La sèrie analitza el procés de creació de l'òpera estrenada en 2023 en el Gran Teatre del Liceu.CaixaForum+

CaixaForum+ estrena en exclusiva «Je suis un ange», que aborda el procés de creació de l’òpera «Alexina B.»

04.03.24

El 7 de març, CaixaForum+ estrena en exclusiva una sèrie documental original de quatre episodis que analitza el procés de creació de l’òperAlexina B.. També arriba a la plataforma aquesta setmana Material sensible, un emotiu documental sobre com la fotografia pot ser utilitzada com a nova forma d’expressió per víctimes d’abús sexual.

Trailer de la sèrie documental "Je suis un ange"CaixaForum+

Je suis un ange analitza el procés de creació de l’òpera Alexina B., inspirada en les memòries d’Adélaïde Herculine Barbin (França, 1838), primer testimoni documentat d’una persona intersexual. Alexina B., que es va estrenar el 18 de març de 2023 al Gran Teatre del Liceu, va convertir Raquel García-Tomás (Premi Nacional de Música 2020) en la segona dona de la història que estrena una òpera en aquest teatre, i ho va fer amb un llibret de la poeta, traductora i acadèmica francesa Irène Gayraud i la direcció d’escena de Marta Pazos.

A l’Alexina se li atribueix el sexe femení en néixer, però se sent diferent de les altres i, treballant com a institutriu, s’enamora de la seva companya. En una societat en què l’acceptació de la diferència era complicada, Alexina es reivindica com a home i es converteix en Abel Barbin, però, sense trobar el seu lloc al món i en soledat, s’acaba suïcidant.

Sèrie documental "Je suis un ange".CaixaForum+

La minisèrie documental desconstrueix els textos, les partitures i la concepció escènica per explicar com les creadores tornen a portar a l’actualitat aquestes memòries del 1868; unes memòries que buscaven comprensió en l’època i que ho tornen a fer ara, en forma d’òpera, un segle i mig més tard.

Tráiler del documental "Material Sensible".CaixaForum+

El dijous 7 de març arriba també a CaixaForum+ Material sensible (2023), un emotiu documental sobre com la fotografia pot transformar les persones. La pel·lícula, dirigida per Ana de Quadras, segueix de manera respectuosa i inspiradora el viatge creatiu i emocional de persones que van patir abusos sexuals en la infància i que, gràcies al llenguatge fotogràfic, descobreixen una nova forma d’expressar-se més enllà de les paraules.

A través de les imatges delicades i potents creades al taller de fotografia participativa «Material sensible» i dels valents testimonis d’un grup de participants, coneixem l’impacte positiu d’aquest projecte organitzat per la Fundación Photographic Social Vision, defensora dels valors de la fotografia documental, en col·laboració amb la Fundación Vicki Bernadet, especialitzada en l’atenció i la prevenció de l’abús sexual infantil.