'acció i aboca a una meditació. L'espontaneïtat –el moment suspès– intervé durant l'acció, en la presa de la imatge. Abans s'ha produït la reflexió al voltant de la intenció; després vindrà la meditació sobre la finalitat. Durant aquest moment apassionant i fràgil es produeix l'autèntica escriptura fotogràfica, s'estableix la seqüència de les fotografies. Així doncs, per a aquesta empresa cal la inspiració de l'escriptor. No és precisament el fotògraf qui "escriu amb la llum"? I, tanmateix, a diferència de l'escriptor, que posseeix la paraula, el fotògraf és posseït per la seva fotografia, pels límits de la realitat que ha transcendir si no vol convertir-se'n en presoner." Abbas. Visions de l'IslamDel 19 de juny al 28 de juliol de 2002Inauguració: dimarts 18 de juny, a les 20.00 hSala d'Exposicions de la Fundació ”la Caixa”www.fundacio.lacaixa.es